tisdag 23 november 2010

Svensk maffia-fortsättningen

För några veckor sedan var jag på ICA Maxi för att handla. När jag passerade bokavdelningen ögnade jag snabbt igenom hyllorna för att se om det fanns någon intressant kiosklitteratur att införskaffa. Trots allt har jag köpt White line fever i samma butik tidigare.

Till min förtjusning fann jag Matti Larssons och Lasse Wierups uppföljare till succén "Svensk Maffia" stå och blänka överst i bokhyllan. 200 pix för en inbunden version var som hittat. Väl hemkommen la jag mig direkt i soffan och började att läsa.

Lorden är väldigt intresserad av kriminologi och den tidigare boken i samma serie var klart läsvärd. Det finns en recension av den på denna blogg. Använd sökfunktionen om ni vill uppdatera er. Författarna anser att en uppföljare var nödvändig eftersom maffian har expanderat och utökat sin verksamhet sedan sist.

I första boken kunde man nästan skönja en tyst fascination inför de kriminella nätverken hos författarna. I den här boken är avståndstagandet tydligt. Författarna redogör grundligt för de kriminella MC-gängens utbredning, strategier, ledargestalter och organiserade kriminalitet. Man fortsätter också kartläggningen av de etniska ligor som är nog så farliga och organiserade som "MC-gängen".

I vanlig ordning är det en tragisk skildring som står att läsa i boken. Det mest anmärkningsvärda är de systemhotande brott som den organiserade brottsligheten ligger bakom. Att skrämma och hota domare, vittnen och övriga inblandade till tystnad är ett hot mot rätssäkerheten i allmänhet och de demokratiska grundvalarna i synnerhet. Vidare är det tragiskt att se hur till synes hederligt folk kan hamna i utpressningssituationer och därmed få sina liv spolierade.

Boken är i sig relativt deskriptiv. Förvisso finns ett kapitel där en ung kille med svensk etnisk bakgrund och medelklassförhållanden lockas in i ett kriminellt MC-gäng. Där kommer såväl killen som hans anhöriga till tals. Motiveringen till att man valt denna vinkling är att författarna vill påvisa att "vem som helst" kan lockas till den kriminella maffiamiljön. Vanligen ser den generella rekryten dock annorlunda ut. Ofta är det personer från mångetniska förortsområden som lockas till denna dekadenta miljö.

I boken kan man också läsa hur polisen på allvar har mobiliserat mot den "svenska" maffian. De för dock på många plan en ojämn och synnerligen omöjlig uppgift. Det bevisar inte minst den stora utbredning av kriminella gäng som eskalerat de senaste åren.

Som underhållande läsning är Svensk Maffia- fortsättningen en höjdare. Underhållningen är dock för det mesta negativ. Trasiga själar och ett dekadent samhälle som följd av för många politiska felbeslut blir frustrerande att läsa om i längden. Trots detta ger jag åtta snöbollar av tio möjliga till boken.

1 kommentar:

Anonym sa...

*wOw*WoW