onsdag 30 januari 2008

Årstidsoptimism och januarireflektioner

Så var 2008 års första månad till ända. Hittills ingen vinter att tala om. Trots att det möjligtvis kvarstår två vintermånader innan våren kommer, är det med stor optimism Lorden går mot ljusare årstider. Undertecknad tillhör nämligen de 71 % (21 stycken) som anser att sommaren tilltalar allra bäst av Sveriges fyra årstider.

Tjusningen med sommaren är att den, enligt mitt resonemang, är en del av en helhet. Helheten i det här fallet är årstidernas kretslopp. Det finns uppenbara tjusningar med samtliga årstider, men isolerar man dem enskilt är tjusningen inte längre lika uppenbar. Att man som ung ville ha evig vinter var kanske inte så genomtänkt. Men att ha evig sommar skulle inte heller vara så kul. Att jag uppskattar sommaren så pass mycket är för att man ser fram emot den under höst- och vinterhalvåret. Dessutom är det ju semestertider! Dags, återigen, för en klyscha: inget slår svensk sommar (om regnet håller sig borta).

Januari har även bjudit på endel personliga reflektioner. Tänkte delge er dem. Även om ni vill eller inte...

Mina tunga ben försvann turligt nog. Det är återigen cirkelträning (styrka tre ggr i veckan) och 6.5 km löpning 4 ggr i veckan som gäller. Hjärna och nävar!

På 2040-talet kan jag först röra mina pensionspengar. Frågan är om det är jag eller systemet som har kollapsat innan dess. vad tror ni? Förmodligen båda...

Leif GW Perssons bok faller fritt som i en dröm ger en negativ bild av polisen. Boken är läsvärd. Det kommer inte någon recension på den när den är utläst. Mina tankar kring Palmemordet kan ni läsa i ett tidigare blogginlägg här på Lordens blogg. Ni som missade det, leta i arkivet och fördjupa Er!

Den organiserade brottsligheten slog till 100 meter från mitt barndomshem. Tur att mor And överlevde.

Stina Dabrowski måste vara århundradets sämsta debattledare. Ledarskapet präglades av kaos, okunskap, och icke-auktoriet. Kanske tror Stina att Sveriges "låt gå mentalitet" även kan appliceras i heta direktsända debatter. Det gör det inte. Kan man inte ens få tyst på Anette Kullenberg bör man nog se sig efter ett annat arbete.

En vit månad är bra utifrån flera aspekter. I längden blir det dock aningen tradigt. Krogen saknades dock inte!

Att Lorden och Rars kom tvåa på Herr_D :s quiss var skandal. Aldrig tidigare har oddsen varit så låga på en vinnare. Givetvis tog vi ett gäng vassa frågor, men att jag glömde bort Benazir Bhutto (för övrigt den ende som kunde rabbla stavningen utantill) och att jag valde bort Sao Paolo som "Rars" insisterade var Brasiliens största stad, till förmån för Rio de Janeiro, skyller jag enbart på för mycket bål. Även den bäste kan göra misstag. Tydligen ;) Kanske blir det revansch till helgen hos Black? Eller så återgår jag till min vanliga syssla, att konstruera quiss istället. Gav senast D-man 35 egenkomponerade frågor som han skulle använda på sin arbetsfest. Undrar hur det gick. Folkbildningen vet ingen hejd...

Nu lämnar vi dock januari bakom oss och går mot ljusare tider. Följ med Lorden via bloggen på den resan. Det blir en salig blandning av optimism, pessimism, sanningar, vinklingar, realpolitik och humaniora.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bli mycket trevligt att följa Lords inlägg och tankar under 2008. Man är ju kunskapstörstande och inläggen ger en verkligen möjligheter att tänka kring olika frågor man inte alltid tänker så mycket på!
"Mina tunga ben försvann turligt nog. Det är återigen cirkelträning (styrka tre ggr i veckan) och 6.5 km löpning 4 ggr i veckan som gäller. Hjärna och nävar!"
Hjärna och nävar! Bra jobbat lord, du blir svårslagen längst fram i täten mot packet! ;)

B

Anonym sa...

Hehehe. Misslyckandet var till lika stor del mitt fel! Jag stod bredvid Herr_D när han blandade till bålet. Jag såg honom öppna mjölkpaket på mjölkpaket. Ändå svarade jag att han haft i 3 liter mjölk i bålet, när det i själva verket var 6 liter. Jag kanske hade hällt i mig lite mycket av den jag med. Väl mött i Bankekind!?!

Lorden sa...

B-->

Alltid svårslagen. Har dock inte levt upp till den normala träningsdosen denna vecka. Har varit helt däckad. Sjuk som få. I förrgår visade febertermometern 40.4 grader C. Kände mig sanslöst svag och ynklig. 8 liter svett senare är jag nu på väg mot något som liknar mig själv igen. Lika hård och kompromisslös som alltid ;) Känns dock som att man tappat mycket styrka.

rars-->

Vi hade väl förhoppningar om att bålen vi drack skulle vara blandad som om vi hade gjort den själva. 6 mjölkpaket innebär ju frukostbål. Själv drack jag mest av den där andra. Den som det var hallon, smultron, eller vad det nu var i ;)

Bankekind hade varit spik. Har dock fortfarande lite feber. bestämmer mig inom ett par timmar...