tisdag 20 januari 2009

En onödig utgift kommer sällan ensam...

Jag har länge behövt en rejäl uppdatering av min lägenhets interiör. Sängen behöver bli större, DVD:n behöver sluta hacka, stereon behöver producera modernt ljud och datorn bör snart sluta att ge Lorden vansinnesutbrott om den inte vill sluta sitt öde totalt sönderslagen. Tyvärr är ju dessa ting något som knappast tillhör den billiga kategorin (undantaget DVD: n) så inköpen har låtit vänta på sig.

När man då börjar uppdatera sig på vad man ska handla för nya moderniteter så är det givetvis så att en massa onödiga och oplanerade utgifter dyker upp istället. I lördags brakade exempelvis min mobiltelefon ihop. Den var visserligen 1.5 år gammal men ändå rätt modern. Eftersom jag hade ett gäng dagar kvar på avbetalningen av den var det bara att införskaffa en ny. Kontant. Mobiltelefoner kan numera liknas vid en mindre dator, telefon och kamera: allt i ett. Personligen räcker det egentligen om jag kan ringa, fota och sms:a med mobilen. Men om man ändå ska göra en investering, så är det lika bra att göra den rejält. Det fick därför bli en dyr rackare.

På väg hem från mobilköpet kom nästa bakslag. Mina favoritjeans sprack. Vetetusan om det beror på viktökning hos Lorden eller om byxorna är slitna. Jag har ju tidigare raljerat över hur svårt det är att köpa jeans. Dessutom måste jag ju ha ett par som ligger i 1500 kronors-klassen. Tur att jag fick pengar till ett par nya i julklapp. Fenomenet är dock lite typiskt. Ordspråket lyder ju att en olycka sällan kommer ensam. Det är något jag alltid blivit medvetandegjord. Därför går jag nu och undrar över vad som ska gå sönder här näst. För det är ju så att även onödiga utgifter tenderar att aldrig komma ensamma...

1 kommentar:

Jessi Daniel´s sa...

Jag kan inget annat än att hålla med dig. Känner igen mig, alla olyckor & onödiga utgifter på sammma gång =( Det slår aldrig fel =0