måndag 23 november 2009

Bättre än förväntat

Det går knappast att prata om svensk filmhistoria utan att nämna Lasse Åbergs filmer om Stig Helmer. Åberg har på ett humoristiskt och träffsäkert sätt raljerat över medelsvenssons modeflugor. I den första filmen, Sällskapsresan, är det charterkulturen som står i centrum. Sedan blev det i tur och ordning fjällresor, segling, golfhysterin och hälsohetsen som fick agera teman i Åbergs filmer. Fram till nyligen hade Lorden endast bekantat sig med charter- och fjällresor av Åbergs teman, men nu har man även blivit av med hälso- och spaoskulden.

Filmen som driver med spa- och hälsohetsen heter "Hälsoresan". Det är den klart svagaste länken i den annars så geniala Åberg-skapelsen. Kanske var det därför som mina associationer med just spa- och relaxinstitutioner har varit tämligen begränsade. När jag nyligen blev medbjuden till en just spaanläggning var förväntningarna dämpade. Resesällskapet var dock i elitklass så givetvis hakade jag på.

För första gången i mitt liv plaskade jag runt i en bassäng, bastade och hade det bara allmänt skönt. Vidare blev jag bjuden på en ansiktsbehandling, vilken jag givetvis var rejält skeptisk till. Efteråt kändes den dock inte alls dum, även om de kunde glömma att jag köpte alla olika cremer och tvålar (LÄS: båg) de försökte pracka på Lorden. Spavistelsen var klart bättre än förväntat och lite tillvaro i denna avslappningsform kanske kan vara bra någon gång om året. Så att själen kan få ro, för att citera en stor skald.

Till sist kan man bara notera att Lorden inte var den enda kända bloggaren på spat. En av Sveriges största bloggare, Blondinbella, var tydligen också där. Inte för att jag läser hennes blogg, men efter ett tips kunde jag konstatera att Lorden i egen hög person medverkar på ett foto som hon publicerat på hennes blogg. Undrar om ni kan lista ut vem och vart jag är...http://blondinbella.se/pedikyr/. Det här blir förresten första och sista gången som Lordens blogg förknippas med Blondinbella. Men vafan, har man varit på spa, så har man...

Inga kommentarer: