tisdag 4 december 2007

Krogvakter: Utelivets gissel

Det är allt oftare som krogvakter uppmärksammas i den offentliga debatten. Krogvakterna har tidigare utmålats som ofelbara hjältar som gör en stor samhällsinsats när de upprätthåller lag och ordning bland stökiga kroggäster under helgerna. Vi som har varit ute i svängen i många år och mött dessa påstådda hjältar till vakter vecka ut och vecka in, vet att denna beskrivna bild av krogvakten är en nidbild. Den sanna bilden är istället vakten som stöddig, provocerande och maktfullkomlig, som mer än gärna använder sig av hårdföra och våldsamma metoder. Det finns givetvis undantag till alla regler, vissa vakter kan vara ok, men dessa är lätträkneliga. En vakt bör, enligt min mening, ha ungefär samma funktion som en fotbollsdomare. Om man inte ser dem, men det är en lugn stämning så gör de ett bra jobb.

Mediabilden av krogvakten som hjälte fick sig en rejäl törn när förre SSU-orföranden, Anna Sjödin, hamnade i klammeri med krogvakter förra året. Det hela slutade med rättegång där Sjödin dömdes och krogvakten gick fri. Men eftersom Anna Sjödin var en maktens kvinna med kontakter, lyckades hon uppmärksamma medier och etablissemanget på hur vakterna verkligen agerar. Sakta men säkert börjar svensson inse att även krogvakten har sina negativa sidor. Alltid något.

Personligen har jag genom åren haft endel dispyter med vakter. Inget allvarligt, men tillräckligt för att min uppfattning om dessa ska vara övervägande negativ. Det är allmänt känt att vissa vakter sätter i system att anmäla kroggäster och provocera fram slagsmål. Lätta skadeståndspengar i en rättegång, och en ökad inkomstkälla för vakten. Rätten tror nämligen alltid på vakter som vittnar till varandras fördel. Vad har en berusad vanlig arbetare, med säkert lika berusade vittnen, att sätta emot två-tre spiknyktra och laglydiga vakters vittnesmål? En släkting till en god vän råkade ut för detta fenomen för ett par år sedan. En mycket tragisk händelse som lika gärna kunde ha fått förödande konsekvenser för den anmäldes privatliv.

Den senaste i raden av offentliga personer som råkat illa ut pga krogvakter är Linköpings Hockeyklubbs tränare Jan Karlsson. Karlsson var berusad, och ska enligt vakternas berättelse ha hotat dessa. De stora, biffiga vakterna hade inga problem med att belägga Karlsson med handbojor och invänta polis. Men tydligen kände de sig så illa till mods och rädda för sitt liv att de var tvungna att anmäla den dyngstele och snart 50-årige Karlsson för mordhot.

- Det var min dyraste utekväll någonsin, sa Karlsson när domen på 35 000 i böter meddelades.

En vakt tar mycket hellre konfrontation än agerar i samförstånd. Det är den universella regeln. Den här bilden bekräftas också i en 15-poängsuppsats i sociologi, framlagd vid Linköpings universitet. Den heter Relationer på Ågatan - bilder av Ågatan i Linköping (2007) och är bland annat författad av en bekant till mig. I uppsatsen har både brottsoffer, en krogvakt och polis intervjuats om bilder av Ågatan (som är Linköpings största kroggata) men också om relationerna till varandra. Det är en ganskla skrämmande bild som kommer fram i intervjun med krogvakten. Den intervjuade vakten medger att det bland vakter är vanligt att "ta lagen i egna händer" och agera medvetet hårdhänt eller föra en hårdare linje än man behöver. Det här beteendet syftar, enligt vakten, till att lära krogbesökarna hur man ska uppföra sig. Krogvakten berättar vidare om hur man provocerar fram situationer för att bli av med vissa besökare som man av en eller annan anledning stör sig på.

Förtroendet för krogvakter har sedan länge urholkats. Att låta dessa ickepoliser få större maktbefogenheter är inget alternativ jag ställer mig bakom. Vad är då lösningen? Helst skulle jag vilja se ett samhälle där vakter inte behövs. Men eftersom vakten troligen är ett nödvändigt ont, så borde man anställa vakter genom intervjumetod. Alla yrkeskategorier som arbetar med människor borde åtminstone besitta en liten gnutta social kompetens. Det gör tyvärr inte majoriteten av dagens krogvakter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg, som alltid Anton. De var en spännande uppsats att skriva, där intervjun med just ordningsvakten var mest intressant. Det framkom saker under den intervjun som man blev mörkrädd av att höra, mycket av det som han sagt fick vi dock inte tillåtelse att ta med i uppsatsen då ordningsvakten inte ville att detta skulle bli publicerat... Vissa saker valde vi även att inte ta med då det inte var relevant för våra frågeställningar. Bland annat att mutor förekommer så att anmälningar inte ska bli aktuella och så vidare. Som sagt, skrämmande.

Anonym sa...

Har själv flertal bekanta som jobbat/jobbar som vakter och även själv jobbat som entrevärd på ett ställe.
Vakter är vanligt folk också, men visst det finns rötägg överallt inom alla yrkesgrupper. Merparten av vakterna är dock vanliga bra killar enligt mig. Då har jag ändå blivit utkastad x antal gånger och blivit nekad inträde ett par gånger också. Vakter får varje kväll höra samma skit, ta hand om för fulla människor och stå ut med fulla fruntimmer. Det går inte att alltid ha ett leende på läpparna då...
Att dom anmäler verbala hot får man ju förstå, ändå tror jag knappast dom anmäler alla hot. Det är inte ok att säga "jag skall döda dig" till en vakt.Även om jag själv mycket väl skulle kunna sluddra ur mig det på fyllan utan att ens mena det...
Vakter är vakter och dom gör sitt jobb. Tycker vakterna här i stan överlag är jävligt trevliga och man märker inte av dom så mycket!
Men smaken är som baken, delad!
B

Lorden sa...

ida- Thanx, du ska få tillbaka din intressanta uppsats vid tillfälle.

Det är vidare synd att ni inte kunde publicera alla snaskiga detaljer så att mitt inlägg kunde stärkas ytterligare.

B--->

Jo, jag känner också några vakter, och de är givetvis trevliga. Det är vakternas generella beteenden jag kritiserar. Ett beteende som numera inte är fördomar, utan vetenskapligt bevisat.

Sen kan jag väl givetvis hålla med dig om att "dödshot" aldrig bör premieras i ett civilkiserat samhälle. Men med tanke på de erfarenheter jag har, och utifrån studien jag granskat, är det långt ifrån omöjligt att även det hotet var framprovocerat. Wow, nu upptäckte jag bestämt ett nytt ord också. Cheers!