torsdag 13 december 2007

Moderniserat Luciafirande

Lordens blogg har tidigare raljerat över att Halloween är en relativt onödig och importerad högtid. Idag har stora delar av Sverige firat Lucia. Även det är en importerad högtid, men den har ändå en relativt lång tradition här i Sverige. Lucia som traditionsfenomen sammanföll innan 1700-talet med firandet av vintersolståndet i norr. Det moderna firandet av Lucia (med Luciatåg och dess tillhörande sånger etc.) är ett 1900-talsfenomen.

Det är tydligt att Luciafirandet håller på att genomgå en förändring. Frågan är om vi över huvud taget kommer att uppmärksamma denna dag om 20 år i Sverige. I dessa tider debatteras det friskt huruvida man ska "fira" skolavslutningar í kyrkan eller inte. På flera håll i Sverige finns det skolor, där de kristna är i minoritet. Där har man slutat att förlägga skolavslutningarna i kyrkan för länge sedan. På samma sätt har man slutat att "fira lucia" i dessa områden. Det är, uppriktigt, tragiskt att vi låter gamla fina traditioner urholkas på detta sätt. Som ickekristen finner jag trots allt att kyrkan fungerar som en viktig del av vårt västerländska kulturarv och eftersom det är en forna mäktig institution, bör man se på den med respekt. Kyrkan som byggnad ger frid och en stämning av kulturarv, filosofiskt tänkande och kontemplation. Det är mäktigt att sitta i en kyrka, lyssna på vacker körsång och fundera. Givetvis ska vi fortsätta att fira högtider i kyrkan!

Imorse var jag således på traditionell kyrkligt luciafirande. Främst ville jag framkalla de nostalgiska känslorna i mig. När jag själv var barn var luciafirande i kyrkan obligatoriskt och de gamla låtarna Staffansvisan, Luciasången, Lusse lelle etc fick man ju var och varenda barn öva in och framföra med stor charm för sina stolta föräldrar. Luciakronan var då alltid vigd åt en blond tjej, och det låg en hel del prestige bland flickorna att få bli utsedd till just Lucia. När man kom upp lite i åldern blev Lucia en högtid där ungdomen festade i anslutningen till lucia. På så vis var alla ålderskategorier inblandade i Luciafirandet. Men mycket vatten har flutit under broarna sedan dess...

Luciafirandet imorse var förvisso vackert. Men många av de gamla traditionella låtarna hade bytts ut mot nya amerikanska gospellåtar. Även luciatåget verkar alltså ha blivit amerikaniserat. De enda låtarna jag kände igen var Luciasången och Staffansvisan. Lucian var inte längre blond, även om just det kanske inte har så stor betydelse i sammanhanget. Ungdomar ser inte heller Lucia som någon festhögtid. Där har Halloween blivit ersättaren. Det är väl inget fel i att ungdomar inte längre super i anslutning till Lucia, men det innebär också att även (de etniskt svenska) ungdomarna har tappat intresse för högtiden. Men man får väl se det som positivt att jag idag hade möjlighet att ta del av ett, tyvärr inte klassiskt, luciafirande men åtminstone ett moderniserat sådant. Om 20 år finns det nog som sagt inte lika stora möjligheter därtill...

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror inte Du behöver oroa Dig så mycket. Traditioner sitter djupare än Du anar. Bidra till att uppehålla dem istället. Kyrkan är inte bara en nostalgitripp utan ngt mycket djupare och viktigare än så

Anonym sa...

I lägenheten ovanför mig hade man tydligen inte uppmärksammat att Luciasupandet är på väg bort. Vilket oväsen! Kanske ett tiotal unga killar (<20) som gormade som en hel idolaudition, efterföljt av raglande nedåt stan med de obligatoriska sparkarna på alla lycktstolpar de passerade. När det gäller Luciafirandet kan jag tycka att det är lite märkligt att vi firar ett italienskt helgon i norden när vi inte ens vigt en dag åt den heliga Birgitta! Men varför ta så allvarligt på det? De som vill hålla på med mystiska traditioner får väl göra det, det har knappast någon fördärvande inverkan på de som inte ser någon sanningshalt i de bakomliggande myterna. Om man tycker att Lucia sticker en i ögonen (haha) så kan man ju kolla bort. Det behöver inte finnas någon gemensam överenskommelse om hur vissa saker skall firas. De kommuner som inte har så många kristna elever behöver ju inte fira skolavslutning i kyrkan. Man behöver ju inte oroa sig för att den kommer att börja firas i mosken istället, då det skulle innebära uteslutandet av alla elever som råkar ha en dubbel uppsättning av en viss kromosom. Traditioner som inte tilltalar en bred publik försvinner av sig själva. De traditioner som råkar slå an någon ton i våra gemensamma arketypiska föreställningar växer till sig helt på egen hand.

När det gäller kyrkan som institution...

De flesta vet väl vid det här laget att jag inte ser på kyrkan med särskilt blida ögon. Dess historia är så förmörkad av skrämselteknik, fanatism, girighet, inbilskhet och skenhelighet att det är svårt att se vilka kyrkliga traditioner man bör värna om och hålla liv i. Nu är svenska kyrkan, kanske tom.
hela Lutherska kyrkan en något timidare (enligt vad jag vet) kyrka än tex. Katolska kyrkan, men ändå... Jag tror stenhårt på att världen hade varit en sundare plats om religionen kunde hållas på den plats den är avsedd för, nämligen privat andlig vägledning och tröst, samt stärkning för gruppkänslan i det lilla kollektivet, och INTE som en moralisk tillflykt för politiska ledare. Min åsikt är att politik och religion bör hållas strikt avskiljda från varandra (den jag tänker närmast på är självklart Bush d.y). Man kan ju rynka på
ögonbrynen åt detta med tanken "det här är ju gamla synder". Så är faktiskt inte fallet! Ta en titt på Nordirlands Katoliker och protestanter, pedofiliskandalen inom katolska kyrkan, eller varför inte Knutby? Eller kanske påvens proklamering att kondomer sprider AIDS? Själv har jag svårt att hålla god min när Carola visar sig i TV-rutan, jag gick dessutom ur kyrkan när jag flyttade hemifrån och blev tvingad att kolla över mina utgifter. Är det inte märkligt att betala skatt till en utomstatlig institution? Jag ser inga problem
med att folk tror på Gud i någon form, om det gör dom lyckliga. Men för mig personligen står kyrkan för något helt annat än andlighet. En gigantisk bromskloss för vetenskapen, en järnridå för den fria tanken och viljan, ett
makabert utnyttjande av människan i hennes mest sårbara stund och sist men inte minst, roten till så fruktansvärt många krig och orättvisor att antalet människor som fått och får sätta livet till är oberäkneligt!

Lorden sa...

anonym-->

Jo, men eftersom traditionen har ändrat sig så pass mycket på bara ett decennium lär det gå snabbt att glömma vissa traditioner. Globalisering, massinvandring, amerikanisering och ultrakapitalism gör oss identitetslösa i en allt snabbare takt. Vår tids gud verkar vara prylar och pengar.

Rasch-->

Intressant inlägg. En förklaring till att dina grannar jävlades kan vara att det var onsdag (lill-lördag i studentkretsar). Det behöver nödvändigtvis inte vara lucia de firade. Men visst...

Jag tror på att folkgemenskap utgör en viktig byggsten i ett sunt, fridfullt och harmonsikt samhälle. Därför tycker jag att det behövs vissa traditioner som medborgarna kan samlas kring. Det blir väldigt tandlöst om alla inom en stat ska fira sina egna högtider. Och alla behövver vi dessutom lovdagar och ett avbrott i arbetskalendern ;) Därför ska landets ursprungliga traditioner gälla som riktlinje för alla. precis som muslimska tarditioner ska gälla i Saudiarabien och judiska traditioner i Israel etc.

Vad beträffar religioner så tycker jag nog inte att kristendomen ska belastas hårdare än någon annan. Det finns flera positiva aspekter med kristendomen och övriga religioner, men de negativa överväger helt klart. Jag håller med dig fullständigt i ditt resonemang om att religioner ligger bakom många konflikter och elände (nu kommer säkert någon viktigpetter hävda att politiska ledare enbart legitmierar krig i guds och religionens namn, och att religionen egentligen säger en annan sak än krig). Må så vara, men faktum kvarstår. Utan religion skulle människan vara mycket friare i både sina sinnliga och fysiska uttryck.

Men att fira högtider idag handlar, för mig, om att reflektera och värna det som en gång var. Svenska kyrkan har idag cirka 7 miljoner medlemmar. Hur många av dessa är ortodoxa eller fundamentalister och tar religionen bokstavligt? Vår moderna religion (som vi fortfarande kallar kristendom) fyller det syfte som du efterlängtar. Men vad spelar det för roll när INGA andra kristna falanger, muslimer eller judar efterlever samma idealsamhälle? Världen är komplex...Alla påstår att vi vill leva i fred. Men det verkar vara jävligt svårt att uppnå. Och alla olika religioner utgör helt klart en stor bromskloss i strävan om att uppnå ett fredligt samhälle.