torsdag 11 september 2008

Viktigaste datumet för framtida historieintresserade

Generationen över mig kommer alltid att minnas den 28:e februari 1986. Det var, enligt modern historieskrivning, dagen då Sverige blev av med sin oskuld. Den 28:e februari 1986 sköts nämligen dåvarande statsminister Olof Palme till döds på öppen gata i Stockholm. Hela Sverige stannade, och oavsett vad man tyckte om Palme kommer alla att minnas vad de gjorde den dagen då de nåddes av dödsbudet. Själv var jag för ung för att vara insatt i politik, men jag minns hur mina föräldrar reagerade på nyheten.

I min generation är dagens datum, den elfte september, ett datum som vi för alltid kommer att minnas. Idag är det nämligen sju år sedan terrorattackerna mot World Trade Center inträffade. Om Sverige stannade vid Palmemordet, så stannade världen den 11:e september 2001. Jag tror också att alla i min generation minns vad de gjorde den dagen då flygplanen träffade New York och USA:s symboliska centrum för ekonomi, patriotism och hegemoniska styrelse.

Efter en universitetsföreläsning låg jag apatisk i soffan och tittade på bilderna om och om igen. Det var lika skrämmande som fascinerande bilder som kablades ut i SVT:s eftersändningar av hur planen träffade Twin Towers. I studion satt Rapports utrikespolitiske expertkommentator Bo Inge Andersson och pratade om Usama Bin Ladin och Al Qaida. Namn och begrepp som man knappt hade hört talas om då, men som idag är lika kända för omvärlden som Elvis eller Abba. Andersson, och många med honom, menade att elfte september skulle vara början på något nytt, en dag som för evigt skulle förändra framtiden. Andersson fick rätt. Senare på kvällen skulle jag se mitt favoritlag Manchester City lira på storbilds- TV på en O´learys-pub. De flesta sportevenemang var dock inställda och tillsammans med "stammisarna" satt vi häpna och fortsatte att titta på TV-bilderna av terrorattackerna istället. Bo Inge Andersson fick förresten rätt. Den elfte september 2001 förändrade verkligen framtiden.

Det öppna demokratiska samhället visade sig oerhört sårbart genom 11:e september-attackerna. Kalla krigets kärnvapkrig var inte längre det primära hotet mot världsfreden. Alla var nu istället rädda för terroristaktioner. Polariseringen mellan västländerna och arabvärlden ökade enormt . Terrorhot användes också för att legitimera statens kontrollbehov på medborgare. FRA-lagen, omprioriteringen av vårt nationella försvar, de rigorösa säkerhetsrutinerna vid flygresor, ja i princip ALLA politiska beslut som rör säkerhet, försvar, eller utrikespolitik kan i förlängningen kopplas till händelserna som skedde den 11:e september 2001.

Åren går. Det hela hände för sju år sedan. Två år senare skulle 11:e september återigen bli en uppmärksamhetens dag. Åtminstone för oss svenskar. Den 11:e september 2003 avled nämligen dåvarande utrikesminsitern Anna Lind efter en knivattack på NK i Stockholm.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan dessa händelser. Men utan att överdriva kan man bara konstatera att den elfte september 2001 kommer att vara det viktigaste datumet i framtidens historieböcker. Lika viktigt som det är att veta att den franska revolutionen bröt ut 1789 i våra samtida dito.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För min egen del kommer jag inte ihåg vad jag gjorde någon av de 11:e septembrarna, det datum som fastnat hårdast hos mig är 28 sept 1994. Estoniakatastrofen. Jag kommer ihåg att jag var pryo på Rejmes i Åtvidaberg (den näst värsta veckan i mitt liv tror jag). Då föddes för första gången i mitt liv tanken att ansvariga inte hade allmänhetens utan dess eget välbefinnande i åtanke. En tanke som får en att känna sig ganska liten och utsatt första gången man tänker den. Vem bryr sig om det händer mig nåt osv. Vilket datum har en speciell betydelse för andra bloggbesökare?

Anonym sa...

My Lord och rars,

Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde Estoniadagen, kommer dock ihåg vad jag gjorde 11 september och 1986. Även ungefär den dag anna dog.
Annars vet jag inte om jag har några speciella datum, utom rent personliga. 4mars dog min pappa, den dagen förändrades mitt liv för alltid.

Lorden sa...

själv minns jag inte så mycket av vad jag gjorde 28:e september 1994. Minns dock att black metal bandet Evrakon använde sig av Estonias nödrop i något obskyrt demosammanhang.

Minns dock den 28:e maj 1999 tydligt. Det var då Malexandermorden ägde rum. Mina föräldrar hade köpt en ny soffgrupp som skulle monteras. Själv hade jag kirrat ett körkort relativt nyligen och var ute och åkte för fullt i faderns bil...

anonym-->

Hade ingen aning om vad som hänt din far. Jag beklagar sorgen!