torsdag 12 mars 2009

Grattis på 30-årsdagen!

Idag fyller en mycket gammal och trogen vän till mig 30 år. Det är en vän som jag inte kan leva utan och som blivit som ett naturligt inslag i min vardagliga kontext. Idag skålar Lorden för text-TV som firar sitt 30-åriga varande. I begynnelsen skulle text-TV endast fungera som ett hjälpmedel för döva. Det dröjde dock inte länge innan hela den svenska befolkningen började att nyttja tjänsten. Idag använder (enligt egen utsago) 2 miljoner svenskar tjänsten dagligen. Med all rätta!

Personligen har jag nämligen svårt att leva utan text-TV. Tjänsten ger en ypperlig översikt och sammanfattning av såväl inrikes som utrikes nyheter. Dessutom finns en sportavdelning som ständigt uppdateras och liveresultat som aldrig sviker oss sportfånar. Jag överdriver inte när jag säger att jag säkerligen "gläpper" på text-TV hundra gånger om dagen.

I det rådande informationssamhället skulle man kunna tänka sig att Internet och andra medier borde ha slagit ut text-TV, men så är alltså inte fallet. Deras nyhetsförmedling är inte enbart lättbegriplig, de är snabba också. Visst finns det nackdelar, men de är mer av social karaktär. Åtskilliga gånger har vänner och bekanta uttryckt sin frustration över hur jag ständigt måste hålla mig uppdaterad på text-tv:n i sociala sammanhang. Oftast sker manövreringen omedvetet. Text-TV:n har alltså blivit ett så normaliserat fenomen i mitt liv att jag inte ens tänker efter innan man är där och uppdaterar sig.

Flera i min bekantskapskrets är faktiskt födda samma år som text-TV:n och visst är det roligare att prata, öla och snacka med dessa än med text-TV:n. Men när det kommer till kunskapsbank, trofasthet och pålitlighet är det inte många som slår min nyblivne 30-årskamrat. Det är därför med stor vördnad jag författar denna hyllningstext. Utan text-TV hade mitt liv inte varit lika innehållsrikt. Tack för att du finns!

edit: Text-Tv finns också givetvis på nätet ( http://svt.se/texttv )

Inga kommentarer: