måndag 26 maj 2008

Lorden stöder strejken

Vårdstrejken har pågått ett tag nu utan att parterna har lyckats att nå en lösning. Idag kom dock indikationer på att ett medlarbud är att vänta inom kort. Jag stöder vårdstrejken. Dels tycker jag att arbeten inom den offentliga sektorn generellt är alldeles för lågavlönade, dels tycker jag att samhällsnyttan som sjuksköterskearbetet genererar genom att bära upp en välfärdsstat borde ha högre status. Sjuksköterskorna har en fullgod högskoleutbildning och gör en stor samhällsinsats. Höj deras löner nu! Det är egentligen ingenting att tjaffsa om.

När jag själv under dagen drabbades av strejken blev sjuksköterskornas viktiga roll extra påtaglig. På grund av strejken kunde inte min lokala vårdcentral boka in en tid för mitt rätt akuta ärende. Istället var det enda alternativet att lämna arbetet för att besöka den öppna mottagningen under en timme under förmiddagen. I receptionen rådde det kaos. En förtvivlad, men dock väldigt trevlig, receptionist hade fullt upp att betjäna stressade, sjuka och gamla människor samtidigt som telefonen ringde konstant. Jag noterade hur gamla människor nekades sina rutinmässiga veckobesök på grund av strejken. I väntrummet passade jag samtidigt på att läsa in mig lite på sjuksköterskornas och fackförbundets legitimering av sin strejk. Och återigen, jag instämmer på samtliga punkter.

När jag väl fick komma till doktorn (faktiskt bara med cirka en kvarts väntetid i bagaget) visade det sig vara en mycket trevlig (ung) kvinna som direkt kunde hjälpa mig med min åkomma. Schysst bemötande och professionell i sin yrkesroll. Det fick mig att se en aning ljusare på svensk sjukvårds framtid. Det är inte alltid som läkare har gjort ett stabilt intryck på Lorden historiskt sett. Den här doktorn hade jag dock fullt förtroende för. Kvalitetssäkra den svenska sjukvården genom relevanta löner och socialt kompetent och professionell personal. Det tjänar hela samhället på. Tänk vad skönt att kunna få den behandling och bemötande man förtjänar som patient i en så kallad välfärdsstat.

Inga kommentarer: