tisdag 19 augusti 2008

Fräckheterna som missgynnar företagen

Ibland händer det att jag nyttjar vissa företags erbjudanden. Det kan röra sig om tidningsaprenumerationer, bokerbjudanden eller postorderförsäljning. Eftersom dagens utbud tillhandahålls av en enorm företagsdjungel gäller det att gallra och sålla bland alla erbjudanden man stöter på, inte minst på Internet.

Att man granskar alla erbjudanden kritiskt innebär att man är en ytterst svårflirtad kund. Det finns flera sätt som från början är dödfödda när det gäller att rekrytera mig till sitt kundregister. Det största misstaget som företagen gör är att ringa mig på min hemtelefon, ofta på kvällstid och försöka pracka på mig saker. Jag har ALDRIG köpt något via telefon och kommer heller aldrig att göra. Telefonförsäljare som råkar (?) ringa mitt nummer blir alltid oseriöst alternativt otrevligt bemötta. Faktum är att jag anser det vara fräckt och ohyffsat att aktivt ringa någon och tjata och försöka lura en okänd kund att köpa deras skräpprodukt. I längden missgynnar detta bara företaget.

Sedan finns det företag som ljuger och på så sätt lyckas pracka på en skit. Jag minns för ett par år sedan då någon idiot till försäljare ringde mig vid något olägligt tillfälle. Försäljaren erbjöd mig ett par gratis boxershorts och efter flera turer hit och dit försäkrades jag om att jag definitivt inte behövde göra någon motprestation för att erhålla produkten gratis. Efter några veckor damp det ner ett par oerhört fula boxershorts och ett inbetalningskort. Kundjänstnumret som följde med var i princip omöjligt att ringa, då det bara var en telefonsvarare i andra änden. Till slut lyckades jag säga upp förbindelsen och det var knappast ett roligt samtal för den som arbetade på "kundtjänsten". Efter något år hade företaget den stora fräckheten att återigen, per telefon, ge mig samma erbjudande om "gratis boxershorts". Gissa om det tog hus i helvete...

Det som egentligen föranlett detta blogginlägg är emellertid något som skett i veckan. Jag har aktivt kontaktat två företag som tillhandahållt två prenumerationer. Jag har varit nöjd med produkterna och företagen har gett ett seriöst intryck. Nu när prenumerationerna lidit mot sitt slut har jag övervägt att förlänga dem. Ända tills jag fick två brev i veckan. Dessa innehöll betalningsavier där prenumerationen skulle förlängas vid betalning. Om avierna inte hade betalats innan det skrivna förfallodatumet så kunde de debitera mig ytterligare en avgift. Visserligen kunde jag relativt enkelt nå respektive företags kundtjänst där jag fick beskedet att jag kunde riva avierna när jag väl uppgett kundnumret. Men att jag aktivt ska säga upp min prenumeration, och att de räknar med att den ska fortsätta, är enligt min mening oseriöst. Man köper väl en produkt så länge man betalar för den? Om någon vill hyra en frack till en fest (HAR DU HYRT DEN ELLER?), så kan man väl som uthyrare inte ta för givet att kunden vill hyra fracken även helgen därpå. Allt detta smygande och fifflande, som ständigt ligger på gränsen till vad som är tillåtet, är de fräckheter som gör att åtminstone jag bojkottar företag som sysslar med dylik verksamhet.

1 kommentar:

Sarina sa...

Haha...det här såg ju ut som min blogg....Utan ciggen dock :P