torsdag 15 januari 2009

Pseudosporten som har blivit folklig

För drygt ett år sedan började SVT att sända vinterstudion på helgerna. Eftersom kommersiella TV-kanaler köpte upp rättigheterna till de stora sportevenemangen (EM i fotboll etc.) valde den nytillträdde sportchefen på SVT, Albert Svanberg, att satsa på vintersport. Under helgerna vevade SVT vintersport under hela för- och eftermiddagarna på vinterhalvåret. I år har man fortsatt på den inslagna vägen.

Personligen har jag alltid intresserat mig för vintersport. Undantaget är dock alpint. Intresset har tagit sig olika uttryck. Under otaliga femmilar i längdskidåkning har man suttit hemma framför TV:n med papper och penna och hållit koll på mellantider och bokfört även de åkare som aldrig riktigt nådde fram till topplaceringarna. Jag och en vän var till och med i Stockholm och tittade på sprinten runt slottet för några år sedan. På krogen har man dessutom beställt åtskilliga artiklar i V-stilsposition och med den obligatoriska telemarkslandningen när man erhållit ordern. Poserna givetvis hämtade från backhoppningen. Jag vill även poängtera att jag och några till av denna bloggs läsare firade in det nya millenniet i just V-stilsposition i Tyresö för ett tiotal år sedan.

Den vintersport som i ungdomsåren hamnade i skymundan till förmån för längdåkningen var skidskyttet. Idag är det obegripligt att man missat denna briljanta TV-underhållning tidigare. Med vinterstudions intåg i TV-soffan och mitt egna lilla folkhem har sporten fått ett enormt uppsving. Idag missar jag inte en endaste tävling och kan nog (något ironiskt) påpeka att jag kan allt om skidskytte. Det verkar heller inte bara vara jag som fastnat för sporten. Hela vinterstudiokonceptet har nämligen lyckats. Programmet snittar runt 600 000 tittare och mest intressant verkar just skidskyttet vara.

Trots att den mossige kommentatorn Christer Ulfbåge kommenterar (och använder ordet skapligt 100 gånger per sändning) är underhållningsvärdet stort. Mycket tack vare bisittaren Kalle Grenemark. Den förre förbundskaptenen, och numera bisittaren till Ulfbåge, fullkomligt dominerar sändningarna. Med sin lugna norrländksa dialekt brusar han ibland upp och lever sig in i tävlingarna. Dessutom har han gjort begrepp som 30 sekunder stav till stav, NEJ, titta inte bakåt: KÖÖÖR!, bom klockan 12 och det var en kantare folkliga och folkkära. Skidskyttet är helt klart ett ljus i vintermörkret och sporten som gick från dold till folklig på nolltid!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för härlig =) Jag har nog aldrig sett någon titta på skidskytte med större inlevelse hihi.Kram

Anonym sa...

Nu rakar jag iofs bo i utlandet sa jag har tyvärr missat denna satsning fran SVT.
I österrike (där bor jag) finns dock ett intresse för alpin vintersport som säkerligen är minst lika stort som det i sverige.

Vad jag saknar i ditt inlägg, Lorden, är alpin utförsakning (slalom, storslalom, super-g och störtlopp).

Jag kan tycka att skidskytte är intressant, främst för att det finns lite mer avgörande moment än att bara "staka" som i vanlig längdakning. Dock tycker jag att utförsakning tillför lite mer spänning, fart och action. När Bode Miller & co slänger sig ner för Hahnenkamm i Kitzbühl i 130 km/h är det svart att inte facineras av dessa vildar.

Tyvärr har jag, av förklarliga skäl, helt missat Kalle Grenemarks tydligen uppskattade inlägg. Karismatiska kommentatorer gör ju sa mycket mer av en sportsändning och dessa lyser tyvärr med sin franvaro i de österrikiska sändningarna.

Mer vintersport i TV!

Lorden sa...

Tyschken-->

Jo, jag utelämnade alpint med avsikt helt enkelt för att det inte tilltalar mig. Jag har dock aldrig sett någon alpin tävling live. Klart att det kan vara mäktigt som du påpekar. Vidare är det nog kul att vara duktig på just utförsåkning (både snowboard och skidor). Även där är min erfarenhet begränsad tyvärr.Jag besökte Vemdalen för 14 år sedan och i Kisa (!!!) ungefär vid samma tidpunkt. Kan tänka mig att du som Österrikare kommer i kontakt med sporten på ett helt annat sätt...

Sedan kan jag ju också påpeka att de karismatiska kommentatorerna saknas inom det alpina här på hemmaplan (Sverige). Visst, Björn Fagerlind och Johan Ejeborg gör oftast gedigna insatser men saknar det där lilla extra. Expertkommentatorn Stig Strand är rätt reko, men hans analyser sträcker sig oftast till att det är "i branten det avgörs...". :)

Anonym sa...

Beställa i V-Stil och avsluta med telemark-position när ordern är avklarad var nog det roligaste jag hört på länge. Sjukt bra.

/ O