tisdag 26 augusti 2008

Korrekt att tyskan anses skyldig!

Idag meddelades att, den för arbogamorden, åtalade tyskan ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning i väntan på domen. I praktiken innebär det att tingsrätten anser att tyskan är skyldig till morden. Flera "sakkunniga" har under den senaste veckan basunerat ut att det mesta skulle peka mot ett frikännande. Så blev det alltså inte. Skönt det!

Att tyskan nu anses vara skyldig till mord (på två barn) och mordförsök på mamman, bygger enbart på indicier. Egentligen är det dumt av mig att slänga in ordet "bara", för indicier kan, enligt min mening vara nog så starkt som bevismaterial, åtminstone i detta fall då indiciekedjan är oerhört jobbig ur den åtalades synpunkt. Det kan, logiskt sett, helt enkelt inte vara någon annan än hon. Trist dock att man saknar teknisk bevisning i form av DNA eller fingeravtryck. Avsaknaden av teknisk bevisning kommer nämligen att göra att kampen i hovrätten kommer att bli ytterligare en nagelbitare. Man ska dock beakta att DNA är en relativt ny företeelse och att många har dömts för mord innan DNA revolutionerade brottsbekämpning. Men eftersom teknisk besvisning saknas kommer "sakkunniga" likt Leif Silbersky få massmedialt utrymme där han hävdar att ett justitiemord har begåtts. Allt för att få uppmärksamhet och plädera för en rättstat, som i praktiken skyddar barnamördare istället för att skydda samhället från desamma.

Arbogafallet har blivit oerhört uppmärksammat i media, och medierna har knappast varit neutrala. De dömde tyskan som skyldig för länge sen, och det finns väl knappast någon "svensson" där ute i vårt avlånga land som inte tror att tyskan verkligen är skyldig efter att ha följt nyhetsrapporteringen. Personligen kan jag tycka att denna utveckling är rätt farlig. Media har en oerhörd makt och skulle i praktiken kunna få en population att tro på vad som helst. Man ska aldrig förringa medias opinionsbildande makt. Den här gången är dock inte skadan så stor, då jag är övertygad om att mediedrevet för en gångs skull är rätt ute.

När dylika tragedier som händelserna i Arboga inträffar, visar statistiken att gärningsmannen är en familjemedlem, eller någon annan anhörig. När barnens pappa och sambo hade alibi riktades misstankarna ganska snart mot tyskan. Hon hade tidigare ett förhållande med barnens mammas sambo och uppvisade gång på gång psykopatiska tendenser sedan de gjort slut. Att morden i Arboga skulle vara ett oplanerat "vansinnesdåd" är fullkomligt osannolikt. Våld mot (okända) barn är ytterst sällsynt i Sverige, och att någon okänd skulle förbi familjen Jangestig i lilla Arboga och oplanerat slå ihjäl en tvååring och en fyaråring med hammare utan att lämna ett tekniskt spår efter sig känns otroligt. Mordet var planerat. Punkt.

Visserligen bygger min övertygelse om tyskans skuld på endel medieuppgifter. Det i sig kan te sig paradoxalt, då jag ovan kritiserat mediernas hantering av fallet. Jag vill dock påpeka att jag alltid använder flera källor och så kallad seriös nyhetsrapportering när jag tar ställning i samhällsfrågor som liknar denna. I övrigt försöker jag påverkas av media så lite som möjligt (i politiska och övriga samhälleliga frågor). Nedan presenterar jag några av de indicier som jag själv anser gör tyskan ytterst skyldig till detta vidriga dåd.

* Mordet var planerat: Alla "anhöriga" har alibi

* Tyskan har inget alibi

* Tyskan har motiv

* Tyskan var i Arboga då morden begicks

* Tyskan har förföljt och kartlagt den tidigare sambons liv

* Tyskan har haft/har grava psykiska problem

* Tyskan har pekats ut av mamman, som är säker på att det är en kvinnlig gärningsman

* Tyskan har ljugit i rätten och i förhör

* Tyskan har vägrat att svara på vissa frågor

* Tyskan har skrattat i rätten anklagad för att ha slagit ihjäl två barn med en hammare

* Tyskan har ägt ett par skor, som exakt stämmer med det fotavtryck som lämnats utanför huset av gärningsmannen

* Tyskan är "indirekt" utpekad av en mängd vittnen

* Tyskan flyr landet efter händelsen

* Tyskan har, som arkeolog, tillgång till specifika hammare som kan liknas vid det ej ännu funna mordvapnet

* Tyskan har ljugit om en graviditet i desperation av att få sambons uppmärksamhet

* Tyskans mobiltelefon visar att hon inte kan ha uträttat de ärenden hon sagt att hon gjort i Arboga vid mordtillfället

* Leif GW Persson är säker på att tyskan är skyldig ;)

Det känns skönt att för en gångs skull stöda det svenska rättsväsendets utlåtande. Hoppas att det består efter hovrättsförhandlingarna. Skicka in tyskan i fängelse och kasta bort nycklarna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

My Lord,

....skrev en lång kommentar, har du refucerat den eller fick den inte? två var det förresten :(

Lorden sa...

Jasså? Nej, jag har bara fått en. Den publicerades i inlägget nedan. Inget har refuserats.

Anonym sa...

fuck, då försvann de.
My Lord, vad skrev jag?
Jo typ; jag tror du har rätt i all tyskan är skyldig, men håller (nog) inte med vad gäller dommen.
Nej, DNA bevis skall inte krävas, men vad har de för bevis? De har en "indiciekedja", men räcker det verkligen att hon varit i Arboga, har motiv och inte alibi?

Det starkaste argumentet som jag hör dem upprepa hela tiden är "ingen annan har motiv" vilket jag INTE anser att man kan hävda! Det kan man inte veta med säkerhet.

Sen håller jag verkligen med dig om media och deras dramaturgi och svat-vita bild, oftast så är det rätt tydligt att de har helt fel om man skrapar lite på ytan. Men hur argumenterar du själv?

- "ljugit" om att hon var gravid, i "desperation" vet vi egentlig det?

- allt du skriver om hur hon betett sig i rättssalen, ljugit i polisförhör osv är ska domstolen INTE ta hänsyn till enligt vårt rättssystem. Bevisbördan ligger helt på åklagaren, hon kan liksom aldrig ge sig själv minus, bara plus.

- andra ordval som jag inte kommer ihåg nu var tydligt färgade av din åsikt, vilket avviker från att förhålla sig saklig i argumentationen.

:)

Kolla denna länk, lyssna på programmet. Vill veta vad du tycker!
http://www.dagensarena.se/text/2008/08/avga

Lorden sa...

anonym-->

Det finns för många omständigheter som pekar på att det är just "tyskan" i detta fall.

Det kanske inte framgick så tydligt, men jag anser att det bör räcka om åklagaren lyckas få fram den indiciekedja som hon har lyckats med i detta fall.

Det är för enkelt att slippa undan i dagens rättssystem. Det finns många fall då alla inblandade parter VET vem som är gärningsman, men ändå slipper denne undan. Jag är ju av den åsikten att grova brottslingar i alllmänhet och barnamördare i synnerhet borde sitta bakom lås och bom. Därmed inte sagt att Lorden förespråkar godtyckligt fängslande och jag ser inte gärna att oskyldiga döms. Indiciekedjan måste vara oerhört besvärande för en fällande dom.

Om gärningsmannen i detta specifika fall nu skulle vara oskyldig, varför inte lägga alla korten på bordet och fara med sanning? Enbart den som har något att dölja ljuger, eller undanhåller information, i en så livsavgörande situation som en mordrättegång är.

Jo, att hon ljugit om att hon varit gravid vet vi med 99% chans. Bildbevis och vittnen pekar på att tyskan aldrig varit gravid. Vidare finns det ingen förlossningsklinik i hela Europa som har förlöst Schürrers barn. Men hon kanske hälsade på Fritzl i källaren i Amstetten, födde och sedan kom tillbaka. Vi får se, kanske ger hon en rimlig förklaring i hovrätten. Bara att lägga korten på bordet om hon nu är oskyldig. Men det är inte vidare troligt. Att enbart ljuga om en graviditet gör dig knappast till en barnamördare, men det naggar trovärdigheten i kanten och bidrar verkligen till den besatta personlighet som tyskan uppvisar.

Att andra ordval i min argumentation är färgade av min åsikt är väl inget märkvärdigt? Jag deklarerar ju redan i rubriken vad jag tycker. Således blir ju blogginlägget redan vinklat och färgat där. Det här blogginlägget gör ju inte anspråk på att vara sakligt, jag tar tydligt ställning emot tyskan. Det är en subjektiv blogg jag bedriver. Därför för jag den argumentering jag själv känner för (och tror på). Men om du efterlyser ett sakligt argument till att tyskan är skyldig så ska du få mitt trumfkort jag har i bakfickan:

* Tyskan var ännu fulare än man kunde ana på de "blurrade" bilderna.

Anonym sa...

My Lord,

Jag är med dig i mångt och mycket, och själva dommen är jag osäker om. Möjligen är det så att jag blir skeptisk när "alla" i media ger bilden av att hon så självklart är skyldig men rätten är kluven.

Det är beviset här som vi saknar, allt pekar åt ett håll, me är det "uta rimligt tvivel"? Det KAN finnas en annan gärningsman, och då ska hon enligt rättssystemet gå fri. Kanske är de så att det faktist är ställt utom allt rimligt tvivel jag vet inte.

Men att hon inte beter sig annorlunda, talar det verkligen för att hon inte är skyldig, borde ho inte vara lika mån om att inte hamna i fängelse oavsett. Om det nu inte ska förstås som kopplat till att hon är psykopat.

"Mordet var planerat: Alla "anhöriga" har alibi"

? hur menade du där?
Sen angåede saklighet o subjektivitet. Antar att du med din subjektiva åsikt vill övertyga, du argumenterar för din sak, för att lyckas med de krävs viss sakligthet för att vi skall ta till oss argumenten. Det var vad jag menade. Men när jag nu läst om inlägget måste jag medge att det inte är något att reagera speciellt mycket på i detta inlägg. Still, med den ingången att media är osakliga så lägger du ribban högt och man (jag) reagear lättare.

Jo, det är sant, fulhet borde straffas o manhaftiga kvinnor vet vi att du inte gillar - summa summarum-lås in tyskan! :)

Lorden sa...

Jo, mina argument var främst en sammanfattning av de allmänna argument som framkommit i fallet.

"Mordet var planerat: Alla "anhöriga" har alibi
Hur menade du där?"

Jo, det är så här: statistik visar att vid mord finns gärningsmannen nästan uteslutande i "anhörigkretsen". Eftersom allt tyder på att detta inte var ett oplanerat vansinnesdåd av en "okänd" gärningsman så finns rimligtvis arbogamördaren i just anhörigKRETSEN. Och eftersom alla UTOM tyskan har alibi så är detta en ytterligare omständighet som pekar mot Schürrers som gärningsman.

Anonym sa...

My Lord,
vad säger du om hela nämndemanna historien då?