måndag 13 december 2010

Finns det inga svenskar?

Tycka vad man vill om Sverigedemokraterna, men de har i alla fall "rört om i grytan" i och med sitt inträde i riksdagen. Att ett "nationalistiskt" parti har fått tillträde till det politiska finrummet har blivit en nagel i ögat på de etablerade politikerna. Under lång tid har nämligen etablissemanget deklarerat att det är något fult att vara stolt över sitt land och sitt ursprung. Om man kommer från Sverige vill säga.

Idag är Sverige ett mångkulturellt land och alla invandrade människor ska få sin egen kultur tillgodosedd i sitt nya hemland. Man ska även få hylla sitt eget "ursprungsland" hejdlöst. Det är givetvis naturligt. Och positivt. Det är inget fel med att bejaka sitt ursprung. Personligen anser jag mig själv vara svensk. Med en svensk historia och med nedärvda svenska traditioner som givetvis har format den jag är till stor del. Jag är stolt över mitt ursprung och över mina förfäders historiska kampinsats. Det är nämligen tack vare dem som vi haft en stark utveckling och blivit ett välfärdsland i Sverige.

Tyvärr har vår befolkning blivit så håglös att denne knappt vågar erkänna sin stolthet över sitt land och sitt folk. Vi är väl ett folk och en folkgrupp precis som alla andra? Precis som det finns engelsmän, afghaner, brasilianare, turkar och greker borde det väl rimligtvis finnas svenskar? Alla verkar inte "tycka" så. Den senaste i raden att förneka att det finns något som kan kallas svenskar är självaste statsminister Fredrik Reinfeldt. Jag vet ärligt talat inte hur det har kunnat bli på detta sätt i vårt debatt- och samhällsklimat. Många verkar dock ha fått nog. Om Reinfeldt ska ha denna retorik i den offentliga debatten kan han nog räkna med att göra sina motståndare i SD ännu starkare i nästa val. I klippet ni nu ska få se förnekar Reinfeldt att det finns en folkgrupp som kan kallas svenskar. Eller, svensken är tydligen en "svårdefinierbar" grupp. Jag vet inte, vad ska jag kalla mig, och vad ska du kalla dig? Norsk, grekisk eller mångetnisk?

3 kommentarer:

Jenny sa...

Fast vad är det du ställer dig emot? Jag förstår faktiskt inte det... Vem är svensk då? Och var ska gränsen dras? Tycker i det här fallet att Reinfeldt har en poäng och det tycker jag faktiskt inte särskilt ofta ;-)

Lorden sa...

Poängen är väl rätt uppenbar? Reinfeldt erkänner alla andra etniska grupper utom just den svenska. Men eftersom "hets mot folkgrupp" innefattar alla andra folkgrupper än just svenskar så finns det ju underförstått något som kan definieras som svenskar.

Kom igen, vadå definiera? Hur kan det finnas turkar, greker och norrmän men inte svenskar?

Det finns många fall (exempelvis ett mycket uppmärksammat i Södertälje) där tjugotalet "invandrare" gav sig på svenska tjejer och kallade dem "svennehoror" etc. Varför ska det inte ses som hets mot folkgrupp? Sedan när blev vi ett så rotlöst och historielöst folk? Kom igen...Vi är ju nere på ett barns intellektuella nivå.

Jenny sa...

Oj, snygg förolämpning! En kraftigt ömmande tå jag just klev på eller?

Det finns fler folkgrupper som inte omfattas av just den där lagstiftningen (handikappade till exempel), däremot så finns det annan lagstiftning som man omfattas av när det gäller att bli illa behandlad...

Och visst, Du har säkert rätt i sak men när det kommer till just Jimmie Åkesson och hans gelikar känner jag bara att det blir för mycket. De kastar så otroligt mycket kniv i gummibåt att man baxnar!