onsdag 30 april 2008

Beltane!

Idag infaller Valborgsmässoafton. För de allra flesta är det en högtid där man hälsar våren välkommen. Att man traditionsenligt tänder eldar, eller s.k. majbrasor, grundar sig i modern mening i att man genom eldarna ville skrämma bort onda andar och häxor. Valborg, som har namnsdag den 1:a maj, levde enligt sägnen på 700-talet och blev under Medeltiden lite av en skyddssymbol mot just onda andar.

Ursprungligen är dock Valborgsmässoafton en gammal hednisk tradition som kelterna firade. kelterna firade in maj månad, precis som vi gör nu, och använde sig också av stora eldar. Högtiden kallades för Beltane. På senare år hålls årligen en Beltanefestival på Irland den 30:e april som hyllning till den hedniska livsstilen och högtiden. Valborgsmässoafton är således inte i närheten av en kristen högtid. Tillsammans med midsommar är det just Beltane som ligger mig varmast om hjärtat.

För gemene man har högtiden blivit starkt förknippad med alkohol och fylla. Ungdomar ser högtiden som den självklara festarhelgen och deras föräldrar känner oro för deras ungdomars förehavanden. Lite av en "amatörernas afton" ur ett ungdomsperspektiv. Förr oss som varken är unga längre eller har några barn/ungdomar att oroa oss för, är Valborg egentligen som vilken annan dag som helst.

För ett decennium sedan släppte mitt band vår andra demo. Till saken hör att vi faktiskt hette, eller snarare heter just Beltane. Jag kan inte ta credit för att ha kommit på bandnamnet, men givetvis är det ett av de allra bästa bandnamn jag hört i den genre vi spelar. Även jag har varit ung en gång i tiden och dragit ett par fjortisfyllor på Valborg. På nedanstående bandfoto, som är över tio år gammalt, är Lorden förvisso ingen fjortis. Men som en hyllning till Beltane kan det vara värt att publicera ändå.

Vad kvällens firande har för oväntade turer har jag ännu liten vetskap om. Men förhoppningsvis blir det lite umgänge i goda vänners lag och kanske så småningom belägring av en uteservering. För er som väljer att fira traditionsenligt genom att besöka en eld, kan ägna en tanke åt denna högtids egentliga ursprung. För att ni ska komma i stämning till det ämnar jag nedan publicera en mycket vacker komposition av den kanadensiska sångerskan och kompositören Loreena McKennitt. Hennes Beltane Fire Dane skickar, stämningsmässigt, er tillbaka till de gamla hedniska kelterna på studs. Enjoy och ha ett trivsamt firande av BELTANE!


3 kommentarer:

Anonym sa...

All hail the mighty Beltane (Swe)! Det är väl dags att kicka igång nåt snart igen va? Damma av portan och låna Prokrustes keyboard hehe. Skämt åsido (inte hail-delen) så hoppas jag att alla får en fin helg. Själv har man laddat med lite bärs och god mat, så jag klagar i alla fall inte! Tally-ho!

Anonym sa...

Lorden har dock glömt att valborg i ungdomsåren förknippades med bysjön runt med....En tradition jag skulle vilja återuppta..

Lorden sa...

Herrström->

Åtta nakna...runt Byajön.