onsdag 19 maj 2010

Religionskritik = hets mot folkgrupp?

I Malmö har Skånepartiets partiledare Carl P Herslow anmälts för hets mot folkgrupp. Anledningen är att han ligger bakom en bild av en naken Mohammed tillsammans med en minderårig flicka. Huruvida det är hets mot folkgrupp, att i Herslows fall, ironisera över och ifrågasätta en religion är det nu upp till J.K. att avgöra.

Kanske bildar detta fall ett samtida prejudikat för det moderna samhället. Ett samhälle där olika religioner och kulturer möts och där alla tycks kränka varandra för minsta lilla. Den stora förloraren torde i så fall bli yttrandefriheten och det moderna samhällets utveckling.

Lorden har nämligen i många år varit antireligiös. Jag har inga problem med kristna, muslimer, hinduer, buddhister eller vad det nu må vara för människor som utövar religionen. Det jag däremot har problem med är hur en religion som maktfaktor, institution och idé kan få människor att underkuva sig religionen, istället för att tänka fritt. Vad är kristendomens brott rent historiskt? Om vi inte hade ifrågasatt kristendomen och dess järngrepp hade vi aldrig vunnit vårt fria tänkande, jämställdhet eller övriga frihet. Jag har länge tvivlat på guds existens i form av hur kristendomen tolkar. Jag har länge ifrågasatt nödvändigheten med att be till gud flera gånger om dagen. Varför skulle jag nu helt plötsligt vurma för och inte få raljera över alla andra världsreligioner om jag så skulle vilja? (som enligt mitt tycke i vissa fall kan te sig ännu knäppare i ett modernt samhälle). Att sedan öppet visa missaktning mot någon som är religiös på något sätt kan tyckas onödigt, det är en annan fråga. Men jag tänker aldrig erkänna att religion är något bra, eller har fört med sig något bra.

Jag har sedan över 15 års tid lyssnat på black metal, tagit del av antikristna texter och sett bilder som raljerar över Jesus och ännu grövre religiösa nidbilder. Visst har det funnits vissa rabiata människor likt Siewert Öholm som velat stoppa det hela, men de flesta har insett varför man raljerat över just kristendomen. Det har heller aldrig varit något tal om att lagligt förbjuda att skämta om kristendomen. När vi nu har äntrat 2010 så ska man tydligen inte kunna få ifrågasätta religion längre. Rätt steg att ta verkar de flesta tycka. Man undrar vilka som egentligen är värdekonservativa och reaktionära.

Inga kommentarer: