tisdag 17 mars 2009

Ett optimistiskt äntligen!

Den senaste tiden har nyhetsflödet dominerats av dysterhet. Media har startat ett drev mot den läkare som (vad man förstår av sakkunniga i branschen) handlat enligt svensk vårdpraxis när det gäller vård av redan förlorad patient. Josef Fritzl gömmer sig i sin tur bakom en blå pärm som han klippt ut kikhål i under den massmedialt uppmärksammade rättegången i Österrike. Märkligt, men rätt komiskt beteende i all tragik. Berättelsen Fritzl är ju faktiskt som en kompis sa häromdagen värre än den värsta skräckfilm man sett.

Så, mitt i allt elände dök den ändå upp. Årets första vårdag! Nåja, kanske är det att ta i, både imorse och när detta skrivs är det minusgrader utanför Lordens hem. Just nu känns det dock som att en glimt av solen, lite fågelkvitter och torr mark lockar fram värsta vårkänslorna.

Givtevis kunde jag inte hålla mig inomhus utan begav mig iväg tillsammans med en kompis på en joggingrunda tidigare under dagen. Värken och stelheten i foten glömdes bort för ett ögonblick och shortsen åkte på. Att löpspåret var isigt till sora deler spelade heller ingen roll. Polaren deklarerade tidigt att denne led av skoskav så jag ångade iväg ensam i ett ok tempo. Väl hemma kom jag fram 20 minuter innan min vän, som givetvis var tvungen att skylta med två stora blåsor under fotsulorna för att bli betrodd som skadad, snarare än dåligt tränad. Jag får köpa bortförklaringen.

Synd bara att min egen fotjävel stelnar till och värker efteråt. Den har man nog fått för sina synders skull, som en nära släkting nyligen påpekade. Skönt i alla fall att vårens antågande i vanlig ordning ger spralliga och somriga känslor. Det behövs i en allt mer eländigt samhälle. Vårkänslorna tänkte jag fira tillsammans med er bloggläsare genom att bjuda på en rejält somrig svensk bit, och rejäl nostalgitripp. Den hämtas från (sommar)barnprogrammet HAJK (helfestligt, allmänbildande, jätteintressant och kunskapsorienterande). Ett stycke svensk kulturhistoria. Innan låten drar igång säger programledaren tjipp. På kunskapsbanken wikipedia förklaras Alsterlinds ordval på följande sätt: En vanligt förekommande hälsningsfras i programmet var "tjipp". Ordet är en synonym för "hej eller "tja" och hittades på av Bengt Alsterlind under dennes tid på SVT i Karlstad. Det är sprunget ur idén att hitta på ett speciellt hälsningord till Hajk-serien. Vidare kan man läsa: Sommarhajk brukade avslutas med att Sven Erik Magnusson framförde låten Sommar och sol. I en inspelning som användes i många år lekte barn från en grundskola i Karlstad i bakgrunden. Det är alltså detta stycke kulturhistoria ni nu ska få ta del av. Sverige och den svenska sommaren är fantastisk, eller hur!?

6 kommentarer:

Herr D sa...

Minns att jag redan som barn hatade den tjocka fula ungen i vit keps och turkos jacka bakom planket. Make till överspel och bokstavskombination får man leta efter.

Annars lysande förstås av det gamle rattfyllot Magnusson.

Lorden sa...

Haha, det ligger något i det. Även om den troliga bokstavskombinationen i detta fall är glädje och tondövhet...

Anonym sa...

Herr D,
KLOCKRENT, hatade också innerligt den äckliga ungen AVSKY!

glädje? han ville bara synas o hade 0 rytm, bara dryg

/Tyra

Anonym sa...

var precis ute i spåret och kan med glädje meddela att nästan all is har smält bort. Tyvärr är den som är kvar jääävligt hal. Se till att skaffa frisbee nu, David och jag ska ut i dagarna och prova våra nyinköpta från discgolfsweden.se. Det blir jäkligt skoj!

Lorden sa...

Rars-->

Gött, jag får köpa upp mig på en. Asfalt = död.

Anonym sa...

Bengt är en trevlig gubbjävel. För en sådär 3 år sedan så var jag och D Wressle på 25årsfest i Karlstad. Efter ett par timmars dagsfylla ringde vi och bjöd Bengt. Han hade tyvärr inte möjlighet att komma men var mycket trevlig i telefon. Vill ni ha hans nummer är det bara att höra av sig

//Holk