tisdag 4 maj 2010

Inglourious Bastards!

Jag har, förutom något litet undantag, alltid varit ett fan av Quentin Tarantinos filmer. Pulp Fiction från 1994 är exempelvis fortfarande en av världens allra bästa filmer. Jag hade länge tänkt att se hans senaste verk Inglourious Bastards! på bio men det blev liksom aldrig av. Istället rev jag av rullen i helgen som gick.

Mina förväntningar var ganska högt ställda på filmen. Jag har läst flera recensioner av den så jag visste redan vad den skulle handla om. Eller handla och handla om, egentligen har den ingen djupare intrig. Filmen utspelar sig under andra världskriget. Många av krigets förgrundsgestalter på den tyska sidan finns nämnda i filmen (och förekommer rent konkret), men filmen är i övrigt helt fiktiv. I början utplånas en judisk familj och sedan handlar filmen om den enda överlevande flickans hämnd på nazister. Parallellt får vi följa en armé, som leds av Brad Pitt, vars ända uppdrag är att mörda så många nazister som möjligt och ta deras skalpar.

I vanlig ordning är dialogen i filmen stundtals briljant. Under långa stunder är tempot dock lite väl långsamt. Filmens riktiga behållning är den fiktiva nazikaraktären Hans Landa. Han spelas på ett fullkomligt utomordentligt sätt av Christoph Waltz. Karaktären verkligen kryper sig in under skinnet på en. Man kan inte låta bli att le och skratta åt det lysande porträttet. Det måste faktiskt upplevas! Waltz fick också en välförtjänt Oscar för sin rollprestation. Sammantaget är det en bra film som lyfts minst ett snäpp för Landas medverkan. Alla bör se den på grund av honom. Filmen erhåller 7 riggade pokerhänder av tio möjliga.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Hallå där! Du har stavat fel! Eller egentligen har du stavat rätt men eftersom Quentin stavat fel har du inte rätt ;P Basterds stavas filmens namn.

Jag skrev stans inlägg om Quentin för ett tag sen.Älskar honom och nu är jag lite nyfiken på vad du tyckte om "Death Proof"?

Länk till inlägget:

http://underhuden.webblogg.se/2010/april/death-proof-tarantino-och-hur-jag-som-kvinna.html

Rars sa...

Tycker att den eventuella handling som fanns begravdes under stundtals dödande tråkig och meningslös konversation. Som att kolla på ett filmat kafferep ;). Håller med om CW, men för min del får filmen bara 4 självgoda regissörer av 10...

Lorden sa...

Jenny!

Jag har tyvärr inte sett Death Proof än så jag får återkomma i ärendet. Ska sätta tänderna i ditt inlägg...

Jenny sa...

Åh, men det måste du! Mitt heta tips är att se båda i direkt följd, dvs Death Proof och Planet Terror. Jag har en djup och innerlig kärleksaffär med de filmerna. Sen är ju både Rose Mcgowan och Zoe Bell med vilket är...fantastiskt. Zoe Bell är så jävla cool!

Jag såg att du gjort det. Ehehe. Jag ångrade nästan lite att jag pep om det eftersom jag förstod att vi stod på diametralt motsatt sida i frågan :-) Men ja, jag svarade iaf.

David Andersson sa...

Death Proof är så sjukt bra alltså, vad det gäller Inglorious Basterds så var ta mig fan den ENDA behållningen karaktären Hans Landas briljant skrivna dialog (monolog?) och Cristoph Waltzs rolltolkning. Det räcker dock till 4 obefintliga handlingar av 10.