tisdag 12 maj 2009

"Vem fan tog med stresset hit?"

Begreppet stress är för många något abstrakt. Utlösande stressfaktorer ser olika ut från individ till individ och hur stressymtomen yttrar sig kan också skilja sig från fall till fall. Stresstålighet ses ofta som en god egenskap, ändå är det svårt att kontrollera och mäta hur människan kommer att reagera i autentiska stressframkallande situationer. Jag vet att utförliga tester görs vid uttagningar till extrema tävlingar likt expedition:robinson och jag vet att vissa yrkesgrupper, typ polis, militär och piloter får genomgå relativt avancerade övningar för att mäta just sin stresstålighet.

Personligen tror jag att stresstålighet går att träna upp. Ofta kan stor arbetsbörda leda till stress, men om man väl har varit med om en situation tidigare och det har löst sig, så brukar det ofta vara en god lärdom inför liknande situationer.

Jag har ganska svårt att bedöma min egen stresstålighet. I vissa sammanhang, som även skulle få de lugnaste personerna att hetsa upp sig, är jag filbunken själv. I andra sammanhang blir jag superstressad. Till synes utan anledning. Den gemensamma nämnaren för när stresskänslan infaller hos Lorden är när jag inte har kontroll över situationen. Oftast har man ju kontroll, men när man har ansvar för någonting och inte har full kontroll över allt runtomkring kan en stresskänsla lätt infinna sig.

Just nu känns min vardag något stressframkallande. Jag får svettningar och hamnar i djup kontemplation när jag analyserar vad som behöver göras de nästkommande veckorna. Förmodligen kommer allt att ordna sig, men det är skönt att bara kunna få koppla av och flyta med i vardagen utan en massa stress och press från omgivningen. Så känner nog de flesta.

En annan typ av stress som jag sällan upplever är när personer i omgivningen är stressade. Deras beteende kan lätt smitta av sig och sprida stressen vidare likt en förkylning. En uppspelt vän satt för några år sedan på en festival och "tjatade" om hur bra 70-talsmusik (företrädesvis Led Zeppelin och Lynyrd Skynyrd) är. Samtidigt som föreläsningen pågick bytte denne musik frenetiskt. De andra i sällskapet kände mig sedan innan, men inte polaren. Efter ett antal timmar och 100 Led Zeppelin-låtar senare utbrast den mest lugne i sällskapet: "Lorden, vem faaaan tog med sig stresset hit?". I meningens kontext var den rolig. Så rolig att den gav upphov till en bloggrubrik 8 år sefter att den sades...

Inga kommentarer: