torsdag 29 september 2011

Mycket mer än OK nostalgi!

I min barndom, på det ljuva 80-talet, fanns inte dagens otroliga utbud på information. Sociala medier, kommersiell TV och mp3 :or var långt ifrån uppfunna. Samtidigt fanns en stor efterfrågan bland dåtidens unga att få ta del av information kring samtidens pop-och rockidoler. Denna efterfrågan fylldes i Sverige av en endaste tidning: OK!

Själv minns jag att mina kompisar och jag strök omkring bland Konsums tidningshyllor ivrigt bläddrandes i tidningen. OK släpptes varannan vecka, och var som sagt, egentligen den enda informationskanalen som fanns för att hålla sig uppdaterad av vad som var ballt och inne för samtidens ungdom.

Förra året utgavs en bok om OK:s historia. Det är den gamla tidningsmedarbetaren Jörgen Holmstedt som på ett oerhört illustrativt sätt återgett OK´s innehåll under 80-talet. Det är onekligen en fantastisk läsning, och ett inte mindre en fantastiskt bildupplevelse, som läsaren får ta del av. Direkt när man öppnar Boken om Ok- 80-talets största poptidning förflyttas man automatiskt till det oskyldiga 80-talet. Dagens garvade och etablerade stjärnor är i boken unga och oskuldsfulla. Det är ett intressant tidsdokument. 80-talet är ändå historiskt nära men så oerhört långt borta. På den tiden var exempelvis thrash metal, W.A.S.P. och Samantha Fox:s bara överkropp farligt och syndigt.

Holmstedt återger delar av intervjur men berättar samtidigt underhållande kring omständigheterna kring intervjuerna. Man får reda på hur det var att arbeta med dåtidens idoler i början av sina karriärer, som idag i vissa fall har blivit medieskygga divor och megastars. Faktum är att jag blev så fast i boken att jag inte kunde sluta läsa när jag väl öppnat den. Kapitel om Carola, Niklas Wahlgren och "Solstollarna" var till och med oväntat intressanta. Givetvis har det att göra med en stor och personlig igenkänningsfaktor. Jag rekommenderar alla i ålderspannet 30-45 år att läsa denna bok. Ni övriga skulle säkert också uppskatta den, om ni har en böjelse för intressant populärhistoria. Boken är bra mycket mer än OK. Den får 9 nostalgitrippar av 10 möjliga.

2 kommentarer:

Dennis sa...

Enorm nostalgifaktor där, men jag gillade inte alls hur den var skriven. Vissa underhållande texter men mest skryt om OKEJ-medarbetarnas förträfflighet.
Ironiskt av Holmstedt att säga att OKEJ blev en skvallertidningen efter ägerbytet på 90-talet när den till stor del bestod av skvaller innan också.
Ändå mycket underhållande att bläddra i så klart. Tipsar om mer 80-talsnostalgi här: http://80talsreklam.dennisign.se/

Lorden sa...

Nja, visst har du en poäng Dennis. Men man får alltid ta sådant "skryt" med en nypa salt. Det var ju som sagt nostalgifaktorn man ville åt :)