fredag 25 juli 2008

Svenska pärlor

I rådande värmebölja gäller det att inte bara säcka ihop och låta dagarna jäsa förbi i sin stilla mak. Visst kan det vara skönt ibland att bara slappa, men nu när semestertiden faktiskt lider mot sitt slut är det lika bra att passa på att aktivera sig lite.

Sverige är ett oerhört vackert land och det finns mängder med kulturskatter i den omedelbara närheten vart man än befinner sig i landet. Det har jag konstaterat förut. Normalt sett är jag en badmänniska av rang. Att leka, eller att bara få vara i vatten på sommaren är normalt en obetalbar befrielse. Av uppenbara skäl har det inte blivit så mycket bad för Lorden än. Jag hann med "glötande" vid två tillfällen på försommaren. Det är jag nöjd med.

En av den svenska sommarens pärlor är givetvis naturen. Många i min bekantskapskrets utnyttjar den verkligen nu. Flera är i skrivande stund iväg på fisketurer, med övernattning under bar himmel. Andra är iväg på kanotresa. Sveriges pärlor tar dock inte slut med naturen. När de naturliga upplevelserna begränsas på grund av fysiskt handikapp får man utnyttja något av vårt lands andra pärlor. Den här veckan har ägnats åt ett av dem, att bejaka vårt kulturarv.
För några dagar sedan gjorde jag och några vänner en dagsutflykt där vi besökte såväl ett båtmuseeum som ett leksaksmuseeum. Visserligen är jag inte överdrivet intresserad av just båtar eller leksaker, men på museer får föremålen alltid en egen livshistoria eftersom man får ta del av fyllig text intill föremålen. Man kan också se och skapa sig förståelse för hur det var förr med hjälp av föremålen. Man säger att en bild ofta säger mer än tusen ord. Well, ett föremål kan säga mer än 10 000 ord i så fall.

för ytterligare en dagsutflykt. Sverige är fullt av gamla slott, och även som historieintresserad är det svårt att hålla reda på alla. Vi bestämde oss för att ta del av en guidad tur på slottet. Något som vi absolut inte ångrade. Även om guiders berättelser ofta är lite kryddade i syfte att väcka intresse á la Herman Lindquists historieskrivning, fick vi åtminstone underhållning och faktiskt en hel del bildning genom den. Att göra semesterturer behöver oftast inte innebära att man flyger iväg utomlands eller att den kostar hela semesterkassan. Det kan gott räcka med en 50-kronors guidetur. Imorgon får man fortsätta att bevara sitt kulturarv. Den här gången genom att festa till det lite. Nästa vecka lär det förmodligen bli något nytt slott som får finbesök. Svenska pärlor finns det nämligen gott om.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm vågade du inte skriva något om våran fimkväll??

Anonym sa...

Underbart inlägg, hade jag inte låst upp ina vänner pga hundarna måste ut vissa tider hade jag mer än gärna följt med!!
B

Lorden sa...

anonym-->

"vår filmkväll" ? Hmmm, lät ju seriöst, antar att det är Kalle som skrivit detta? Nämligen den enda jag tittat på film med den senaste veckan. Och varför skulle jag inte våga skriva om den? haha, vi såg en film med Kevin Bacon. En hämndrulle. 6 kryckor av 10, inte mkt att skriva om.

B-->

Bara haka om tid finnes...Du har "nummart"

Anonym sa...

Ska försöka krya till mig lite så kan det nog bli dags för en ny tripp imorgon!

/Kalle

Anonym sa...

Vilket slott var det ni tog? Nästa sommar skulle jag vilja boka in en båttur fr hästholmen till Hjo. Har ju aldrig vart där än och det ska ju vara lite sommarstad.

Lorden sa...

holk-->

Det var Ekenäs som besöktes.

Låter som en bra idé. I love Hjo!

Unknown sa...

Tag genast bort min bild som du har stulit på Ekenäs slott och publicerat

utan lov. Det är bildstöld enligt upphovsrättslagen, dvs. ett lagbrott, en

olaglig handling. Jag lever på att sälja bilder som professionell fotograf.

Fotografen
ska alltid tillfrågas först. Man får inte heller redigera andras bilder och

inte publicera utan namn. © Photo: Hasse Sukis, Rockphoto. Var ska jag skicka

fakturan eller brev från advokat?

Med Vänlig Hälsning! Fotograf: Hasse Sukis, Rockphoto / FastNews.SE