onsdag 11 november 2009

De riktiga svinen

Höstens modeord är utan tvekan svininfluensa. Media har hetsat länge och väl kring fenomenet. Det går inte att undvika ordet, hur man än försöker. Problemet är bara att media alltid försöker att hetsa, överdriva och söka sensationer i sin brutala jakt på att sälja lösnummer eller jaga tittarsiffror. Därför är det svårt att veta på hur pass stort allvar man ska ta svininfluensan. Är den så fruktansvärd? Eller ligger den i paritet med den upphausade fågelinfluensan?

Givetvis är svininfluensan en legitim pandemi och många i Sverige har redan insjuknat. Det i sig torde vara oroande. Men i sanningens namn drabbas vi årligen av influensor som skördar bra mycket mer liv än vad svininfluensan har gjort, hittills. Dessutom verkar det vara personer i riskzoner som drabbas hårdast. Det finns dock alltid undantag till regler och media har ivrigt och högljutt rapporterat om svininfluensaoffer som varken varit gamla, svaga eller tillhört någon riskgrupp.

När media sedan börjar kampanja om att även vaccinet mot sjukdomen är livsfarligt blir det hela aningen tragikomiskt. Budskapet är enkelt men märkligt: vaccinera dig mot svininfluensan och riskera att dö, eller vaccinera dig inte, få svininfluensan och dö. Rätt dåliga odds till framtidsutsikter hur man än gör...

Alla turer kring vaccinationen är också märklig. Regeln för de som får vaccineras verkar följa övrigt samhälleligt mönster: de med vassast armbågar tar sig fram. Tydligen får fotbollslag, hockeylag och bandylag företräde för vaccinet verkar inte räcka till alla. Och när man själv får chansen att vaccineras, om man nu får den, lär man väl antagligen redan vara sjuk, död eller ha klarat sig från sjukdomen.

Av ovanstående anledningar ser jag nu ingen riktig anledning till vaccination. Det står dock utom allt rimligt tvivel att myndigheterna sköter det hela väldigt dåligt. Ingen information, inga besked, ingenting. Samtidigt hör man hur sakkunniga och ansvariga i influensafrågan skickar hem sjuka patienter, som senare avlider.

Senasationslystna journalister, giriga idrottsledare, tysta myndighetspersoner och ovaksamma doktorer. Man kan undra vilka de riktiga svinen är i den här soppan...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker Du genast ska gå och cvaccinera Dig. Det har jag redan gjort/Far

Lorden sa...

Hur kommer det sig att du fick gå före i kön? Även om jag vill så får jag inte. Som sagt...myndigheter och information.

Unknown sa...

Journalister är fan ett vidrigt folkslag! Läste idag en notis i Corren om Tetestet som visade sig vara felaktigt. Då hade man veckan inna på en förstasida hängt ut en tillverkare av te att det är gifter i deras produkt. när man sedan inser att labbet troligen gjort fel däravlarmet så skriver man en mindre notis långt in i tidningen. hyggligt gjort... Journalister verkar totalt sakna allt va heder och ansvar heter tyvärr. Den tredje statsmakten:(

/Kalle

Anonym sa...

Det berodde inte på att jag är ett svin utan på att jag är en prioriterad viktig person som träffar många människior i mitt jobb och kan föra smittan vidare. Dessutom håller jag mig uppdaterad och är själv initiativrik.

Lorden sa...

Kalle- Man börjar ju t.o.m prata om "den första statsmakten" numera...:/