måndag 18 februari 2008

Lapgar Open: Underhållande och spännande

Ikväll avgjordes den privata nätpokerturneringen Lapgar Open. När klockan slog 19:15 hade 15 sugna, rutinerade och entusiastiska pokerspelare anmält sig. Deltagarantalet får ses som en liten missräkning, men många fick förhinder precis i anslutning till turneringen. När flera i umgängeskretsen har familjer, och många dessutom inte är så intresserade av poker, så får man förstå att andra saker prioriteras.

Sammantaget är jag nöjd med turneringen. Jag spelade hyffsat, men det viktigaste var att stämningen i pokerchatten och turneringsstrukturen var briljant. Poker ska man givetvis ta ytterst seriöst, men man kan, och bör, blanda det med underhållning och lite schysst hånande av sina medpspelare. Det hör till. Det mest positiva med turneringen var kanske att jag själv lyckades slå ut Retle alias vicks105. Han och jag brukar munhuggas lite när det gäller pokern...Därmed var det extra roligt att få sätta honom på plats.

Efter ungefär 2 timmars spel var vi sex spelare kvar i turenringen. Blindsen är höga och jag sitter på big blind. I givarna innan har nästan samtliga spelare "på knappen" försökt att sno blindsen genom att höja big blind, vanligtvis gånger tre. I den aktuella given foldar två personer före mig. Killen på knappen höjer mycket riktigt till 1500. Small blind foldar. Jag har utöver big blind cirka 5000 kvar i marker och plockar upp J-J. Att folda J-J här finns inte på kartan. Att syna kostar ganska mycket och eftersom att jag känner att min hand man mot man är riktigt stark ställer jag all in. Den andre killen som har ungefär 7000 kvar i marker funderar ett tag, men callar till slut. Han visar A-8. En ganska tveksam syn enligt min mening. Jag leder med 72% mot 28%. På "flopen" dyker det givetvis upp ett A, och jag tvingas lämna turneringen. Schysst av spelaren att "be om ursäkt" och av de övriga runt bordet att uppmana "gg", som är engelska och förkortning för "good game". I poker finns det ett tydligt skicklighetsmoment. Man kan dock inte styra över osedda kort. Därför är det inte mycket att säga om mitt spel och på det sättet jag åkte ut på. Känns alltid mycket värre om handen man åker ut med är "ägd".

Efter ytterligare 20 minuter står turneringssegraren klar. Det blev (ali)aset Dannebugal (med reservation för fel) som i verkliga livet går under smeknamnet "katten". Heads up mötte han Lordens blogg-bekantingen "O" (alias KenLemonad), som jag hade förmån att följa hela turneringen på samma bord. Bra spelat av honom. Lite typiskt att handen O åkte ut mot var just J-J. Alltså den handen som tidigare inte "stod" när det gällde mitt eget existensberättigande i turneringen. "O" hade A-9 i all in-läget.

Sammantaget en mycket underhållande turnering, med många olika spelstilar och riktigt "skön" stämning. Måndagsuderhållning när den är som bäst. För er som undrar över pengastrukturen så var det de tre första som fick pengar. Detta enligt följande struktur:

1. 750 kronor
2. 450 kronor
3. 300 kronor

Vi som inte vann några pengar gick 110 kronor back. 110 kronor för riktigt rolig underhållning och dryga två timmars spel. Bra mycket trevligare än en släpig biofilm eller liknande. Givetvis avnjuts poker alltid bäst i livesammanhang, men nätet är ett gott komplement. Och i Lapgar Open är inte pengarna det viktigaste. Det är prestigen. Nu får vi se när, och om en ny turnering anordnas. Väl mött då. Bra spelat grabbar!

6 kommentarer:

O sa...

Tack till Lorden för ett väldigt trevligt arrangemang. Bra och kompetenta dealers, trevliga medspelare samt en fin turneringsstruktur ger ett sammantaget högt betyg för turneringen.

Min fina andraplacering var rättvis och de fyrahundrafemtio kronorna bedövar min smärta att ha blivit bortbluffad med AA på handen. Turneringen kunde dock ha slutat snöpligt när jag plockar upp QQ när det är (sky)höga blinds. Ess på floppen och sedermera på turn fick mig att vika ner denna hand som kunde blivit min död. Extra skönt men givetvis redan skrivet i sten var att jag skulle placera mig före både Lorden och Vicks105.

Jag ser fram med stor tillförsikt fram emot nästa event.

Med vänlig hälsning

O aka "Red"-KenLemonad (med placeringarna 2 och 4 i Lordens två event)

Anonym sa...

Jag hann dessvärre inte få mitt spelkort i tid, men nästa gång får jag bli med!

--
Philip

Anonym sa...

AndyBandy tackar för fin turnering där en 5e:plats blev facit. Trodde helt klart jag skulle placera mig före O vilket det också såg ut som när det var 6-7 spelare kvar. Sockerfall och okoncentrerat spel gjorde dock att prispengarna blev utom räckhåll. Nästa gång, då...

Anonym sa...

Det verkar som att jag gick miste om en riktigt underhållande kväll.
Får försöka ha bättre framförhållning till nästa eventuella happening.
Väl mött

Anonym sa...

Nu har mitt spelkort kommit... Lapgar Open SE imorrn? ^^

Lorden sa...

Som sagt, riktigt kul. Skoj också att ni andra uppskattade den. Lär bli en till ganska snart...Vi väntar iaf inte ett år på nästa.