torsdag 27 mars 2008

Anger management: Nödvändigt för vissa?

I filmen anger management (http://www.imdb.com/title/tt0305224/) tvingas Adam Sandlers rollfigur att söka hjälp för sina okontrollerade vredesutbrott. Alla människor blir arga. Det är oundvikligt. Hur man reagerar när argheten infinner sig skiljer sig dock från person till person. Lorden kan utkristallisera fyra olika typer.

1. Den snälle
"Den snälle" har mycket hög toleransnivå och visar aldrig, eller mycket sällan, för omvärlden att denne de facto är arg. Om denne visar sig arg höjs aldrig rösten. Argheten tar sig istället oftast uttryck i att personen uppvisar ett specifikt negativt kroppsspråk.

2. Den oberäknelige
"Den oberäknelige" har även hon (ja människan benämns i femininum) en hög toleransnivå. När toleransnivån väl bryts någon gång i halvåret, brakar helvetet löst. Den oberäknelige blir då helt personlighetsförändrad, skriker, gapar och uppvisar hotfulla och våldsamma tendenser. Nästan så att dessa personer under ett halvår sväljer all ilska för att sedan låta alltihop komma ut vid ett och samma tillfälle.

3. Den koleriske
"Den koleriske" har ett hett temprament, brusar ofta upp och har svårt att kontrollera sina känslor. Ofta renderar utbrotten i ogenomtänkta verbala attacker eller handlingar. Den koleriskes ilska är kortvarig och efter utbrottet är det mesta bra igen.

4. Den långsinte
"Den långsinte" har en relativt hög toleransnivå men när denne väl blir arg, blir den det på riktigt. Argheten är mer uträknad och genomtänkt. Den långsinte handlar sällan i affekt utan är arg under en längre tid och har svårt att förlåta.

Lorden tillhör utan tvekan kategori 3, den koleriske. Lorden får ofta raserianfall där han brusar upp eller handlar i affekt. Efter en kortare tid går det över. Jag minns exempelvis när jag cyklade ut till universitetet dagligen för några år sedan. Ett par gånger var motvinden så hård att jag knappt kom framåt. Efter enträget trampande tog tålamodet till sist slut. Förutom att skrika diverse svordomar, könsord och andra mogna fraser, ställde jag mig mitt på cykelbanan bland andra trafikanter och kastade cykeln i backen. Givetvis ryggade folket runtomkring tillbaka. Efter ett tag lugnade jag dock ner mig.

Idag fick jag ytterligare ett vredesutbrott. Gång på gång blev jag hånfullt utdragen på pokerbordet. Det kvittade vilken starthand jag plockade upp, hur stort procentuellt övertag jag hade vid all in-situationer: jag blev ständigt utdragen. Efter att ha förlorat en 99-1% situation rann det över kraftigt hos Lorden. Jag skrek rätt ut i tio sekunder så att grannen förmodligen trodde att även jag är en barnamördare (det verkar tyvärr vara en trend nu), spottade och fräste samt slog min redan sargade knoge i bordet. För att stilla min vrede begav jag mig ut på stan för att inhandla lite kläder. En ganska söt expedit mötte mig.

- Kan jag hjälpa till med något?
- NEJ, det lär du inte kunna för din skitaffär tar väl bara in stuprörsbrallor som jag ser ut som en korv i.

- *garv* jag förstår vad du menar, men jag har ett par åt dig...

*blink blink* och så var Lorden glad igen. När jag ändå är så jävla personlig ikväll, så kan jag lika gärna fortsätta. Rundan på stan renderade i följande inköp:

Jeans (Diesel) 1399:-
Jeans (Diesel) 999:-
Skjorta (Selected) 500:-
Hodd (Ben Sherman) 900:-

Nu är Lorden fattig, men förmodligen så snygg han kan bli. Kontentan av detta inlägg är att vissa kanske skulle behöva lite anger management. Förmodligen är Lorden en av dessa.

Slutligen: stort GRATTIS till Herr_D som fyller år idag! Hoppas födelsedagsbarnet hade en trevlig dag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, en blågul gratulation, så trevligt. :) Man tackar, man tackar!

Men du, att shoppa sig glad, känns inte det lite... girly?

Jag antar att du vet var du sätter mig på ilske-skalan?

Lorden sa...

herr d-->

Vassego!

Att shoppa sig glad kan vara lite girlie, men det är fasen en engångsföreteelse. Jag hade planerat shoppingen sedan tidigare.

Jadu, det finns ingen solklarare kategori 1 än herr_d.

Anonym sa...

Jaså? Jag trodde jag var en solklar nr 2? Kalla mig inte trendis för fan. Men iofs, det var nog mer förr, är lite mer pacifistisk nuförtiden.

Anonym sa...

kan hända att shoppa sig glad är aningen tjejigt.. men.. det funkar fanimig! :)

vi ses imorn. kalas kalas!

Lorden sa...

Herr D-->

I ärlighetens namn har jag nog inte sett dig riktigt förbannad på tio år. Kanske har fel, men det är min känsla.

lövet-->

Det gör vi. Ska bli skoj.