onsdag 2 april 2008

Fiaskoförutsättningar för Lapgar Open slutade i succéturnering

Förutsättningarna för den tredje upplagan (men årets andra) av Lapgar open var minst sagt fiaskobetonade. Att tunga pjäser som Holk, Rajja, Whinnen, Eddie, Katten, Fir, Rars, Olsson, Lill, Wilson, Bjarnolf, Big-B, Don Askling, Svedlund och andra, som vanligvis gillar att lira poker prioriterade andra saker före turneringen, gjorde att den förmodade uppslutningen skulle vara låg.

När jag på morgonen skulle registrera mig till turneringen och skrev in lösenordet visade det sig att det inte gick. Vansinnig och stressad fick jag tag på Svenska spels kundservice. En av mitt tonfall skärrad "Mathias" lovade att hjälpa mig och åtgärda problemet. Runt klockan 09 ringde han min mobil och meddelade att det nu skulle gå att registrera sig för turneringen med det ursprungliga lösenordet. Lorden nöjde sig med detta, och sugen inför kvällens spel kunde han slappna av. Runt 11-snåret ringde dock en polare och påpekade att det fortfarande inte gick att registrera sig på turneringen. Eftersom Lorden tillhör den koleriska kategorin (se tidigare blogginlägg) blev han vansinnig och bestämde sig för att ringa upp det nummer som hade ringt till mobilen två timmar tidigare.

I luren möts jag (ja, jag upphör här med tredje person singular. Lorden och jag är samma person) av en mjuk tjej/tant som bryskt får veta att jag söker "Mathias". Jag blir omedelbart omkopplad och får tag på en Mathias och börjar redogöra för att problemet med registreringen inte är åtgärdat. Mathias i andra luren verkar helt oförstående och efter att ha tagit emot högljudd information i trettio sekunder får han fram att det är fel Mathias jag pratar med. Han ber mig att vänta så att han kan få tag på rätt Mathias. Följande konversation hörde jag då i bakgrunden:

- Mathias, det är någon som söker dig. Han säger att ni har pratats vid på morgonen. Det är om någon privat turnering som inte fungerar

- Men va fan, jag hjälpte ju honom. Hur har han fått tag på det här numret? Låter han arg?

- Inte vet jag...Ja, det gör han.

Sedan återkommer "fel" Mathias till luren och säger att "den riktige Mathias" inte finns på plats. Sedan blir jag uppmanad att återigen ringa det generella kundtjänstnumret. Sagt och gjort. Denna gång får jag tala med Lennart. Han har fullt upp med att försöka hitta min turnering, trots att jag beskriver när den ska gå av stapeln och vilket nummer den har. Han verkar stressad av mitt tonfall och ber att få återkomma. Trettio minuter senare ringer den rätte Mathias upp och säger att han omregistrerat min turnering och att det nu ska vara fritt fram. Äntligen, utbrister jag och tillägger att etablissemanget aldrig kan stoppa Lapgar Open.

När väl turneringen drar igång klockan 19:15 meddelar en tjejkompis att hon precis har missat registreringen. Vi är därmed åtta tappra spelare som är väldigt entusiastiska trots den glesa uppslutningen. Den här gången är det verkligen kvalitet framför kvantitet. Nästan samtliga tillhör ett gäng som känt till varandra under10- 20-talet år faktiskt. De tappra var (in no particular order): PokerS, KenLemonad, retle, Lapgar, Mario, Jimpa666, OldYellow och Dorlaath. All heder till er grabbar!

Givetvis är humöret på topp. Den på förhand självutnämnde segraren retle förvånar alla efter bara några händer när han ställer all in efter visat bord. Till allas förvåning synar OldYellow med mellanpar, som står. Retle hade ställt tom med AK. Nästan samtliga spelare är sedan kvar under återstående timme. Endast Mario ryker precis innan pausbreaket. Bland annat efter att ha fått spö med två par mot en floppad triss (med pockets på hand) av Lorden himself.

Nästkommande timme består av ställningskrig. Nästa att åka är Dorlaath som blir utslagen av undertecknad, även Jimpa666 får se sig slagen av mig. Den sista sessionen är det alltså fyra spelare kvar. Samtliga med nästan lika många marker. Man kan ta på spänningen. Att gå med en höjning pre flop kan vara både vinnande och förödande. OldYellow, som tappat lite, går all in med K-6 och får syn av mig med AA. När bordet är visat har han träffat både en K och en 6:a, den sista givetvis på rivern. När OldYellow några händer senare möter PokerS med AK mot 44 träffar PokerS en 4 på river, men det ger samtidigt OldYellow en stege. Många pikar ges till OldYellow som stundtals har oerhörd tur.

Eftersom bara två spelare får pengar är de tre kvarvarande spelarna nu rejält på tårna och nervösa. Speciellt när två av dem är Lorden och O som ni läsare alla känner till. O och jag har ungefär lika mkt marker när han plötsligt ställer all in pre flop. Eftersom jag har JJ kan jag inte göra annat än att syna. Man kan inte släppa JJ när man befinner i en dylik situation. Vilka händer ska man spela då egentligen? Sitta och vänta på AA? Då hinner blindsen äta upp dig. Hursomhelst står mina JJ och jag kan för en gångs skull skrika av glädje här hemma. ITM (in the money) och dessutom få sätta O på bubblan. Skönt.

I heads upen får jag återigen (efter en tids böljande fram och tillbaka) JJ, OldYellow går all in, jag synar. Han visar en skräphand och segern i Lapgar Open 2 är LORDENS. Riktigt skönt eftersom det är mer prestige än ekonomisk vinst i dessa privat anordnade turneringar. För den intresserade så vann jag den blygsamma summan på 480 kronor.

Med tanke på strulet innan och tjatet på folk om att vara med, utan gehör, så tänkte jag att detta var sista Lapgar Open. Men vi som ändå lirade hade nog väldigt trevligt och en rolig stund. Det behöver inte alltid vara 15 + spelare för en lyckad turnering. Givetvis är jag i skrivande stund nöjd över att ha vunnit, men kanske ser jag en öppning för en ny Lapgar Open i framtiden. Då kanske med bättre upplsutning.

Vill avslutningsvis tacka samtliga spelare för god match, gott uppförande och en underhållande turnering. Bis später!

Inga kommentarer: