måndag 17 december 2007

Idiotisk "utslussning" av missbrukare

Mitt, en gång, så lugna bostadsområde har de senaste åren genomgått en radikal förändring till det sämre. Den främsta anledningen därtill är det boende för missbrukare, som upprättats ett kvarter från min bostad. I normala fall skulle jag nog inte ha så stora problem med just vårdhem, men efter att ha levt i detta s.k. hems närhet ett tag, är det faktiskt svårt att förstå logiken med det. Dekadensen är total bland boendets hyresgäster och fränder.

Hem för missbrukare är, som sagt, helt ok när de upprättas i vårdsyfte. Men att som nu klumpa ihop en massa aktiva missbrukare i ett stort hyreshus, och tro att detta ska främja en nykter tillvaro för dessa, är ingenting annat än ren idioti. För vi som ser hyresgästernas beteende med egna ögon, kan definitivt intyga att det inte handlar om någon sund utslussning eller anpassning till samhället. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet man passerar området. Man möter ständigt någon skränig, påtänd eller knölfull individ (eller grupp av indvidier) när man vistas utomhus i området. Även om man kanske borde slappna av så är det mänskligt att man är på helspänn i interaktionen med dessa. Eftersom de aldrig är nyktra, kan man heller inte räkna med att deras beteende ska vara särskilt rationellt. Och det är rätt jobbigt att hela tiden behöva kolla sig över axeln.

Det finns helt enkelt ingen vits eller syfte med kommunens socialpolitik inom detta område. Att bedriva detta "projekt" lär såväl på kort som lång sikt vara samhällsekonomiskt förkastligt. Det finns heller inga legitima skäl att utsätta skattebetalande medborgare för en så tydlig hotbild, nedskräpning och oljud som missbrukarnas leverne för med sig. Polisen cirkulerar förvisso i området flera gånger om dagen, men det är ändå ingen säkerhetsgaranti för att ingenting inträffar. Det har redan skett flera misshandelsfall, inbrott, stölder och bränder i anslutning till boendet. Givetvis drar klientelet till sig likasinnade från andra stadsdelar. Öppen droghandel är heller inget ovanligt.

Det ska understrykas att detta inlägg inte är ett påhopp på missbrukare som indivder (även om många tyvärr beter sig riktigt sunkigt under påverkan) utan på systemet som tillåter detta sociala och personliga förfall. Till att börja med kan du som missbrukare inte få privilegiet att bo tillsammans med dina missbrukande kompisar mitt inne i centrala delarna av staden (nära systembolag etc.). Ett område som är eftertraktat, eller i alla fall som en gång i tiden var det. Vidare måste man sprida ut dem i olika stadsdelar så att laglösa "nästen" kan undivkas. Om missbrukarna ändå ska tillåtas att bo på samma ställe, så ska det givetvis ske under uppsikt av vårdare. I en sådan situation måste också total drogfrihet råda om det ska ge några positiva samhälleliga effekter.

I förlängningen handlar det här fenomenet, precis som så många andra, om ekonomi. Någon hyresvärd lär göra sig en rejäl hacka på att bistå kommunenes missbrukare med bostäder. Hyresgästerna har inga större krav på hyresvärden, så länge de lämnas ifred. Omkostnaderna blir små samtidigt som hyresavtalet med kommunen inbringar stora månatliga inkomster. Ytterligare en ful bieffekt av ultrakaptialismens spelregler. Och återigen drabbas många människors välfärd på grund av människors girighet. Riv boendet nu!

10 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller fullkomligt med. samhället verkar ta noll ansvar för eftervård av missbrukare & det gynnar ingen, framförallt inte missbrukarna själva. i förlängningen tror jag snarare att det kommer att kosta samhället ännu mera pengar eftersom missbruket uppenbarligen inte upphör, vilket i sin tur kommer kräva mer vård.

nej, jag röstar på mer fokus på eftervård!

Anonym sa...

Nu är det väl enbart spekulationer från din sida att det skulle vara ett officiellt "boende för missbrukare" samt att detta "boende" skulle vara till för att slussa ut missbrukare i samhället med syfte att få dem drogfria? Inte för att jag har speciellt stor tilltro till myndigheter, men det är ju bara dumt.

Oavsett vilket så är även jag mycket negativ till att man sänker tryggheten och attraktiviteten på ett område genom att sätta en massa aktiva missbrukare i en och samma port nära centrum och låta dem "hålls". Jag förstår ärligt talat inte syftet.

Mest synd tycker jag om grannarna i porten bredvid (och i samma port om det nu bor "vanligt folk" där också).

Sunkigt!

O sa...

Lorden har väl aldrig presenterat spekulationer såsom fakta? :)

Anonym sa...

Håller helt och fullt med dig Anton. Det är inte alls roligt att bo i närheten av boendet och placeringen är fullkomligt idiotisk. Det är ett missbrukarboende drivet av stadsmissionen. Jag vet även att det jobbar vårdare där, då en kvinna jag tidigare läst tillsammans med jobbade där i somras. Det finns, enligt henne, både dag och nattpersonal på boendet. Jag har själv sett att det även patrullerar vakter utanför vid olika tidpunkter på dygnet. Och precis som du påpekar kör poliserna utanför relativt ofta. Detta hjälper ju helt uppenbart inte. Jag ställer mig frågande till vad ”vårdarnas” sysslor kan vara och i vilket syfte de egentligen är där. Detta då deras ”insats” inte verkar hjälpa missbrukarna att hålla sig ifrån droger och alkohol, i alla fall inte vad jag kan se. Vidare kan man ju kunna tycka att då boendet (utifrån en rad olika aspekter) ställer till så pass mycket bekymmer och då klagomål från hyresgäster runt omkring ständigt får tas emot, skulle de som bär ansvaret ta tag i problemet och någon gång göra något åt saken. För ett tag sedan valde jag faktiskt att polisanmäla en incident som hade just med dessa missbrukare att göra. Svaret jag och min kompis fick när polisen dök upp var: ”Ja, men ni känner väl till boendet här nere? Det är ju inte direkt något ovanligt!” Nej tänkte vi, men när det gått så långt borde man kanske göra något åt saken. Helt sjukt! Så, ja. Bort med skiten!

Anonym sa...

Okej, i och med Idas kommentar så är väl jag (och O?) överbevisad. Det är tydligen menat att vara ett övervakat hem för missbrukare. Det trodde jag aldrig. Jag undrar precis som Ida vad vårdarnas funktion där är, det verkar dock som om hemmets vårdfilosofi är: "När du inte är påtänd får du titta på TV och dricka kaffe i källaren". Effektivt. Verkligen.

Lorden sa...

lövet-->

Det är ju inte bara ökade vårdkostnader som det fortsatta missbruket ger upphov till. Samhällskostnaden innefattar också kriminalitet (rättegång + institutionalisering), skadegörelse, ökad osäkerhet bland grannar etc.

herr_D-->

Det är klart att hyreshusets vara är sanktionerat av kommunen. Och för att legitimera sitt beslut att inhysa alla dessa missbrukare på en och samma plats så får de den "briljanta" idén att ha lite vårdare och ordningsvakter där ibland. Helt sjukt. Och ja, det finns ju ett fikarum i källaren. Där sitter det ibland påtända människor med något som kan liknas vårdare. Fönstren är allt som oftast sönderslagna. Den folkhemska tacksamheten...

O-->

Jag spekulerar aldrig. Lordens blogg presenterar absoluta sanningar. Alltid :) Men sanningar gör ont ibland. Tom i ett gammalt tågmästarhjärta. Kom ihåg att Lordens blogg kritiserat Palme som hycklare och lögnare. Några veckor senare spekuleras det tom kring Palmes roll som pedofil och torsk i etablerad media.

Notera vidare att boken "Svensk maffia" debatteras häftigt i TV bara någon vecka efter att Lorden publicerat ett inlägg på sin blogg.

Det är heller ingen tillfällighet att SVT sänder en dokumentär om Thore Skogman, som bekräftar bilden av honom som nationalskald, bara en halv vecka efter att Lordens blogg drivit den tesen.

Ska jag fortsätta? ;) Lordens blogg är Sveriges ledande och folkbildande blogg. Inte heller det någon spekulation *fniss*

ida-->

Ja, och det är en förskräcklig flathet som polisen visar upp. Det är egentligen föfärligt att det hela ska drabba ett helt bostasdområdes invånare. Jag talade nyligen med innehavaren av kiosken nära huset. Han sa att det var vardagsmat med hotfull stämning när ett visst klientel kom för att handla. '

Nåja, du kanske väljer att flytta från stan och eländet ändå snart?! Missbrukarhemmet lär väl knappast vara en av de positiva företeelser som gör att du väljer att stanna kvar i din nuvarande lägenhet ;)

Lorden sa...

http://www.linkopingsstadsmission.se/stodboende.html

Ja, då var förutsättningarna utredda en gång för alla. Linköpings kommuns och stadsmissionens "projekt" är så realpolitiskt förkastliga som de bara kan bli. Undrar om stadsmissionen (och kommunen) ibland utvärderar sina (så prydligt) uppställda mål. Jag står för varje skrivet ord. Riv skiten!

Anonym sa...

Jag trodde de hade rivit missbrukarhusen i centrum...så det finns ett nytt? mycket intressant..

Anonym sa...

Verkar helt sjukt att ha ett boende centralt???
Tanken i sig är väl nog så god, men lägg stödboendet billigt och ute i landsbygden.

Lorden sa...

Björn-->

Tanken är god om det är vård det handlar om. Nu tillåts ju alla att knarka och kröka precis hur de vill. Därför är inte tanken god. Och att landsbygden ska drabbas vet jag inte heller. Landsbygd är ofta idyllisk i jämförelse med stadslivet. och att småbarnsföräldrar med familjer ska drabbas av missbrukarnas leverne är värre än att jag, Ida och Herr_D gör det. Även om det ligger en skola i omedelbar närhet till "missbrukarhemmet."