onsdag 12 mars 2008

Beach 2034

Alla vet att det råder en mode- och utseendefixering i vårt samhälle. Världen tillhör dem vackra. Baksidan av detta faktum är ganska uppenbar. Framför allt drabbar den de unga i samhället. Man läser ibland att ungdomar av idag är allt mer deprimerade än ungdomar var förr i tiden. En orsaksförklaring skulle kunna vara en för krävande självbild. Målet att vara smart, snygg och ha en perfekt kropp är ganska omöjligt att förena för de allra flesta människor. Sätter man ändå upp de målen och misslyckas, är det klart att man blir deprimerad.

Trots att rapporter presenteras om att svensken blir allt mer överviktig, är kroppsidealet för tjejer att vara så smala som möjligt och för killar att vara så muskulösa och vältränade som möjligt. I värsta fall kan dessa krav och kroppsfixering leda till anorexi för tjejer och för osund träning med dopning som följd för killar.

jag kan ärligt erkänna att jag är emot ovanstående ideal kring mode, utseende och kroppsfixering. Ändå försöker jag att hålla kroppen i form. Personligen har jag dock inte som mål att vara smartast, snyggast och ha den mest perfekta kroppen av alla. Smartast är jag förvisso redan. Med åren kommer visheten, och man får acceptera de förutsättningar man har. Snyggast blir jag aldrig, och inte heller kan jag utveckla världens snyggaste kropp.

"Styrka" tränar jag relativt regelbundet. Mest för att hålla mig i trim och inte för att bygga en massa muskler. Främsta anledningen till tränandet är att man mår bra av det. Givetvis vill man också ha en "ok" och "vältränad" kropp, men det är egentligen sekundärt. Tills man ska visa sig i bar överkropp för andra ;)

Tiden går fort. Vi har snart avverkat halva mars. Härliga vår- och sommarmånader stundar. En tid som är upplagt för att man måste, vare sig man vill eller inte, exponera sin överkropp. När jag för några år sedan började träna regelbundet satte jag skämtsamt upp som mål att jag år 2010 skulle kunna stoltsera med en kropp jag kunde vara nöjd med. Det har visat sig att jag får revidera det målet. Trots att jag både löper/joggar och, som sagt, styrketränar.

Löpningen, eller ska vi säga joggningen, går hyffsat. Jag springer ett par mil i veckan om det vill sig väl. Det är ganska bra för en person som fortfarande anammar en ganska osund festarkultur, där både ett stort intag av alkohol och cigaretter ingår. Det gäller dock att kombinera. Det ena utesluter inte det andra. Allt är inte svart eller vitt. En nära släkting har dessutom utmanat mig på Midnattsloppet i Stockholm i augusti. Låter onekligen lite lockande. Kanske borde man, som förste deltagare någonsin, glida över milsnoteringen under 50 minuter med en cigg i mungipan. Det vore något.

Under årets första månader har dock styrketräningen blivit hämmad. Först hade jag ont i benen (som tack och lov har gått över), sedan följde en influensasjukdom, vilket gjorde att träningen blev lidande i drygt en vecka. För en vecka sedan skadade jag dessutom axeln. Jag tog ytterligare en träningsfri vecka och när jag igår skulle pumpa loss på den ansenliga *hånskratt* vikten 60 kilo i bänkpress hann jag med 6 repetitioner innan det återigen knakade till i axeln. Väldigt frustrerande att inte kunna träna max, eller ens över huvud taget. Trodde aldrig att jag skulle känna lite ångest över att inte kunna träna.

Därför kan man med bitterhet konstatera att det var synd att man inte började träna i tidigare år. Då kunde man kanske kunnat bada i sommar med gott samvete. Dessutom torde det vara enklare att få en ungdomskropp i trim än en gubbkropp. Min (gubb)kropp verkar vara skadebenägen. Därför får jag nog revidera mitt mål om ok kropp till stranden 2010, till beach 2034 istället. Lever jag då har jag passerat 50- sträcket för ett bra tag sedan. Kanske är målet då att vara brunbränd, ha kraftig ölkagge och med vanliga kalsonger alternativt naken spatsera på nudistbeachen i Playa del Ingles. Det fanns gott om sådana då jag och några polare var där sist. Måste ha varit drygt 8 år sedan nu. Att jag då skulle tro att jag 34 år senare kanske skulle återvända med ett utseende som dem, var inget jag en refleterade kring. Då ville jag ju ha en snygg kropp år 2010 istället. Men det gäller att revidera sina mål. Det gäller att vara pragmatisk.

6 kommentarer:

O sa...

Den erkänt dåligt tränade O har till och med börjat lyfta lite i år. Nytt sprillans gym 200 meter ifrån mig gör underverk för träningsmoralen. Beach 2008 får dock anstå.

Lorden sa...

O-->

Min inbjudan kvarstår. Inte den om Ryd kanske, men den om Midnattsloppet ;)

O sa...

Vetifan om jag hinner komma i form till midnattsloppet. En dag skall vi köra både loppet och Ryd det lovar jag.

Anonym sa...

En nära släkting!!! Varför skriver du inte att det är din syster??? Har du anmält dig ännu?

Lorden sa...

Emma-->

Jaja, den nära släktingen var du, min kära syster. Lorden är inte anmäld dock.

Anonym sa...

Bäst du skyndar dig att göra det då:o)Kom igen ,det blir kul. Ses vi i påsk eller?