tisdag 5 maj 2009

Det underskattade plagget

Av många som känner mig anses jag nog vara en ganska envis person. Har jag fått för mig något har jag generellt sett ganska svårt för att ändra den uppfattningen. Jag är långt ifrån ensam att inneha denna egenskap. Ordspråket det är svårt att lära gamla hundar sitta kommer knappast från ingenstans.

I ungefär 15 - 16 år av mitt liv valde jag att bojkotta shorts som ytterplagg. Jag vägrade helt enkelt att ta på mig ett par shorts, oavsett hur varmt det än var ute. Visst har jag alltid älskat att bada, men då har ju liksom shortsen varit ett nödvändigt ont. För en utpräglad jeanskille som jag (http://lordensblogg.blogspot.com/2008/01/byxdilemma-ett-i-landsproblem-men-nd.html) var det fullkomligt otänkbart att gå omkring med shorts ute. Givetvis medförde detta förhållningssätt komplikationer varma sommardagar, men faktum är att jag hellre svettades i mina jeans eller "solade" i boxer-shorts än drog på mig det fördömda benlösa plagget.

Så förra sommaren råkade jag ut för en olycka som omöjliggjorde tighta jeans som dresscode. Jag hade blivit tvungen att kapitulera. Paniken spred sig. Vad ska man ha för shorts? Vad är mode? vad passar jag i? Med tabula rasa, som ett oskrivet blad komplett tomt på shortskunskaper, tvingades jag ut i shoppingvärlden. Efter en del velande fastnade jag till slut för ett par på *urk* HM.

Ingen lär väl nu bli förvånad när jag villigt erkänner att shorts är ett, ur min synvinkel, fullkomligt underskattat plagg. 16 år av bojor är brutna. Shortsen symboliserar frihet, sommar, sol, ledighet och avkoppling. Nu när sommartider närmar sig lär jag inte vilja vara utan mina nyfunna älsklingar allt för långa stunder. Jag kanske till och med inhandlar ett par polare till dem jag redan har ;) Äntligen vet jag nu svaret på Di Levas gamla filosfiska fråga. SHORTS ÄR FRIHET! Det tog bara 15-16 år av mitt liv!

4 kommentarer:

Herr D sa...

"En hamburgare utan dressing tack." - Jimmi Herrström i åratal.

"Dressing är så jävla gott!"
- Densamme, efter att till slut ha ätit en hamburgare med dressing.

Att folk ska vara gubbtjuriga i unga år har jag svårt att förstå.

Lorden sa...

Gubb is the shit :)

Anonym sa...

My Lord, alltså du klär ju i shorts!

Finns män som ser grymt tröga ut om sommaren, men de är de aldrig ett plagg som gör en ful "outfit" de är ju hur man bär dem o vad de matchas till.

Alla dessa kakishorts med uppdragna strumpor i plufsiga lofers, tenniströjor o ryggsäck på svettiga despen e inte en skönsyn...men what the fuck it's a free o allt de där... :)

Såg du debatt med Anitra förresten, verka ju på henne som man lika gärna kunde legalisera en hel del andra droger eftersom de var lika/mindre farliga än alkohol.

/tyra

Malin sa...

Haha, hur kan man underskatta shorts som kille undrar jag? så länge du inte använder strumpor och sandaler till så är det ju lugnt ;)
Du skriver på ett intressant sätt iaf måste jag berömma om, inte många som kan uttrycka sig bra i skrift :) / Malin