måndag 25 augusti 2008

Fel sätt att bota änglsan

Det är i ärlighetens namn inte speciellt mycket som jag är rädd för här i världen. Jag saknar fobier. Även om jag inte är störtförtjust i småkryp, är det fel att säga att jag är rädd för dem. De är mer obehagliga snarare än farliga. Många människor verkar dock ha vissa fobier.

Utan att vara expert på fobier så kan man enbart spekulera i vart människans fobier härstammar ifrån. Möjligen uppkommer de efter en traumatisk upplevelse i barndomen. De flesta som har sett filmen Batman begins vet vad jag pratar om. Bruce Wayne har en traumatisk barndomsupplevelse, där fladdermöss utgör en viktig del. Bruce utvecklar sedermera en fobi mot just fladdermöss, men lyckas vända fobin till något positivt. Fiktion, javisst, men säkerligen endel sanning i hans fobiutveckling.

Den viktigaste orsaken till att man utvecklar rädsla är dock, enligt min mening, hur omgivningen reagerar på saker. Och eftersom människan är mest mottaglig som barn är det viktigt hur vuxna reagerar i barns närhet. Det är min övertygelse att om en vuxen blir rädd för något, är det lätt att också barnet blir rädd. Vi kan ta ett enkelt exempel: nästan alla i Sverige verkar ha en oförklarlig rädsla för getingar. Så fort en geting närmar sig blir vi som tokiga och måste springa iväg flera meter. Vi blir smått hysteriska. En geting kan i realiteten inte göra ett skit mot oss homo sapiens. Undantag finns, vissa av den mänskliga rasen är allergiska mot getingstick och kan därför ha sin fruktan legitimerad. Allergikerna är därmed förlåtna. Alla andra bör dock tänka efter vad man pysslar med egentligen. Förmodligen är getingskräcken en projicerad reaktion från föräldrarna till barnen. Det är nämligen ofta vuxna som är lika rädda för getingar som barnen. Klart att sådant beteende smittar. Därför blir det ostoppbar cykel, som överförs från generation till generation.

Det finns också intressanta teorier om hur stater och/eller intressegrupper använder media som redskap för att skapa rädsla hos en population. Michael Moores dokumentärer ger en viss inblick i det, men det är en annan historia.

Teorierna om hur fobier botas är många. Den mest vedertagna bör vara den att man ska låta fobin växa bort genom anpassning. Man låter helt enkelt patienten komma i kontakt med det denne har fobi för. Kanske är det effektivt, men inte lyckat i alla sammanhang. Viss rädsla och ängsla går nämligen inte alls att bota med den metoden.

Den största obehagskänslan jag får är den som infinner sig när jag "bordar" ett flygplan. Flygrädsla, eller i mitt fall änglsa, är ett ganska vanligt fenomen, men jag kan definitivt säga att den inte försvinner ju mer man flyger. På ett flygplan är man totalt utlämnad och om något skulle hända är sannolikheten stor att man omkommer. Det är knappast döden i sig som skrämmer, utan minuterna och paniken innan det inträffar. På något sätt vill man ändå ha kontroll över sitt öde. Att sannolikheten är liten att man blir inblandad i en flygkrasch vet jag. Att flyga räknas som det säkraste transportsättet, men vi vet att flygkrascher de facto inträffar. Madrid senast är det tydligaste exemplet.

Jag är dessutom relativt väl initierad i flygkraschhistorien och flygplansindustins säkerhetsutveckling. Dokumentärserien Air Crash Investigation tillhör nämligen mina favoriter och jag har troligen sett de flesta program som har producerats i serien. De sänds frekvent på National Geographic och beskriver händelserna som ledde till olyckan, olyckans förlopp med hjälp av flygplanets svarta låda, intervjuer och rekonstruktioner. Rätt omskakande faktiskt. Och intresset för flygkrascher och fler och fler flygturer med åren har alltså inte botat min flygängslan (rädsla är för starkt ord). Så för mig har den gamla fobibotarterapin med anpassning varit fel sätt att bota min ängslan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

My Lord
....ja men kognitiv terapi, som du skriver om, handlar ju om att kontronteras med det som INTE är farligt och som man inbillar sig är det och/eller är överdrivet rädd för. Har man ormskräck läser man inte om alla som dött av ormbett för att bota fobin utan får jobba med ofarliga ormar....
Som du skriver, lite sund ängsla är en del av överlevnadsinstinkten.

Lorden sa...

Jo, det är sant. Men att flyga är ju, relativt sett, ofarligt. Att då flyga frekvent och se "att det faktiskt går bra" skulle ju kunna ha en botande effekt, men inte på mig.

Som du vidare säger undeförstått, min faiblesse för dokumentärserien Air Crash Investigation har nog en hämmande effekt för botandet av min flygängslan. "Det är sant det..."

Anonym sa...

Håller med dig i stort, men nog anser jag att din motvilja mot småkryp ibland tagit sig smått fobiska proportioner.

Min ursäkt för att göra avkall på min annars nästan jainistiska inställning till insekter (jag har slagit ihjäl ett antal getingar i år) är att min beskyddarinstinkt gentemot de allergiska och/eller rädda går först.

Anonym sa...

Jag vet inte om Lorden har sett ett avsnitt som jag tänker pa i serien "Boston tea party".
Filip och Fredrik provar pa hypnos.
De gör ett försök att bota Fredriks skräck för spindlar som enligt inslaget i serien verkar ha haft nagorlunda effekt. Nu är ju detta tv och allt ska tas med en nypa salt.
Hursomhelst var extremt skeptiskt till hypnos (finns ju en jävla massa skit- programm/shower man sett om detta) men efter detta inslag ville jag nästan tro att det funkar. Detta skulle ju kunna vara ett tecken pa att en fobi är ett inlärt beteende och inte en fysiologisk effekt.

Lorden sa...

herr d-->

Nåja, jag är givetvis villig att erkänna att jag undviker insekter i den mån det går, men fobisk, mja.

Själv har jag "räddat" ett flertal getingar från en säker död och inte slagit ihjäl en enda i sommar. Däremot har jag blivit stucken.

tyschken-->

Jo, har för mig att jag sett programmet. Kommer dock inte ihåg spindelepisoden. Minns något om en hypnotisör som skulle få Fredrik att hata Bob Dylan (som han vanligtvis älskar) under hypnosen och lyckades. Annars tror jag , precis som du nämner, att fobier är ett inlärt beteende. Ofta projicerat från vuxna till barn.