tisdag 26 maj 2009

Borde ta ett stort kliv!

Nu är det över tio år sedan Lorden införskaffade sitt körkort. Sedan dess har jag aldrig ägt en bil. Det finns flera anldningar till det. För det första ser jag bilen enbart som ett fortskaffningsmedel. Jag är noll motorintresserad och skulle aldrig skaffa mig en bil som renoveringsobjekt eller för att ha "något att meka med". Vidare har det heller inte funnits ekonomiska medel till att skaffa bil. Man har ju hört att köpesumman är det minsta bekymret och att drivkostnaderna lätt kan skena iväg.

Nyligen fick jag dock möjligheten att låna en bil över några dagar. Jag hade ett åtagande som jag aldrig hade klarat av utan bilen. Med bilen kan man lugnt säga att en helt ny värld öppnade sig. Lite grann som med shortsen (se annat inlägg) :) Smidigt som tusan. När sommaren nu är här känner man sig helt plötsligt instängd utan bil.

Finanskrisen har tryckt ner priserna på begagnade bilar och marknadens aktörer har svårt att enas vilket bränsle som ska vara kutym. Det känns dessutom omöjligt att hitta lämplig parkeringsplats, men vafan. Tio år är tio år, det kanske är på tiden att ta ett stort kliv i livet, det kanske är dags att skaffa bil!

5 kommentarer:

Lövet sa...

det tycker jag absolut att du ska göra! :) jag själv är ju ägare till en -97a årsmodell. en gammal pensionärsbil = väl omhändertagen & knappt använd. :D

Lorden sa...

Lövet-->

Kalas. Lust att sälja? :)

Lövet sa...

nope. :)

Björn sa...

Klart du skall skaffa en bil så att du kan ta dig till Stränkan och hälsa på i sommar ;-)

Tobi sa...

Givetvis måste man ha bil. Kanske inte för att man egentligen åker så mycket men för att åtminstone ha alternativet!