onsdag 24 september 2008

Death metal på ålderdomshemmet!

Det är 16-17 år sedan jag inhandlade min första death metal-skiva, Entombed-Clandestine. I en skivaffär i Jönköping av alla ställen. Därefter var man såld och inrutad på den hårda musiken i ett antal år framåt. Det är med den hårda metallen jag har haft mina ungdomsår, och det är till den hårda metallen som jag får mest ungdomsassociationer. Givetvis har jag mängder av minnen till annan musik också, men de är relaterade till en annan epok av mitt liv.

Trots, eller kanske tack vare, att "clandestine" snart har tillhört min skivsamling i två decennier så gillar jag den fortfarande. Musiken är hård och brutal, lyriken antikristen, arg och framförs med knappt hörbar röst. Jag har på köpet (eller kanske inte) mognat och blivit vuxen. Det är emellertid underordnat vanan av att lyssna på brutal musik. En sann metalhead mognar aldrig i omgivningens betraktelse! Sedan 1992 har jag alltid lyssnat på death och black metal, även om musikvyerna har vidgats mycket, och kommer med all säkerhet alltid att göra det. När jag nu som fullvuxen karl njuter av en gammal hederlig black metal, som är obeskrivbart primitiv, kommer jag garanterat att göra det när jag uppnår pensionsåldern. Det är lika självklart som att generationen över mig alltid kommer att älska Elvis och Beatles. Den generationen har ju sina ungdomliga minnen till just dessa artister. Således kommer det att vara mycket death och black metal jag vill höra under mina sista levnadsår på hemmet (om man nu kommer att dö av ålderdom).

Efter år 2000 måste jag säga att jag har varit dålig på att kolla upp ny death och black metal. När polare man skapat inom genren har släppt plattor med sina band har man givetvis haft koll, men annars har det varit dåligt. Ett tag körde jag och några kompisar ett veckovis musikquiss med ny och gammal musik, främst inom metalgenren. Det kanske man borde ta upp igen. Det var ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.

På lunchen idag satt jag och läste Aftonbladet och fick se att det gamla kultgänget Amon Amarth hade släppt en ny platta. Det gamla vikinga-deathmetalbandet Amon Amarth recenserade i Aftonbladet!? Även om jag haft perifer koll på A.A genom åren är deras demo från tidigt 90-tal den största associationen jag har till bandet. Redan då körde de vikingainfluerad death metal. Att 15 år senare hänga i är KANON! Lorden gör det, Entombed gör det och...Amon Amarth gör det (kanske tuffare och bättre än de flesta). Efter ett gäng genomlyssningar så är jag övertygad om att 2008 års bästa platta redan har släppts. Och vad glädjande att ett death metal-band får stå för det släppet.

Låten ni ska få höra är härligt klämkäck, lyriken är kalas och videon är snygg och korresponderar väl med låten. Lyssna och njut! Det blir synd om några av er läsare som hamnar med mig på ålderdomshemmet ;) I klippet efter är jag bara tvungen att lägga in en person som har lagt egen sång till låten. Vilken härlig entusiasm. jag minns själv när man satt och growlade med i låtarna. Kalasbra, samtidigt som det är stor humor. Jag har garvat högt åt det flera gånger här hemma. Det visar hur entusiastiska death metal-fansen verkligen kan vara. Enjoy! Vi ses på hemmet!




6 kommentarer:

Anonym sa...

My Lord!
Grymt grymt grymt!
Musiken passar verkligen vikingatematik, de måste ha skitkul när de spelar in den där videon.
Fortsätt Blööögga!

Anonym sa...

jepp nya skivan är bra...Men dock inte lika bra som föregångaren...Lägger in en länk på min sons favorit låt med bandet

http://www.youtube.com/watch?v=zJF9yfuExCU

Anonym sa...

Håller med Herr J med son om att förra plattan var bättre, dock är nya inte alls dum! Metalhuvud som man är så har man även hittat andra intressanta releaser som jag ivrigt rekommenderar (dvs som jag tycker är bättre än Amon Amarth)!

Bloodbath - The fathomless mastery
(bästa dödsplattan i år)

Hate - Morphosis
(Bästa polska dödsmetallen)

Helltrain - Rock 'n' roll devil
(bästa death 'n' roll plattan)

Ihsahn - angL
(bästa progressiva postblackmetallen)

In flames - A sense of purpose
(bästa de gjort på länge)

Lord belial - The black curse
(bästa sen debuten)

Moonspell - Night eternal
(bästa de någonsin gjort)

The monolith deathcult - Trivmvirate
(bästa plattan i år än så länge)

Det finns givetvis mycket mer, men jag tror att dessa kan vara de mest intressanta för läsare av denna blogg!

Anonym sa...

amons nya album är grymt bra. gillar gästspelen, det är egentligen bara en låt på plattan som inte satt sig än, resten är fan power rakt igenom. hymner för "nu jävlar aktar du dig för här kommer jag!"-situationer.

jag gillar nya plattan MYCKET bättre än den förra. har träffat både fredrik och johan, de är sjukt trevliga allihop från det där bandet. all framgång förtjänar de, att utvecklas så här bra utan att bli sellouts är imponerande.

Anonym sa...

Amon Amarth är riktiga hedersknyfflar, utan tvekan hr. Lord.
Bästa Dödsmetallplattan i år är Vaders makalösa mangel på XXV -den går fortfarande varm med jämna mellanrum!
Ett måste, kolla upp här:
http://www.vader.pl/xxv-e.html

Lorden sa...

Ok, jag har förstått att jag måste kolla upp förra plattan också. Och tack "rars" för tipsen. Många av de där banden som verkligen är gamla i gemet.

stewe-->

Även gamla vader är ju kult. Får kolla upp nya.