lördag 28 februari 2009

Sjuk musik

Det är inte ofta som Lorden blir rädd, och det händer ännu mer sällan att han blir rädd av att lyssna på musik. Det finns dock ett band som är så skruvat, sjukt och fullkomligt briljant att man faktiskt blir rädd av att höra på det. Bandet kom jag i kontakt med för många herrans år sedan. Jag fastnade för bandet när jag var som djupast nere i metalträsket men detta är ganska långt ifrån den genren. Man kanske skulle kunna kalla musikstilen ambient eller liknande, men egentligen finns det INGENTING som låter som detta.

Förmodligen fattade jag tycke för bandet för att det var just så sjukt och originellt. Samtidigt förmedlade sångaren en slags desperation som tilltalade/tilltalar mig väldigt mycket. Bandet är tyskt och sångaren sjunger därmed på tyska. När min kära syster kom hem från en längre tysklandsresa, detta måste varit 12-13 år sedan, så spelade jag låten "Der Clown" för henne. Och gissa vad: hon blev rädd!

Stycket ni nu ska höra heter "lebewohl Dominique", bara det oerhört sjukt. Låten handlar om hur huvudpersonen våndas över att denne är HIV-smittad. Hur ska denne förhålla sig? Ska denne berätta för omgivningen, och i så fall hur? Det är så fantastiskt sjukt och skruvat att det är helt underbart. Att jag även sökte denna låt på youtube säger väl en hel del om mig, men att den faktiskt fanns där säger väl en hel del om mänskligheten. Kanske är den relativ? Det finns alltså fler än jag som tycker om Relatives Menschsein. Det finns hopp för människan! Håll någon hårt i handen eller göm dig under täcket när du lyssnar på låten. Om det skulle införas åldersgräns på musik så skulle Relatives Menschsein defintivt vara barnförbjudet. Trevlig lyssning. Och, lev väl Dominique!

5 kommentarer:

Herr D sa...

Fantastisk sjuk låt, jävligt bra.

Många (främst black metal-band och liknande) försöker göra sjuk och skrämmande musik men misslyckas. Det krävs att man är sjuk i huvudet på riktigt. Som Relatives Menschsein-sångaren då till exempel.

Anonym sa...

bra som fan men denna är både bättre och sjukare ..... http://www.youtube.com/watch?v=oxaVgVN33fU&feature=related

Anonym sa...

Jag måste nog säga att jag gilar låten. Framförallt hur han vänder ordet positiv till någet sjukt negativt för honom. Kan ju förstå han också, måste ju vara skit att vara HIV-Positiv och höra folk som säger till en: "kom igen, ryck upp dig. Va lite positiv för faan!"

Grymt, jag måste kolla upp denna grupp lite närmare.

Lorden sa...

Kul att ni uppskattar R.M. Det finns många texter och låtar med bandet som är sjuka och de som säger att tyskan är ett fult språk har fel! Det är rent ljuvligt att ,precis som "Tyschken", säger höra ordet positiv (PÅÅÅÅÅSITIF).

Eller i den låten Herrström referar till "Warum ist die Sonne RRRRRRot? Und warum schmertzt dein Lach? Ahhhhhhhh ich hasse dich!!!!!!"

Briljant! Wie sage ich es euch? Positiv, HIV positiv.

Ich höre es wieder und wieder...POSITIV!

Anonym sa...

jag säger bara såhär, grett inlägg du bloggare!
Sen om man ska snacka sjuk musik så ta en glutt på den här, http://www.youtube.com/watch?v=odZhQ7QlsPQ Malmö Sthlm 8 bitars med något mer av något slag?. Är själv Hård Punk Rock i Botten, men en polare skickade det här när jag skulle till och trippa, men gick nästan inte Pga musiken. Hahaha För sjuk att dra något till för mig. God Jul. /Macke m
köping.