torsdag 29 november 2007

Könsroller

Ständigt pågår debatten kring könsroller i samhället. Det ligger i tiden att försöka få pojkar och flickor att närma sig varandra. Alla ska behandlas lika och det verkar som att det är någon slags könskonformitet som detta beteende syftar till. En grundbult i vår samtids idéutveckling verkar onekligen vara att alla ska behandlas lika. När man bortser från könens traditionella olikheter i dessa konformitetsexperiment är man dock ute på hal is.

Några av mina nära och kära har under de senaste åren blivit föräldrar. Eftersom jag inte är vidare barnkär, ligger det inte heller i mitt intresse att lägga mig i hur de uppfostrar sina barn. Man kan dock inte undgå att höra vissa argument, som föräldrarna framför i diskussioner kring barnuppfostring. De argument som framförs är oftast så dumdristiga och , av tidsandan, hjärntvättade att man inte vet om man ska skratta eller gråta. I vissa fall menar några att man ska låta sonen i huset leka med dockor och dottern leka med bilar. Man ska vidare låta pojken bära rosa och tjejen blått. HALLÅ? Varför då? Varför kan man inte bara låta pojke vara pojke, och flicka vara flicka? Så har det varit i alla år och det är också grundförutsättningen för heterosexualiteten, som i sin tur är en grundförutsättning för fortplantning.

Man kan säga att ovan beskrivna experiment startade i liten skala runt 70-talet i och med flumvänsterns genomslag. Jag, som värdekonservativ i denna fråga, ser flera negativa konsekvenser med spektaklet. Det största felet man har gjort är att man har använt det typiskt manliga beteendet som norm. Man har alltså inpräntat i sina små flickor (på dagis, i hemmen och i skolan) att det är bra att ta för sig så mycket som möjligt, och ta plats. Det som traditionellt har varit manligt. Tjejer har därför, beteendemässigt, börjat efterlikna männen.

Den här utvecklingen är givetvis inget bra. Männens beteende är i många avseenden idiotiskt. Varför ska man då låta en trevlig och skötsam halva av befolkning efterlikna männen? Det är männen som begår våldsbrott, det är männen som är bråkiga i skolan, det är männen (som traditionellt) står för drängfyllan och odrägligt beteende. Gissa vilket beteende som har ökat bland tjejer de senaste åren!? Våld mellan tjejer blir allt vanligare. Rånarligor som enbart består av tjejer förekommer allt mer frekvent. Alkoholkonsumtionen ökar bland tjejer, det är också helt ok idag att som tjej skryta om sitt promiskuösa leverne. Något som tidigare helt varit förbehållet mannen. Är männen verkligen bra förebilder för kvinnorna?

Missförstå nu inte detta, jag är helt för lika villkor mellan könen på arbetsmarknaden och jag tycker det är bra att kvinnan har gjort intrång i den akademiska sfären. Lika lön för lika arbete är också en självklarhet. Det jag ifrågasätter är nyttan av att vilja förändra attityder, kulturella beteenden och synen på våra kön. Vad ger det egentligen och vem har bestämt denna inriktning?

Flera av mina tjejkompisar säger ibland till mig att den tjej, med de egenskaper jag söker, inte finns. Jaha, så det finns ingen timid, snäll, söt och vettig tjej kvar i detta samhälle då? Som dessutom motsätter sig att efterlikna den manliga världen? Jag har vid något folkbildande samtal (säkert under påverkan av Stoneleigh) hävdat till herr_D att den sista genrationen av vettiga kvinnor går bort med min mormor. Även om den fras är sagd med glimten i ögat, så ligger det faktiskt en hel del i det. När min mormor var ung var det otänkbart för en tjej att bete sig på det sätt som de flesta gör idag. Kvinnoidealet såg helt annorlunda ut. På gott eller ont? Mitt val är givet.

Så snälla ni föräldrar där ute. Tänk till en extra gång innan ni påtvingar er lilla dotter att leka med bilar istället för dockor. Återgå till att reproducera de gamla könsrollerna. Nu! Låt pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

kan inte annat än hålla med, tycker sammhället är ute på hal is när inte pojkar uppfostras till män och flickor till kvinnor!
Bra inlägg som alltid lorden!
B

Anonym sa...

du som är intresserad av facklitteratur, kanske boken "kön & juridik i socialt arbete" skulle intressera dig? författaren heter astrid schlytter & är feminist. :)

Anonym sa...

Din rädsla för självständiga kvinnor bottnar i inget annat än din egen osäkerhet. Din egen osäkerhet lyser igenom på alla plan Lorden. Ett tips. När du väl skaffat dig en solit självförtroende så kommmer du snabbt se att du inte behöver timida kvinnor för att framstå som manlig. Ty kvinnors "manlighet" som du refererar till har en tendens till att bli en relativt begrepp. Du känner att kvinnor är manliga medan det i själva verket är din egen osäkerhet som reducerar din egen självbild och skapar skenbilder av kvinnan.

Ditt inlägg var nog menat att framhäva en stark och självsäker bild av dig själv men blev istället inget annat än en uppvisning av ynklighet och ironiskt nog..... omanlighet.

Anonym sa...

Du har aldrig reflekterat på att ditt eget beteende drar till sig de tjejer som du föraktar? Om du skulle ta och rycka upp dig så skulle du snabbt märka att även ditt entourage av brudar snart skulle förändras.

Det funkar inte att leva som en raggare med överkonsumtion av kröken och tro att man skulle attrahera något annat än motsvarande brudar. Livet är inte så orättvist som man kan tro. Man får det man förtjänar helt enkelt.

Man får stora Torsk på Tallin/Bonde söker fru-vibbar av ditt inlägg. Orsak och verkan hänger även ihop när det gäller kärlekslivet. Elementärt min vän.

Lycka till i fortsättningen Roland

Lorden sa...

lövet-->

Kan vara värt att kolla upp. Dagens feminsitiska retoriker tilltalar mig dock föga. Jag har ,bland annat, studerat Nina Björks "Under det rosa täcket" och flera böcker av Yvonne Hirdman. Jag håller helt enkelt inte med, men respekterar deras syn på kvinnan och samhället.

anonym1--> Du gör en felanalys av mig. Jag har färdigställt min identitetsutveckling för länge sedan. Jag har ett solit självförtroende. Men att likställa timida tjejer med osjälvständiga och intellektuellt underutvecklade (som är min tolkning mellan raderna) är helt fel.

Som jag påpekat, men kanske inte uttryckte tillräckligt klart, ser jag människan i allmnähet, och kvinnan i synnerhet, som en tänkande varelse. Min avsikt är ALDRIG att skapa någon slags kontroll över en kvinna. Min poäng är att jag personligen föredrar kvinnor som inte efterliknar manligt beteende. Men smaken är ju olika.

Om jag är osäker, omanlig och ynklig är upp till andra att bedöma. Eftersom jag är för yttrandefrihet får du och andra mer än gärna tycka det. Den bilden du ger av mig stämmer givetvis inte överens med min egen självbild. men det är sällan individers självbilder delas av omgivningen.

anonym2-->

Din analys är bättre. Jag har flera gånger tänkt i dina banor. Och jag är medveten om situationen.

Tråkigt dock att du får Torsk på Tallinn/Bomnde söker fru-vibbar av inlägget. Min text syftade inte alls till att uppbringa en "tycka synd om mig själv, det finns ingen vettig tjej åt mig- diskussion". Livets mening kan för vissa vara att träffa rätt och reproducera sina gener. Men detta inlägg gjorde inte heller anspråk på att föra en sådan debatt. Personligen är jag ganska nöjd för tillfället med min sociala status. Och så länge kvinnan stöps i en samtida form av gapighet, promiskuösitet och "taggarna utåt-mentalitet" lär jag förbli det. Men men, jag har förut i bloggen hyllat vissa klyschhor. Här kommer ytterligare: Man får at en dag i taget!

ABU HASSAN & Co sa...

DU HAR SÅ FEL DIN KAHPO!