onsdag 26 september 2007

Hur Lorden blev Lorden

Även om människan får anses vara ett flockdjur och även att vi ständigt verkar sträva mot konformitet, så har varje enskild människa något unikt, nämligen en egen identitet. Identitetsbegreppet kan innefatta många saker, men kan enkelt beskrivas med orden: "det som visar att jag är jag. "

När man talar om dessa frågor dyker oftast två begrepp upp, arv och miljö. Arvet kan, något förenklat, beskrivas som de genetiska egenskaper (och de förutsättningar) vi föds med. Miljön, däremot, avser den omgivining individen lever och verkar i.

Det förra begreppet innebär att vi tilldelas olika epitet och egenskaper redan från födseln. Dessa ger tydliga ramar för vår identitetsutveckling. Det senare skapar vi tillsammans med vår omedelbara omgivning. När man adderar summan av ovanstående processer, formas våra unika identiteter.

De tilldelande epiteten ingår alla i begreppet kultur, något som är överordnat för betydelsen av identitetsutveckling. Jag ska nedan förhålla mig till fem olika epitet som vi, till viss del, tilldelas redan från födseln. Dessa är extra viktiga och utgör i sig grunden för underordnade kulturer i kulturen.

1. Klass: Det har sedan urminnes tider funnits ekonomiska och sociala klasskillnader mellan människor. Dessa är så kulturellt starka att de i allra högsta grad lever kvar hos oss idag. Eftersom människor ur en viss klass (kalla det gärna socialgrupp) bor, lever och verkar i samma sammanhang, formar detta en människas identitet. Det är exempelvis vanligare att övre medelklass och överklass utbildar sig på universitet, medan underklassen går en annan väg. Det finns också en tradition att nedvärdera människor som bryter dessa mönster inom den egna klassen. Därmed reproduceras klasserna och klassegregationen tilltar.

2. Genus: Som jag redan har klargjort i ett tidigare inlägg, är de traditionella könsrollerna starkt historiskt och kulturellt rotade. Det finns tydliga symboler som företräder manligt och kvinnligt. Dessa symboler är så djupt rotade inom oss att de är svåra att förändra. Frågan är om de en är nödvändiga att förändra. Givetvis utgör dessa symboler och det faktum att du tilldelas ett kön en stor inverkan på din identitet.

3. Etnicitet : Begreppet kommer från grekiskans ethnos som betyder folk. Det moderna etnicitetbegreppet innefattar de kvaliteter som utmärker ett folks kollektiva uppfattningar om sig själva som folkslag, men även uppfattningar om andra folkslag. För mig går kultur och etnicitet hand i hand i detta sammanhang. Etniciteten innebär för mig givna etiska, religiösa och normativa åsikter och traditioner. Om man föds som turk eller om man föds som svensk spelar givetvis in när du formar din identitet.

4. Normalitet: Det som av omgivningen betraktas som normalt är avhängigt av av i vilken tid, grupp eller sammanhang man befinner sig i. Normalitetsbegreppet skulle kunna definieras som en jämförande aspekt med hänvisning till det vanligt förekommande. Det som avviker från det normala är således inte normalt. I detta sammanhang skulle jag vilja härleda detta begrepp till homosexualitet, utvecklingsströning, asocialitet, rörelsehinder etc. Notera att jag inte tycker de är mindre värda. Jag påvisar bara att dessa grupper avviker från det vanligt förekommande utifrån vårt sammanhang. Om man tilldelas en icke-normal egenskap, kommer det också att påverka din identitet.

5. Övriga genetiskt betingade egenskaper: Du kan ha en väldigt hög iq, du kan ha ärvt din mors verbala förmåga etc. Även dessa egenskaper kan man inte bortse ifrån.

Ovan är, enligt min mening, de viktigaste egenskaper som man blir tilldelad när man talar om identitetsutveckling. Dessa utgör ryggraden. Att du sedan skapar intressen, inriktningar, studieval och formar politiska åsikter, religiösa övertygelser i interaktion med andra människor är självklart. Dialogen får inte underskattas i dessa sammanhang.

Att Lorden föddes i en medelklassmiljö som svensk normal kille med ett högutvecklat intellekt har alltså gett mig ramarna för min identitet. Att jag sedan tillhört en subkultur, håller på Manchetser City i fotboll , har skaffat mig en utbildning och sysselsätter mig med de saker jag gör, kan jag förmodligen i mångt och mycket tacka mina nära och kära för. Frågan är bara om jag hade träffat mina nära och kära om jag hade blivit tilldelad andra epitet och egenskaper från början? Nej, just det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

sweet, som alltid! :)

en fråga bara.. i vilket syfte bloggar du? ja, jag babblar ju bara på om mitt rätt så innehållslösa liv. du skriver debattinlägg. typ.

Lorden sa...

Bloggen är skriven utifrån mina subjektiva tankar om aktuella och inaktuella samhällsfrågor. Syftet är att diskutera samhällsfrågor och förhoppningsvis få läsarna att reagera på ett eller annat sätt. Kalla det folkbildning, provokation, satir, genialiskt, idioti eller vad du vill. Så länge som du har en åsikt om det du läser spelar det ingen roll.