fredag 22 februari 2008

Haussen vi älskar att hata?

För några veckor sedan drog melodifestivalen igång igen. Ett årligt jippo, som för några år sedan förvandlades från att ha avgjorts via en nationell tillställning till att bli en dryg månatlig process. Vilket bidrag som Sverige i år ska skicka till Eurovisionsschalgerfestivalens final i Belgrad, avgörs om en månad i Globen, Stockholm. Vägen dit är en transportsträcka.

Denna transportsträcka är dock kantad av en enorm massemedial hausse. Spaltmeter efter spaltmeter tillägnas Melodifestivalen och dess artister. Programledaren Kristian Luuk lämnas också stort utrymme. Visst blir det fjantigt, för att inte säga patetiskt, att dag ut och dag in läsa om artisternas klänningar, låtar och konflikter i all etablerad press. Det finns viktigare saker som sker i världen än melodifestivalen. Det vore i och för sig starkt om vi skickade Christer Sjögrens bidrag till Belgrad. Väl där kunde väl Sjögren spontant uttrycka sitt förakt mot att Kosovo just har brutit sig ut från Serbien (Belgrad är ju Serbiens huvudstad). Då kanske schlagerrubrikerna skulle fylla ett syfte för en gångs skull. I love Europe, but I hate Kosovo? Nåväl, det lär aldrig ske.

När den tredje nationella deltävlingen av melodifestivalen nu intar Linköping i helgen så verkar det trots allt som att det massmediala utrymmet står i proportion till Sveriges medborgares intresse för tävlingen. Melodifestivalens första två tävlingar hade nämligen en TV-publik på över tre miljoner människor. Det som slår mig är att alla verkar se på melodifestivalen, men ingen verkar riktigt vilja erkänna det.

Bloggens läsare ger Melodifestivalen klart underkänt. Av 25 svarande ger nio stycken, 32 % , melodifestivalen sämst betyg. 24% ger den näst sämst betyg. Faktum är att bara en person tycker att melodifestivalen är riktigt het. Återigen känns mönstret igen. Många verkar titta, men majoriteten verkar avsky konceptet.

Själv har jag aldrig varit någon melodifestivalfantast. Främst är musiken väldigt ytlig och schlager har aldrig varit min kopp te. Faktum är att de enda bidrag jag kommer ihåg genom åren (förutom Gyllene skor, Främling, ABC och alla klassiker) är Jim Jidheds Charlie (1997) och Nick Borgens World Wide Web. Anledningen därtill är givetvis att dessa nummer har stuckit ut extra mycket i den schlagerdynga som vi har blivit matade med. På ett löjeväckande sätt. Efter 2008 så lär jag även minnas Christer Sjögrens I love Europe. Herregud, Östländerna håller alltid varandra bakom ryggen när det gäller röstning, men inte behöver en gammal räv som Sjögren försöka att efterlikna öststatsstämning i sitt framförande? Sverige går visserligen bakåt i sin samhällsutveckling, men det här? Usch.

Man får väl dock kapitulera och erkänna att man fallit för medietrycket eller "snackisen" som melodifestivalen faktiskt innebär. Till premiären samlades vi faktiskt upp ett gäng och betygsatte framförandena med utgångspunkt från show, kläder och låt. Det var ett pinsamt facit. Mina allra lägsta poäng erhöll just Christer Sjögren (han fick iofs rätt höga showpoäng för sitt egendomligt töntiga framträdande) och E-Type med The Poodles. De sistnämnda fick mig illamående. Faktum är att nästan samtliga nummer fick mig illamående. Jag vet inte vad det var, men förmodligen älskar vi att hata och störa oss på schalgern. Varför skulle jag (och drygt tre miljoner med mig) annars sitta där igen med papper och penna i högsta hugg, redo att såga melodifestivalen och dess "artister"? Haussen kring melodifestivalen är haussen vi verkligen älskar att hata.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart tittar man, världens bästa låt KAN ju komma när som helst, med vilken artist som helst. Startfälten är ju också väldigt starka på pappret. Tyvärr infinner sig besvikelsen ofelbart varje år då det mesta som framförs är ren dynga.

Men man vet aldrig! Det är charmen med melodifestivalen.

Anonym sa...

Och ikväll är det dags igen!

O sa...

Det värsta är inte de värdelösa bidragen som avskrapet av sveriges artistelit bidrar med. Det värsta är den självupptagenhet som präglat festivalen sen några år tillbaka. Det finns idag inte tillstymmelsen till någon glimt i ögat kring arrangemanget utan allt är på dödligt allvar. Kvällstidningar fylls till bredden med "skandaler" och "röstfusk" samt den alltid obligatoriska "vinnarlåten är ett plagiat!!!". I kombination med tv-produktioner som uppgår till halva Bangladeshs BNP så spyr jag över denna industri, en industri av skit som lägger sig som en kvävande vidrig fillt över Sverige i en månads tid. Fy fan.

Christer Sjögren var verkligen vidrig i sitt inställsamma euro-fjäskande. Men frågan är om inte detta bidrag från 2006 är än mer vidrigt. Balterna blir allt mer självsäkra efter sin frigörelse och känner sig mer och mer västerländsk "häftiga". Med sitt nyvunna självförtroende så skickar de 2006 en konstellation av sina bästa artister till Eurovision song contest för att framföra denna låt fylld av äcklig "allt är möjligt"-mentalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=puka5XaVIyI

Notera den flintskalliga jäveln som går bananas 1:35 i klippet. Döö för fan!

Lorden sa...

herr d-->

Delge ge oss gärna det som inte varit dynga genom åren i Melodifestivalen...Jag hittar åtminstone ett exempel: som du vet har jag tjatat många gånger om Caroline af Ugglas "tror på dig". Den är skitbra. Hennes röst är desperat, usel, och känslosam. Dessutom uppträder hon höggravid, stripigt hår, hemsk klännig. Framträdandet är så motbjudande att det blir fantastiskt. Det enda jag skulle vara stolt över om vi hade skickat till Europa. Sjukare än alla tyska bidrag hittills tillsammans. Njut.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZEVIqhSaFQ

rars-->

Hos dig till och med. Nuts.

o-->

Vilken djup text. Minns låten. Helt sjukt dåligt. "Den flintskallige" ska dock ha "cred". Förutom hans stilrena frisyr så dansar han som en gud. Nädå, numret är motbjudande rakt igenom. Har för mig att den gick rätt bra i tävlingen dock. Man upphör aldrig att förvånas.

För Linköpingsborna verkar denna dag vara det största som har hänt i jippoväg sedan "stadskampen". Någon som minns mitt inlägg om "Amatörernas afton"? Ok om Melodifestivalen är millenniets händelse i Kiruna, men herregud.
Schlagerförfest på Harrys. Alla lokala flickor lär bli helt tokiga om de lyckas hamna på samma efterfest som Alexander Bard. Så pinsamt.

Men notera vårt hyckleri. Vi spyr galla över cirkusen men legitimerar den genom att titta. Ikväll är det melodifestival, sa Bill. Haussen vi älskar att hata, sa Bull.

O sa...

BWO blir en stor favorit till slutsegern. Klar hittvarning.

Lorden sa...

För en gångs skull håller Lorden med massmedia, O och majoriteten av det svenska folket:

BWO ägde!

Bli inte förvånade om de tar hem hela rubbet. I Belgrad alltså...

Anonym sa...

Hur vanligt är det att konsensus råder mellan en sverigedemokrat, en kommunist, en nationalsocialist och massmedia? BWO kommer bli livsfarliga i den europeiska finalen. Dessutom har väl två av medlemmarna östeuropeiskt ursprung? Can't hurt.

/Herr D, nationalsocialist och gammalt Army of lovers-fan