tisdag 16 juni 2009

Kapitalistisk realityshow

För något drygt år sedan postade jag ett inlägg som berörde hur samhället premierar färdigheten som kallas för entreprenörskap. (http://lordensblogg.blogspot.com/2007/10/entreprenrskap-framtidens-frdighet.html). Denna trend har varit stadigt ihållande sedan dess. Det märks inte minst genom tittarsiffrorna för realityshowen Draknästet, som sänts på torsdagar klockan 21:00 under våren i Sveriges Televsision. Serien har haft runt en miljon tittare, och Lorden har varit en av dessa.

Draknästet som inte är en svensk idé går kortfattat ut på att ett gäng entreprenörer från vårt avlånga land ska få fem "drakar" att investera pengar i sina bolag, eller satsa på att få den presenterade produkten att utvecklas. Drakarna består av framgångsrika riskkaptialister och frontas av tunga miljardärer som Sven Hagströmer och Mats Gabrielsson.

Det är minst sagt intressant att få följa drakarnas resonemang kring vad de vill investera i och vice versa. Det är givetvis en given förutsättning att drakarna representerar en ganska kuslig form av kapitalism. För vem kan egentligen tjänagrova pengar på sina företag utan att använda vassa armbågar, trampa på människor eller utnyttja billig arbetskraft. Det är helt enkelt en naturlig ekvation. Visserligen förkastar jag inte marknadsekonomi och kapitalism helt: det har kommit en hel del bra ut av det, men att enbart tänka pengar, och 10 gånger av 10 välja sin plånbok framför insatser för kollektivet känns rätt cyniskt. Men det är dessa uttryck som faktiskt förmedlas av våra drakar, främst då Mats Gabrielsson.

Gabrielsson ska ha cred för att han inte hymlar eller hycklar med att ständigt sätta sin plånbok före insatser för mänskligheten. Samtidigt går det inte komma ifrån att han framställer sig själv lite som en antihjälte.

1. Anti för att han går rakt mot etablissemangets föreställningar om att människan ska vara solidarisk.

2. Hjälte för att han faktiskt representerar en stor del av människans reella och verkliga ståndpunkt, egoism.

Han vågar uttrycka saker inför en miljon TV-tittare, varav många är etablissemangsromantiker (media) , politiskt korrekta, bloggare och "vänsterfanatiker". Han vågar uttrycka saker som de flesta TV-tittare kanske endast vågar uttrycka i sin innersta krets, bland vänner och familj. Han har flera gånger uttryckt saker som: Bra för mänskligheten, men inte min plånbok. Jag avstår! Eller Tror du jag är en filantrop? Jag bryr mig om min plånbok. Därför är "Draknästet" en kapitalistisk realityshow som både förmedlar cynism och underhållning på ett bra mer verklighetsnära sätt än exempelvis Big Brother. För de som är intresserade, kan man se samtliga avsnitt av Draknästet på SVT:s eminenta sajt http://svt.se/play. Helt gratis!

1 kommentar:

Anonym sa...

My Lord,
håller med om att det är ett riktigt bra program!

Till drakarnas "försvar" så avstår de ibland, åtminstonde officiellt, av skälet att "de inte har något att bidra med", och att de ska köra sitt eget race.

De ondaste tycker jag det är när de går in o tar över hela skiten, tex genom en köpoption på majoriteten av bolaget om x-år för x-belopp. Då undrar jag ibland om entreprenörerna fattar vad de gör.

Det är ruggit vad lite info Drakarna fattar bslut på och när det känns som att de mycket väl hade kunnat komma överens om inte allt gick så himla snabbt.

MEN, jag tror att det ligger en stor "samhällsnytta"/folkbildning i den intensivkurs i entreprenörskap det är. Drakarna pekar ju skickligt ut fallgropar och svaga punkter. Som du skriver kallblodigt kr och ören är det enda som räknas!

/tyra