torsdag 8 maj 2008

Sköna sommar!

I och med denna publicering firar Lordens blogg 100 inlägg. Vad passar då bättre än att hylla Sverige och den annalkande sommaren? På frågan om den svenska sommaren är överskattad svarade 26 bloggläsare att så inte är fallet. Endast två hävdade motsatsen och en hade ingen åsikt därom. Därmed hyllar läsarna av bloggen den svenska sommaren näst intill enhälligt!

Ordspråket, eller kanske snarare floskeln, brukar ju förtälja att inget slår den svenska sommaren. När vädret är som det har varit nu, och kommer att vara över veckoslutet, är jag beredd att hålla med. Vårt lands natur är dessutom oslagbart. Men jag drar mig till minnes förra sommaren, då vädergudarna mest bjöd på regn och rusk här uppe i norden. Då var man måttligt förtjust.

Att hylla sitt land och sin kultur är något fult i Sverige. Personligen anser jag att det är tragiskt. Vi lever, trots allt, fortfarande i en välfärdsstat med oerhörd vacker natur, härligt klimat och en schysst kultur. Vi har dessutom en trevlig sommarmentalitet där männiksor är gladare och trevligare än normalt. Slutligen har vi också världens vackraste kvinnor här uppe i nord. Varför ska man inte få uttrycka det? Löjeväckande!

Det har emellertid inte alltid varit tabu eller fult att hylla sitt land. Under 1800-talets nationalromantik var det kutym bland europeiska diktare och historieskrivare att hylla sin nation. Svenska diktare utjorde inget undantag och genom Göticismen och Götiska förbundet med Erik Gustaf Geijer och Esias Tegnér i spetsen skrevs en rad nationella dikter och berättelser som har gått till historien.

På Lordens Blogg har jag oftat skildrat företeelser som är negativt med dagens Sverige. Det ska dock inte ses i termer av förakt mot mitt fosterland, snarare tvärtom. Sveriges positiva sidor framhävs sällan, man tar dem för givet. Och nu när sommaren nalkas gäller det att passa på att njuta maximalt av de möjligheter som vi faktiskt ges i semestertider i Sverige. Men ha dock i åtanke att de arbetsmarknadspolitiska möjligheter till semester vi har i Sverige inte kom gratis. Den nu gamla generationen svenskar kämpade hårt, och vi har dem mycket att tacka.

Den ambivalenta inställningen till fosterlandet Sverige, som Lorden ibland gett uttryck för, lyckades den numera framlidne sångaren och diktaren Åke Bylund fånga upp på ett utmärkt sätt i en text:

Jag älskar dina sjöar och dina älvar
Din tysta granskog och dina höga fjäll

Ja, du är mitt hem (mitt eget hem)
Ja, du är mitt hem (mitt eget hem)

Sverige, Sverige Fosterland Sverige, Sverige Fosterland

Jag älskar dig trots alla dina brister
byråkrater, kronofogdar och journalister

Kanske kunde Bylund ha bytt ut "kronofogdar" mot advokater istället ;) Nåväl, ut och njut av vårsolen!

Inga kommentarer: