torsdag 3 januari 2008

Byxdilemma: ett i-landsproblem, men ändå

Då var det nya året påbörjat. Vardagslunken börjar sakta men säkert att infinna sig. Kan inte säga att året har börjat särskilt bra, men det var ju ganska väntat. Man får bita ihop och vänta på bättre tider. Och de kommer säkert...

När nu den värsta köp- och julklkappshetsen från mellandagarna har lagt sig, vågar jag mig återigen ut på stan. Sedan flera år tillbaka tycker jag faktiskt att mode och kläder är någonting ganska så roligt. Med mode menar jag snarare det mode jag föredrar än de generella trender som råder i klädbranschen. Därför beslöt jag mig (återigen) häromdagen att försöka införskaffa mig ett par byxor.

Jag har nog alltid gått min egen väg när det gäller klädstil och struntat i omvärldens tycke. Därmed har jag haft väldigt svårt att hitta mig ett par schyssta byxor på den senaste tiden. I nästan ett halvår har jag febrilt letat efter ett par byxor, som jag kan vara riktigt nöjd med. Eftersom byxor för herrar är dyra så vill man ju inte köpa något man inte är helt nöjd med från början. Jag har frågat i samtliga relevanta butiker i min (tyvärr i detta avseende alldeles för lilla) hemstad utan att lyckas bli tillfredställd.

Problemet jag har är att det generella herrmodet sedan en tid tillbaka envisas med att förespråka smala jeansmodeller. Och eftersom jag är jeansmänniska, är det just jeans jag vill ha. Personligen förstår jag mig inte på modet. De gamla traditionella jeansmodeller som jag burit de senaste åren har fått lämna plats åt, i mitt tycke fula, modeller med bred midja och som är smala nertill. Nu hör det inte till vanligheterna att jag tittar så värst mycket på andra herrars kläder, men det finns säkert de som passar i dessa smala modeller. Men jag gör det inte. Med min kraftiga benstomme behöver jag lite vidare modeller nertill. Annars ser jag ut som en stoppad korv. Vidare vill jag att jenasen med råge ska nå över plösen på mina stilrena Adidasdojjor.

Häromdagen hade jag alltså letat i timtal efter ett par schyssta jeans och var nästan på väg att ge upp (igen). Av en händelse råkade jag få syn på en "jeansmodell" med ett märke som jag aldrig tidigare använt. Kanske inte världens snyggaste, men åtminstone inte helt tighta och smala. Känns ok att slippa gå byxlös till jobbet nu i alla fall.

Nu är jag medveten om att detta byxdilemma är ett i-landsproblem, det finns folk i världen som får ta på sig det som finns tillgängligt. Men när vi ändå lever i en utvecklad marknadsekonomi med full konkurrens är det tråkigt att en trend, som någon bestämt, ska få råda så totalt. Nästan så att det är monopol i jeansmodellbranschen också ;) Oerhört irriterande att människan i princip tvingas till konformitet även ur ett klädperspektiv. Ett par jeans sliter jag ut ganska fort, säkert på ett år. Man får hålla tummarna att trenden har vänt till nästa gång jag ger mig ut på byxjakt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Om man som jag gillar skate-skor (lite ballongiga med stor plös) är det fan omöjligt att ha på sig ett par jeans som är smala nertill. Ser inte klokt ut alls. Vinterkängor och jeans är även det bara att glömma! Smala jeans är för töntar! Tack vet jag terylenbyxor! Dom sitter som dom ska!

Anonym sa...

Att hitta byxor (och för övrigt de flesta typer av kläder) man gillar är ett vardagsproblem för de flesta av oss. Just jeans är även för mig ett dilemma, de flesta jag provar faller under en kategori jag väljer att kalla "nästan snygga", dvs de sitter skapligt och är av helt okej modell men har någon skitful detalj som gör de oanvändbara. Jeans som är smala nedtill undvikes givetvis av var man med någon form av intelligens.

Nu har jag dock hittat två par jeans som jag gillat och köpt, inte en dag för tidigt skall tillägas, då ett par jag haft nyligen gått sönder totalt.

Eftersom min kroppstyp (och min lätt överflödiga kroppsstorlek) inte är den ideala tvingas jag lägga upp det ena paret på längden, men det fixar JC för en billig peng så det är lugnt (ett litet tips för my fellow tjockisar med korta ben därute).

Nu är jag bara ute efter ett par icke-jeans-byxor att arbeta i (gärna i terylen), börjar dock ge upp det också snart...

Kan dock förstå om Lorden har ännu svårare än jag att hitta jeans eftersom jag antar att de enligt Lorden gärna ska kosta 500 spänn för mycket och vara av något smygbögigt mosaiskt märke så att han får respekt av fjortisar och kommersens slavar. ;-)

Anonym sa...

herr d skriver "Jeans som är smala nertill undvikes givetvis av var man med någon form av intelligens."

är du född under en sten eller?! tråkigt att ni inte hittar de jeans som passar er kroppstyp & att det inte finns modeller för var mans tycke.. men.. mina sparrisben passar inte i någonting annat än stuprör. jag är dock inte man, men det känns inte så relevant!

anton - lycka till i jeansletandet. jag hade det som du, tills stuprören blev på modet. :)

Anonym sa...

lövet - Skriver jag man så menar jag man. Jag har full förståelse för att en del kvinnor använder jeans som är smala nertill. Men på en riktig man ser det inte bra ut! :-)

O sa...

Har heller aldrig insett storheten med tighta jeans. Kan tycka att det ser rätt ok ut på vissa personer men jag känner mig löjlig bara jag tänker på fenomenet. Nu snackar jag givetvis ur ett manligt perspektiv. Som redan nämnts i tråden är det av oerhörd vikt att jeansen kan läggas över plösen på skorna då det annars ser rent förjävligt ut. Enligt min mening kan det till och med ruinera hela looken om inte jeansen ligger "rätt" över skorna.

Jeans har dock en tendens att töja ut sig efter ett tag, vilket är något som kan ställa till med problem. Jag har några jeans som satt som smäck i början men som nu blivit slappa och formlösa vilket inte heller är bra då det ser slappt och stillöst ut. Det är således en mycket svår balansgång man måste bemästra i jeansbärandets gyllene värld när man väljer ut sitt nästa jeansköp.

Lorden sa...

rars--->

Ha ha jag glömde bort att byxdilemmat även har varit ett historiskt problem. Missade, i upprördhetens tillstånd, helt Eddie Meduzas storhit "Terylenbyxor". Men gamle goda "Eddie" bad ju alla jeans fara åt helvete till förmån för just terylenbyxorna. Jag gillar jeans, men inte nuvarande modellmode.

herr d--->

Att jag är lite halvmärkesbög är nog ingen hemlighet för de flesta som vet vem jag är. Men faktum är att jag tycker de dyrare brallorna sitter bättre samtidigt som jag dessutom känner mig prydligare i dessa.

Så nej du, Lorden skiter både i fjortisar och kommersens slavar. Han tar på sig det han, och enbart han, trivs i. Och det borde du veta. I tre år av min (pre) ungdomstid vägrade jag något annat än jeansjacka trots att det var 20 minusgrader ute. Mamma Lord var inte nöjd över det. Du vet ju också att jag då och då blandat dyra märkesjeans med gamla bandtröjor, eller haft patronbälte till kavaj eller en svindyr skjorta. Lorden är Lorden helt enkelt.

Det är ju det man själv trivs i som går först. De byxor jag hittade nu kostade "bara" 700:-, och är nog knappast av "bögigt" märke. Men de kändes ok. Vad som är snyggt eller inte är ju sedan alltid subjektivt. Men man kan inte gå emot "kommersen" bara för sakens skull när det gäller kläder hur mycket man än vill. Precis som att jag vägrar acceptera kommersen när de ska envisas med "stuprörsmodeller". Det viktigaste är att du går den väg som alltid känns bäst för dig. För att citera en mycket vis kompis...

"You can go my own way"...

lövet--->

Thanx, "den enes bröd, den andres död" du vet...:)

Anonym sa...

"ser jag ut som en stoppad korv"

mer som en flaggstång....

Anonym sa...

Ja, den svarta jeansjackans period var onekligen en pärs.

Anonym sa...

haha.. det är fint med små bokstäver..de binder oss samman, mig och lövet.. ;0)