tisdag 31 mars 2009

Intressant överklagande

Nyligen dömdes Toni Alldén (tidigare känd som "jägaren" och 51-åringen i media) till livstids fängelse. Alldén dömdes för att ha mördat Carolin Stenvall. Fallet var ett av 2008 års mest uppmärksammade brott och har förbryllat såväl polisen och massmedia som privatpersoner. Alldén kände inte Stenvall sedan tidigare och har dessutom aldrig straffats innan denna incident.

Även rättegången följdes intensivt av media. Alldéns advokat fick utstå relativt hård kritik för sin snälla och anonyma hållning. Visserligen erkände Alldén att han bragt Stenvall om livet, men att det var en olyckshändelse. Som bekant är det en avsevärd skillnad i svensk straffskala mellan att bli dömd för vållande till annans död eller dråp i jämförelse med mord.

När nu tingsrättens dom överklagas till hovrätten har Alldén sparkat sin gamla advokat och begärt stjärnadvokaten Leif Silbersky istället. http://lordensblogg.blogspot.com/2007/10/djvulens-advokat.html. Silbersky, som inte vill missa en sekund av rampljuset, tackade givetvis ja, och har redan lämnat in överklagandet och sina kompletterande synpunkter i fallet. Det ska verkligen bli intressant att se om en stjärnadvokat kan få hovrätten att tänka annorlunda än tingsrätten. Rättsmedicinska experter deklarerade ju i tingsrätten att allt tydde på uppsåtligt handlande från Alldéns sida.

Kort sagt:
* Trist att det folkliga och sympatiska nyhetsankaret Jarl Alfredius mött en för tidig död.

* Komiskt att jag efter en hel del nerklankande på programledaren Rickard Olsson sprang in i just honom under min Stockholmsvisit i helgen. Komiskt också att min mobil för tillfället hyser en bild innehållandes Olsson och Lorden poserandes tillsammans. Ibland är man snällare i verkligheten än bakom ett tangentbord. Men bara ibland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

My Lord,

En sak en lekman undrar över...

Vad jag förstod var den avgörande för att han dömdes till mord att man kunde visat att hon levde när han sköt henne och att detta gjordes för att man visade att hjärtat slog vid skottet på blodutflödet i kroppen. (i of borde han kunna få dråp också om han SJÄLV var helt övertygad om att hon var död vilket han väl hävdade men skit samma)

...alltså jag råkade titta på Morberg intervju precis innan och han pratade bla om att "folk" blir så upprörda för att djur i hans jaktprogram rör sig efter man skjutit dem och pratar om plågeri när det i själva verket är så att hjärtat förvisso kan slå och ryckningar mm uppstå trots att man är stendöd.

Kan inte de samma gälla människor?
Rättsläkarna har säkert koll på detta men tanken slog mig. Jag har inte kollat närmare på de men de verkar ju helt vansinnigt hela grejen. Vad är hans förklaring till hennes död och att han sköt henne, barmhärtighet?

Sen måste jag ju fråga om DU gick fram o frågade om RO inte kunde ställa upp o flina på bild me dig? Sprang du på honom på gatan, el har du åtminstonde en blöt ursäkt?
;O)

/Tyra

Lorden sa...

Tyra-->

Jag är med lekman, men rättsläkarna är nog medvetna om det du säger. Det tyngsta argumentet för uppsåtligt mord i detta fall är skottvinklarna. Enligt Alldén låg Carolin ner och var redan död när han avlossat skotten. Men undersökningen visar att hon inte kunnat haft den positionen (liggande) då hon sköts. Snarare att hon var på väg att fly eller kämpa för sitt liv. Blodpölar, vinkel på skotthål, att Alldéns berättade händelseförlopp är omöjligt med realiteten (efter teknisk bevisning), hjärtslag då hon sköts etc är väl alla delar av den tekniska undersökningen kan jag tänka mig.

På den andra frågan så satt mitt gäng och brunchade och ölade då RO dök upp på samma krog (mitt på dagen). Jag utbrister "Tjena Olsson!", kallpratade lite och fotot kom till. Min ursäkt är alltså inte blöt, snarare dyngsur ;)