måndag 24 augusti 2009

Brutet kunskapsmonopol

Tiderna förändras sannerligen. Traditionellt sett har spetskompetens, eller spetskunskap, varit förbehållet de lärda och utbildade. Man gick till skolan för att läraren skulle mata en med kunskap och man gick till doktorn för att få en sjukdomsdiagnos ställd. Så är det inte riktigt längre.

De lärda har inte längre kunskapsmonopol. Vill man veta vilket år exempelvis Lenin dog eller hur många offer som Vietnamkriget skördade behöver man inte längre fråga sin lärare eller någon professor. Det räcker med att "googla", eller att använda sig av (det ofta utmärkta) digitala uppslagsverket Wikipedia. Därmed inte sagt att dagens lärare eller professorer inte fyller en viktig funktion, snarare tvärtom. Kunskap är så mycket mer än fakta och kunskapssynen är dynamisk.

Samma sak gäller doktorer och experter inom andra gebit. Traditionellt har en medicinsk novis som jag själv besökt doktorn när jag fått märkliga åkommor. Syftet har varit att få en diagnos och råd för att bli av med åkomman. Nuförtiden behövs knappast detta förfarande. Jag har de senaste åren själv lyckats googla mig fram till diagnoser som (i 100% av fallen) väl har stämt vid doktorsbesöket.

Detta resultat ligger i paritet med den undersökning som två australiensiska
läkare har gjort. I sin studie har de kommit fram till att google lyckas ställa rätt diagnos i majoriteten av de prövade fallen. (http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article41494.ece. Det har vidare kommit undersökningar som visar att svenska läkare (varannan) har använt google för att antingen läsa på om en sjukdom eller för att ställa en diagnos.

Samtidigt som smidigheten med det nya "googlandet" är uppenbar, kan den också vålla problem. Alla tror att de, genom att slå på Internet, är lika goda yrkesmän som de professionella. Utan utbildning och utan helhetssyn. Det kan leda till en slapp och nonchalant hållning gentemot samhället. Å andra sidan kanske det är så det framtida samhället ser ut. Vi lever i en ständig förändring. Kunskapsmonopolet är brutet, vad bryts härnäst?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket kloka tankar från lorden. Synen på kunskap och lärande är ett ständigt aktuellt tema i en föränderliog värld. Rentav grundläggande för all förändring. Skolan skulle må bra av en intensivare debatt kring detta. Ett ämne för lorden att fördjupa sig i och doktorera kring kanske!?