tisdag 19 maj 2009

Det bortglömda valet

I veckan som gick fick Lorden (och många med mig) hem valseldar i sin brevlåda. Valet, som vi förväntas att rösta i, äger rum den 7:e juni och handlar om EU-parlamentet. Jag har alltid, sen jag blev röstberättigad, utnyttjat den demokratiska rättigheten att besöka valurnan när det vankas val. Oavsett vad valet har gällt.

Jag kan väl inte påstå att det stundande EU-valet ligger mig varmt om hjärtat, men jag tänker återigen ta mig till valurnan. Faktum är att EU-valet knappast verkar ligga någon särskilt varmt om hjärtat. Inte ens de som kandiderar till valet. Förutom att parlamentarismen inom EU-maskineriet ter sig ganska rörig för gemene man, känns nog även påverkningsfaktorn för de röstberättigade ännu mindre än i våra nationella val. Detta är nog den största anledningen till att valdeltagandet blir lågt den 7:e juni.

Idag kan man läsa om att de etablerade partierna (inom Alliansen) kommer att satsa på kommersiell reklam i TV inför valet. Det är första gången detta händer i Sveriges historia. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta faktum. Å ena sidan är det väl denna kommunikationesväg som ter sig mest normal för den yngre generationen svenskar. Å andra sidan finns ett uppenbart demokratiproblem med metoden. Det är det parti som lyckas paketera sina budskap bäst som vinner flest röster. Alltså det parti som lyckas bäst med sin marknadsföring. Då menar jag inte i traditionell mening där retoriken stod i centrum av budskapspaketeringen. Den här gången vinner det parti som betalar en Paul Tilly-söt ICA-gubbe att framföra det politiska budskapet. Dessutom förvägrar de kommersiella TV-kanalerna (och övriga medier) vissa partier att få nyttja reklamtid. I sann demokratisk anda?

Förutom den stundande reklamkampanjen har de politiska partierna legat lågt angående EU-valet. Det märks att det riktigt betydelsefulla valet blir det som går av stapeln 2010. I EU-valet kommer säkerligen utpräglade EU-kritiska partier att gå starkt framåt. Piratpartiet kommer säkert att vinna en hel del terräng. Oavsett valresultat så kommer vi reellt knappast att se någon omedelbar politisk konsekvens i vår subjektiva vardag. Kanske kan resultatet på sin höjd skaka om den politiska agendan inför det riktiga valet 2010. Om resultatet är tillräckligt kontroversiellt vill säga. Och det kommer det troligen inte att bli. Det räcker nämligen inte med att Paul Tilly kommer in i Europa-parlamentet för att valutgången ska räknas som kontroversiellt.

Inga kommentarer: