söndag 6 juli 2008

Rockens konung!

Jag drog ändan ur vagnen och lyckades stappla iväg ett kvarter till en trevlig tillställning igår kväll. Kul att se lite annat än hemmet ibland.

Flera har reagerat på att Neil Young-klippet jag publicerade för två blogginlägg sedan var i lugnaste och deppigaste laget. På gårdagens fest råkade också Neil Youngs Hey hey my my dyka upp i playlisten. Den låten är givetvis kalas, men är också rätt lugn. Det dröjde inte länge innan en belackare började ifrågasätta musiken:

- Vad fan är det här för deppigt skit?

- Det är Neil Young, sa jag med ett leeende på läpparna.

- Det anade mig.

Med den lilla händelsen i minnet tycker jag att Neil Young har blivit lite missförstådd, av speciellt en person den senaste tiden. Därför väljer jag nu att publicera en riktig rykare med Young och den gamla Grunge-gruppen Pearl Jam. Det är givetvis Neil Young som skrivit låten. Pearl Jams sångare Eddie Vedder var/är så imponerad av Youngs insatser för musikhistorien att de spelade in en platta ihop, mirror ball, 1995. Pearl Jam och Neil Young har även uppträtt tillsammans vid åtskilliga tillfällen. Kan även tillägga att tuffingen Johnny Cash tolkat flera av Youngs låtar. Bara dessa fakta borde få vem som helst att inse att Neil Young is the shit.

Klippet nedan är hämtat från 1993. Det är således 15 år gammalt. Neil Young öser på som den rockkung han är. Han är häftigare än alla nya jävla fjantband som kallar sig hårdrock tillsammans. För att kalla sig "metal", "rock" eller "musikinitierad" måste man kunna sin Neil Young. Jag har vid flera tillfällen pratat om inlevelse och känsloförmedling som viktiga komponenter för att musik ska fånga mitt intresse. Well, studera Neil Young på scenen. Inse då storheten och ge honom det erkännande som rockens konung som han så väl förtjänar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker dock att "keep on rotting in the free world" med carcass är bättre....men denna är också bra, lite uttjatad men den funkar.

Anonym sa...

SV; Lorden, jag har inte sett något tillbakavisande från åklagaren, kanske inte hunnit läsa detta ännu trots att jag tyckte att jag kämpade mig igenom var tragisk artikel om fallet. Att varannat mord och dråp i Sverige begås av en psykiskt sjuk individ är enligt Centrum för våldsprevention. Hurvida dess undersökning är att ta med salt eller ej skall jag inte uttala mig om, undersökningen var gjord 2003 - året då flest vansinnesdåd av psykiskt sjuka individer uppmärksammades. Hurvida det påverkat undersökningen låter jag vara osagt, men oavsett så är det för många psyksjuka som inte får vård och begår våldshandlingar för att jag skall kunna tycka att det ens är någolunda överkomligt.

Lorden sa...

rebekah-->

Yeah, har svarat med en lagom rättshaveristisk kommentar i din blogg ;)

Anonym sa...

SV; Lorden, FAN vad härligt att gipset åker! Du har varit duktig och suttit stilla med andra ord. Imponerande. :) Jag åker ju upp till Kvikkjokk o jobbar nu i en månad, men kommer tillbaka i mitten av Augusti och då blir det partajj vill jag lova. Både ut och inflyttningsfest för mig o Mr. B. Du är givetvis VIP! ;)
Så ut o sup, knulla och rock n rolla lugnt nu så du inte sitter i nytt gips tills vi begär partyhatten till utflyttet hörru!

Läste länken, vi får väl se hur det blir med det uttalandet. Om det fanns ngt samtal eller ej, skulle inte förvåna mig märkbart om det plötsligt kom fram ett samtal i vilket fall som helst. Inte första och SÄKERLIGEN inte sista gången en person som borde sitta inlåst släpps ut på våra gator och mördar/skadar oskyldiga för att vårt samhälle brister.

__________

ps. svarar här med så du vet att det finns svar till dig i min blogg.

Anonym sa...

Kan inte annat att säga att Neil Young är bland det absolut bästa jag någonsinn sett och då har jag ett par festivaler i ryggen. Man trodde Hellacopters skulle röjja men gubbfan rockade arslet av dom. Betalar vad somhelst för att se dom i Gbg