fredag 2 november 2007

Bloggens läsare = Medelklass!

Då var det dags att sammanfatta den senaste undersökningen på Lordens blogg. Hela 32 unika röster inkom. Av er läsare som svarade på frågan angående er inkomst, fördelade sig svaren på följande sätt:

Under 10 000 kronor/mån
3 stycken, 9 %

10 000- 20 000 kronor/mån
7 stycken, 21 %

20 000- 25 000 kronor/mån
13 stycken, 40%

25 000- 30 000 kronor/mån
5 stycken, 15%

30 000- 40 000 kronor/mån
3 stycken, 9%

Över 40 000 kronor/mån
1 stycken, 3%

Utan att, denna gång, vara allt för vetenskaplig tror jag att resultatet speglar samhället i stort. Majoriteten av Sveriges befolkning torde nog tjäna mellan 15000 och 30 000 kronor i månaden. Givetvis tenderar dessa "medelklasslöner" att öka ju äldre man blir, och jag har fått för mig att de flesta av bloggens läsare tillhör den yngre kategorin människor, som befinner sig i början av sina "karriärer".

Att några tjänar under 10 000 kronor kan förklaras med att dessa förmodligen är studerande. Jag har nämligen svårt att tro att någon av mina läsare skulle gå på socialbidrag. Med risk för att vara fördomsfull, så tilltalar nog inte Bloggen den socialgruppen.

Lönen är ett mätbart instrument för hur uppskattat det arbete man utför är. Det kan finnas läneklyftor mellan olika yrkesgrupper, men också mellan personer som utför samma jobb. Löneklyftorna mellan yrkesgrupper visar hur samhället värderar det utförda arbetet. Egentligen är det inget konstigt. Alla kan inte ha samma lön, alla kan inte vara läkare, men någon måste. Därför behöver en hög lön fungera som en morot i de sammanhangen.

Men samtidigt som det måste finnas läkare, så måste det även finnas de som tar hand om våra sopor, som lagar mat åt våra ungar i skolor etc i ett välmående samhälle. Givetvis krävs ingen gedigen utbildning för att utföra dessa arbeten och givetvis bör de heller inte generera lika hög lön som än en läkares, men de ekonomiska löneklyftor som finns i Sverige idag står inte riktigt i proportion till hur verkligheten ser ut.

Att en rörmokare (utan eftergymnasial utbildning) kan tjäna 10 000 kronor mer i månaden än exempelvis en gymnasielärare (4.5 års universitetsutbildning) är lite skevt. Men det säger en del om hur samhället värderar och investerar i vår framtid. Undrar varför många ungar klagar på dåliga lärare...

När det gäller löneskillnader inom samma yrkeskategori brukar många åberopa könsdiskriminering. Att männen tjänar mer än kvinnorna. Statsvetare brukar ju gång på gång ta fram statistik som styrker det påståendet. Personligen har jag inga som helst erfarenheter av detta. Och min sanning är den sanna. För mig. Andra klyftor inom samma yrkeskategori beror på ålder. De som arbetat längre har i regel högre län än de yngre. Logiskt kan tyckas. Men ofta är de nyanställda mer "hungriga" och utför säkert sitt arbete lika bra som den äldre personen. Med det i åtanke kan säkert yngre bli irriterade över att de äldre får flera tusen kronor mer i månaden för samma jobb. Det är ju inte heller så, att en 55-åring behöver mer pengar att spendera än en 30-åring. De har båda hyror, mat, kläder, telefon, bredband osv som månatliga avgifter...

Nu har vi lagt ett ekonomiskt och politiskt perspektiv på undersökningarna hittills. Egentligen är Lorden emot etablissemangets indoktrinering av det korrekta, men för en gångs skull ska jag ge vika för det och anlägga ett könsperspektiv på nästa fråga. Intressant va? Frågan denna gång kommer att bli politisk. En ganska infekterad och känslig fråga för många. Kom ihåg att din röst är anonym! Seså, in och rösta nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vet du ju att ja i mångt och mycket håller med dig i denna fråga! Men eftersom jag känner mig lite träffad i din text så vill ja nämna några saker som du missat och förbisett.

gällande byggbranchen/rörmokare:
Korrekt är att gymnasieutbildning krävs. Dock så har du sedan en lärlingstid på ca 2år där man börjar på en låg lön som inte är några 30 000 i månaden utan snarare en bit under 15 000kr. Detta får ju även detses som en slags utbildning. Sedan så har jag (eftersom det kan vara mig du syftar på i din text) även ett antal utbildningar och kurser inom yrket som jag skaffat under min yrkestid. Dock inga flashiga högskolepoäng lr dylikt men endå utbildningar som ger kunnande teoretiskt och praktiskt. Man behöver ju varken vara smart lr duktig bara för att man har läst en massa år på högskolan;) En annan aspekt är att en väldigt låg procent av byggnadsarbetare uppnår full pensionålder utan kroppen är oftast långt innan dess utsliten av det hårda arbetet. (vill minnas att det är under 5% som jobbar tills de är 65 inom byggnads) Vi betalar våran "höga" lön med våra kroppar. Är inte så många kontorsarbetare, lärare och dylikt som är så avundsjuka på vår arbetsmiljö. Det kan vara att arbeta utomhus i snålblåsten när det är över -20 grader kallt. Arbeta i regn o rusk. Ibland med lera upp till örona. Likaså i extrem hetta. Lägg till detta på buller, damm, dålig belysning, urusla arbetsställningar, dålig eller ingen ventilation, tunga lyft, monotona arbetsmoment, ett yrke med hög olyckstatistik mm mm! Även oklädnings och rast/matrum som skulle få de flesta att rynka på näsan.

Vill även påminna att man sällan får någonting gratis utan att byggnadsarbetare och fackfurbund kämpat länge och mycket för dessa löner. Det har inte alltid varit en dans på rosor. (som sossarna skulle sagt)

Det är tillgång och efterfrågan som styr även här.

Dock tycker jag det är väldigt fel att vissa yrkesgrupper ses som mindre värda (lönemässigt) trots en hög utbildning. Tex lärare, sjuksköterskor, undersköterskor mm mm...

Ibland förklaras detta med att de är inom den offentliga sektorn och således ej drar in några pengar tillskillnad mot den i regel bättre betalda privata sektorn. Något som ja dock även det tycker är förkastligt då detta är mycket viktiga yrken som behövs för att säkerställa ett framtida gott samhälle.

Men som sagt i det mesta håller ja med.

Ville dock göra vissa påpekanden gällande byggbranchens löner!

/Kalle aka Krösus sork

Lorden sa...

kalle-->

Klart att du kände dig träffad i mitt exempel, eftersom vi är kompisar och att jag gjorde en konkret jämförelse som du blev berörd av.

Jag håller verkligen med dig om att ditt arbete är viktigt och absolut inget "glidaryrke". Det jag ville framhäva var att "rättvisa" är ett ganska subjektivt och komplext begrepp. Egentligen är det svårt att göra en jämförelse mellan olika yrkeskategorier när man talar i termer som samhällsnytta. Men vi kan ju vara överens om att alltför stora löneklyftor skapar ett mer segregerat och polariserat samhälle.