onsdag 28 november 2007

Läsning är bildande och underhållande

Varje kväll eller natt innan jag går och lägger mig fördjupar jag mig alltid i någon form av litteratur. Eftersom jag alltid har varit intresserad av kunskap ur olika aspekter är detta en gammal vana. Man gillar givetvis att läsa om saker som intresserar en. Även idag är det mest facklitteratur som tilltalar mig. Att denna hobby ger bildning är ingen komplicerad ekvation. Läser man mycket facklitteratur ökar det kunskapsbanken enormt. För er som är osäkra på vad facklitteratur är, avser det litteratur som är inriktad på ett vetenskapligt område och som företrädesvis innehåller fakta snarare än fiktion. Ni som har läst informationsspalten om mig till höger inser att jag är intresserad av humaniora i allmänhet och kultur- och idéhistoria i synnerhet. På de senare åren har även intresset för memoarer ökat enormt hos mig.

Att däremot läsa böcker som underhållning är för mig en ganska ny företeelse. Fram till studenten plöjde jag nästan ingen skönlitteratur alls. Det var först under en universitetskurs i svenska som jag insåg att det var minst lika underhållande att läsa en bra skönlitterär bok som att se en riktigt bra film. Idag tycker jag läsandet är överlägset filmtittandet (även om jag givetvis ser många filmer, då gärna med min vapendragare Kalle). När det gäller den skönlitterära genren är det främst deckare som gäller. Många av de deckare man läst har sedan filmatiserats. Varje gång blir man lika besviken. Det senaste exemplet på det, var när Henning Mankells Steget Efter filmatiserades. Man fick stänga av efter trettio minuter. Givtevis målar man upp en bild inombords av karaktärer och miljöer i sitt huvud när man läser. När dessa bilder inte sedan stämmer överens med karaktärerna i filmen blir det outhärdligt.

Just nu har jag läst ut Mons Kallentofts Midvinterblod. En helt ok bok, vars stora behållning ligger i att bokens handling utspelar sig i en geografisk miljö jag mer än väl känner igen. Det är kul att känna igen de gator, platser och stadsdelar som beskrivs. Annars är Kallentofts språk ganska rumphugget och mediokert.

För den som är intresserad kommer här några böcker som Lorden har läst på senare tid. Kanske kan det inspirera någon till att upptäcka den fantastiska bildnings- och underhållningskällan: Läsning. Inom parentes sätter jag ett subjektivt betyg 1-5. Om någon vill ha en motivering så är det bara att fråga i kommentarfunktionen efter inlägget.

Facklitteratur

Kultur- och idéhistoria
  • Tacitus- Germania (5)
  • Niccolò Machiavelli- Fursten (4)
  • Göran Dahl- Radikalare än Hitler (5)
  • Helene Lööw- Nazismen i Sverige. 1924-1979 : pionjärerna, partierna, propagandan (4)
  • Lasse Wierup- Svensk Maffia (5)

Memoarer

  • Rickard Flinga- Iskallt och Stenhårt (3)
  • Tony Olsson- Chockvågor (3)
  • Gellert Tamas- Lasermannen (3)
  • Kenneth Gärdestad- Jag vill ha en egen måne (4)
  • Johan Höglund- En av grabbarna (4)
  • Janne Mattsson- Gåtan Thomas Quick (4)

Skönlitteratur:

  • Stieg Larsson- Män som hatar kvinnor (4)
  • Stieg Larsson- Flickan som lekte med elden (3)
  • Stieg Larsson- Luftslottet som sprängdes (5)
  • Mons kallentoft- Midvinterblod (3)
  • Leif G.W. Persson- Fallet Linda (3)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar att ja kunde instämma då ja gillar att lära mig nya saker samt läsa. Dock så är ja många gånger alldeles för lat för att göra just det ja påstår mig gilla. Och då ja oftast läser, dvs när ja ska gå o lägga mig är ja nästan alltid väldigt trött. Får väl försvara mig med att ja har mycket annat att göra på min lediga tid oxå. Men likagärna som att sitta här lr kika på nån gammal B-rulle så kunde ja ta upp en god bok att läsa. Nu gör ja givetvis det ibland men det är allt för sällan o ja tänker inte säga hur länge ja hållit på och läst "Sagan om ringen" Är en bra bok men endå ger den mig inte dendär rätta läshungern som man kan få av vissa böcker som då oftast läses ut på en kort period.

Den mesta läsningen för mig är oftast i form av artiklar som läses på nätet lr i nån tidning. Trivs även ganska bra med diverse forum för att läsa och debattera där. Hade inte detta funnits så hade jag säkerligen läst mera. (hoppas ja iaf) Nu är det ju som du nämner facklitteratur jag läser i dessa artiklar och dyl. Mycket om motorer och gamla bilar. Men även lite historia och olika samhälls/politik-artiklar åker med då ja finner detta intressant.

När det kommer till böcker och skönlitteratur så vill ja nog iaf ha lite allmänbildande fakta för att ja ska tycka ja kan "slösa" min tid på det. (tex sagan om ringen, haha) Nä men allvarligt så vill ja inte slösa med "mina böcker" då ja inte läser så många tyvärr o vill få ut mycket av mitt läsande. Kanske är detta ett lustigt resonemang men ja är ganska skum av mig oxå så det känns helt ok;)

Det känns hursomhelst bättre för mig att läsa lite om mycket än att inte läsa något alls.

Sen är ju även frågan varför så många inklusive mig själv säger att man vill läsa mera men endå inte gör det?
Vi är ju fria att göra vad vi vill, böcker finns både att låna lr köpa och är inte speciellt dyra, samt att tid egentligen det enda vi har!

Har helt enkelt svårt att sätta fingret på det:o

Passar även att slå ett slag för filmens underbara värld! Väljer man en bra rulle med ett vettigt tema så kan det vara mycket stimulerande tycker ja. Kanske inte en 90-minuters slå-på-käften-film då men det finns ju så mycket mera! För att rekomendera en som ja tycker va ruskigt bra så tipsar ja om "V för vendetta" lr "The Worlds Fastest Indian" (Citronträd och motorolja som den svenska titeln är, går förövrigt på svensk tv nån dag i veckan)

/Kalle

Lorden sa...

kalle--->

Nåja, du läser ju denna blogg. Det är allt du behöver i bildningsväg egentligen ;) Skämt åsido, vi brukar ju ofta se filmer ihop. Och vi har ju också väldigt lika åsikter när det gäller vad som är bra film och inte.

Det är alltid lika kul att sätta betyg och resonera med dig om filmen efteråt. Räkna med att det blir filmtajm snart igen. och 130-kronors Burger King till som snacks!

Anonym sa...

Film går ej att se utan en sådär 10-20 chilicheese i magen! För att sedan apatiskt ligga o flämta sig igenom filmen:D

Men visst så är ja en filmtorsk! Så som du! Alltid trevligt att samtala lite om vad den kan vara värd för betyg mm för att sedan kolla med facit! IMDB (sida som rekomenderas)

/Tjo

Anonym sa...

Måste bara instämma i Kalles val av rekomenderade filmer. Just filmen The worlds fastest Indian. Riktigt vass film som man blir glad av.

För övrigt så läser inte jag heller så mycket böcker. Läser i skolan hela dagarna så man är inte sugen på att läsa så mycket när man kommer hem. Men när jag var ute och reste så läste jag en hel del och då främst memoarer. Som tex The girl in the picture. Läste bara på engelska med för att som bonus lära mig språket ännu bättre

Anonym sa...

Tack för lite tips om böcker man kan stoppa näsan i. När jag är klar med snabba cash kommer jag över och lånar Svensk Maffia av dig Lorden!
The worlds fastest Indian, verkar man ju snart vara tvungen att se för nästan alla rekomenderar denna film!
B