torsdag 11 december 2008

Reflektioner...

Då passerar vi återigen den gamla fina traditionen lucia. Förra året konstaterade jag att vi går åt en samhällsutveckling där vi inom en snar framtid inte längre kommer att fira högtiden. Det är ibland löjligt hur mina blogginlägg ibland föregår framtiden. I år har nämligen samhällsdebatten kring luciafirandet handlat om hur en kille har förvägrats att vara lucia. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3890408.ab

Killen har tydligen fått över 50% av rösterna i ett skolval om att få vara lucia. Nu tycker mediedrevet och landets ungdomar att rektorn på skolan gjorde helt fel som förvägrade pojken att agera lucia. Att en så stor majoritet av eleverna på skolan tillsammans med media anser det helt självklart att en pojke ska vara lucia 2008 är väl dolkstöten för bevarandet av luciatraditionen. Det har nu även bildats en facebook-grupp som kräver att pojken ska få vara lucia. Visst får man tycka och tänka som man vill i en demokrati, men finns det verkligen inga värden som är värda att bevara längre? Personligen skulle jag inte ta en manlig lucia seriöst alls. Santa Lucia var en kvinna. Punkt slut. Imorgon går jag upp tidigt och deltar i ett traditionellt luciafirande, men är det för sista gången?

Igår sände SVT timtal från nobelmiddagen. Med Claes Elfsberg och någon mer Jeppe som kommentatorer. Herregud, de satt och kommenterade vad folk åt, hur de såg ut, vad de kanske pratade om. Seriöst, vem bryr sig egentligen!? Själv tryckte jag i mig ett gäng scones och skrattade åt eländet.

söndag får ingen bloggläsare missa den första delen av två av dokumentären om Thomas Quick. Trailern bådar gott. Speciellt avsnittet där Quick under en vallning förvandlas till sitt alter ego Ellington och tappar fattningen fullständigt. Ursinnigt föröker han slita sig loss, hugga och slå besinningslöst samtidigt som han väser med någon tillgjord röst. Seriemördare eller inte, sjuk är han i alla fall den där Quick.

4 kommentarer:

Anonym sa...

My Lord.....

Ja Lucia ja....om vi lyfter det till att det kan behövas en diskussion kring den manliga "diskriminering" eller negativa särbehandling som det finns en tystnad kring o att det är mest snack om att dessa mekanismer riktas mot kvinnor, som dessutom inte ger efter på de fördelar man faktiskt har som tjej. Tex att få vårdnaden vid skilsmässa så kanske det finns nån sorts relevans.

O andra sidan, om de nu vill se en kille som Lucia, varför inte? Om så många röstar på en kille. Sen är den markeringen gjord. Tänker lite som ett barn som vill gå i pyamas till dagis. Låt barnet göra de så är det inte så kul längre sen. Ju mer "big deal" man gör av de dessto större blir det ju. Men visst det är ett utslag av ålders diskriminering oxå, ska inte skolans enda handikappade vara Lucia bara för att markera att "alla kan va", varför ska bara EN få vara lucia varför inte 2, varför ska hon ha VIT dräkt,varför får inte tomten vara lucia, osv osv.

Jag skulle nog känna mig mest bekväm med att man lottade ut de, kanske bland de som anmält intresse. Spelar inte så stor roll vem.

För att slippa "popularitets/skönhets" konkurrensen, alternativt om kören väljer vilket blir fel eftersom Lucia inte ska sjunga.

Men jag tror inte detta är nått som vuxenvärlden ska gå in o peta i. Sen kan vi fortsätta ha en traditionell Lucia, inte tävlingen utan de duktiga körernas Luciatåg o hur de väljer sin Lucia skiter jag i.

Tycker Tyra

Lorden sa...

Tyra-->

Av den enkla anledningen att Santa Lucia var en kvinna så ska Lucia också vara en kvinna.

Jag börjar bli rejält trött på jämställdhets- och diskrimineringsdebatten. Om killar blir ledsna över att inte de också har chansen att bli lucior, så får de väl bli ledsna i så fall.

Jag håller inte med dig alls här. Det behövs verkligen inte lyftas någon debatt om den manliga diskrimineringen...

Let it be, let it be, let it be let it be...

Ska vi ta det igen?

Soooo, Let it be, let it be, let it be let it be...

Anonym sa...

Lord,
Tror du missförstår, det jag menar är att vissa former av manlig diskriminering är värda att uppmärksamma men att driva Lucia som ur någotslags jämställdhetsperspektiv är bara absurt o löjligt. Jag försökte vara lite ironisk o visa att man kan ifrågasätta precis allt om man letar orättvisor med förstoringsglas.

Däremot vet jag inte om jag skulle orka ta strid i frågan om kidsen obstruera. Fast de e klart att om jag var lärare o så kanske det är en viktig diskussion att ta kring att historiens och traditioners roll och plats i samhället.

/tyra

Anonym sa...

http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes/1.1402767/quick-har-inte-mordat-nagon


Ren underhållning....