måndag 17 augusti 2009

Könsrockspionjär avliden

I unga år kom jag i kontakt med den rätt pubertala, men ständigt underhållande musikgenren könsrock. På Hultsfredsfestivalen huserade den då mytomspunne bajsmannen och gjorde sig känd genom diverse perversiteter. "Bajsmannen" fick ett kultrykte och ryktena florerade friskt vem denna sjuka individ egentligen var. Idag, många år senare, vet jag och många med mig vem figuren bakom epitetet bajsmannen är. Jag träffade honom personligen senast i somras (i Borlänge under peace and love).

Ett av ryktena kring bajsmannen var att han tillsammans med Alf i hårdrocksbandet At the Gates låg bakom könsrockbandet Binnike Bengt och Roy Rövmuns orkester. Jag införskaffade genast deras demotape "Vanställd". Demotapen fick snabbt kultstatus i min kompiskrets och den spelades högt på majoriteten av ungdomens folkölsfyllor. Bandets musik öppnade dörrar och fler könsrocksband undersöktes. Jag fastnade främst för Tungt Järn och Vandanalerna.

Det största könsrockbandet, Onkel Kånkel, tilltalade mig inte lika mycket. Några enstaka låtar var roliga och svängiga, men kvaliteten (kanske lite fel ord i denna kontext) var rätt ojämn. Däremot avgudade jag deras julplatta. Likt BB & RR: s orkester så låg det en tät mystik över Onkel Kånkel. Ingen visste vilka de riktiga medlemmarna var, och de få uppträdanden de gjorde var alltid anonymt framförda (i masker, eller i bandage).

När en klasskamrat under en gång för länge sedan hade med sin systers kille (en långhårig, skäggig typ) till skolan visade det sig vara killen som lirade trummor i Onkel Kånkel. På den tiden var det stort, men mannen vägrade att avslöja mer om bandet.

Under senare år har identiteten på Onkel Kånkels frontman röjts på diverse Internetforum. Som alla vet existerar inte längre någon anonymitet sedan Internets intågande i vår vardag. Mannen bakom Onkel Kånkel visade sig vara en trädgårdsmästare från Farsta vid namn Håkan Florå. De fåtal som kände till Florås hemlighet beskriver honom som ett geni, och som en man med en stark samhällskritisk framtoning. Bandet "Soundtrack of our lives" frontman Ebbot beskriver exempelvis Florå i dagens Aftonbladet. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5653989.ab)

Tyvärr avled Florå i helgen i sviterna av en hjärtsjukdom. Florå blev 47 år gammal. Hans musikaliska livsverk skakade om etablissemanget och många kritiska röster höjdes givtvis mot Onkel Kånkels texter. Ska det vara lagligt att skriva liknande texter och är detta roligt, eller bara barnsligt trams? Personligen skulle jag tippa på att könsrocken tilltalar unga män i åldern 15-20 år, men jag kan själv fortfarande uppskatta Binnike Bengt och Roy Rövmun. Likaså lyssnar jag gärna på Onkel Kånkels julskiva eller andra guldkorn i rätt sammanhang (fortfarande). Florå var en musikalisk pionjär (tillsammans med Eddie Meduza) inom könsrocken. Nu finns ingen av dem kvar längre. R.I.P Onkel Florå! Äldre, traditionellt kristna, och gravallvarliga bloggläsare undanbedes att lyssna på nedanstående julvisa med Onkel Kånkel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde hålla Dig för god att sprida sådan här ointellektuell, smaklös dynga på Din blogg

Lorden sa...

Anonym-->

Nej, särskilt intellektuellt är det inte. Det är inte heller vidare smakfullt ur ett seriöst perspektiv. Å andra sidan är det trist att ständigt vara seriös.

Du kanske borde ha läst blogginläggets sista meningar en gång till!?

Anonym sa...

Jag tyckte det var väldigt fint skrivet!