onsdag 31 oktober 2007

Folkbildande musik!

Hör och häpna! Igår publicerade min käre antagonist "O" ett ganska intressant blogginlägg rörande vilken musik som han, subjektivt, rankar högst genom tiderna. (http://ola08.blogspot.com/) För min del är en sådan uppräkning omöjlig. Ni som har läst mina tidigare inlägg vet att allting har sin tid. Så även gällande musik. Det är extremt svårt att ranka musik över tid. Man kommer in i vissa perioder då viss musik gäller. Så när jag skulle fila på ett svar till O:s krönika insåg jag att en dylik uppgift skulle bli omöjlig.

Man kan emellertid ranka låtar som man anser vara viktiga, tidlösa och framför allt bra för stunden. Därför listar jag fem artister med fem låtar som man får gåshud av att lyssna på. Flera av dessa artister skulle säkert kunna platsa i en hall of fame alla kategorier. Det skulle även Nirvana, Led Zeppelin, och Manowar etc kunna göra. De nämnda låtarna bör få så stor uppmärksamhet som möjligt. Därför valde jag att publicera dessa tillsammans med mina motiveringar på min alldeles egna blogg. Så håll till godo!

Eftersom jag intar en folkbildande hållning är samtliga namngivna låtar och artister nedan valda utifrån det perspektivet. Nedan följer några låtar som alla bör ta tillvara på, och fördjupa sig i. Varje låt är folkbildande på sitt eget lilla charmiga vis. Den som inte inser detta får sätta sig i skolbänken.

1. Blackmores Night- Renaissance faire
Mycket vackra melodier blandat med renässansvurmande lyrik med inslag av esoterism. Platsar kring varje lägereld. Försök att få hem liveversionen också. Inse genialiteten!

2. Bathory- One rode to Asa Bay
Mer folkbildande än så här blir det inte. En episk skildring av Sveriges kristnande och dess konsekvenser. Fokuserar på individnivå. Videon till låten som finns på "youtube" borde vara ett obligatoriskt inslag i dagens religionsundervisning. Ägna 10:44 minuter av ditt liv och bli så fruktanvärt allmänbildad på kuppen. En bra deal. Själv har jag nog ägnat flera dygn åt den. Men sen är jag som jag är också.

3. Summoning- The passing of the grey company
För er som gillar eskapism men ratar alkohol och andra droger. Dröm er bort till Summonings skildring av Tolkiens värld. Låten intar de "ondas" sida. Dra på låten, slappna av och hamna mitt i när de gråa drar förbi. Känns som en käftsmäll, eller åtminstone tre lowkicks. Episkt var ordet!!!

4. Björn Afzelius- Polisman Duncan Brady
Nu höjer ni på ögonbrynen. Vadå Björn Afzelius? Den där gamle kommunisten? Sant, men få brann och stod fast vid sin sak som Björn. Det är respekt. I denna låt skildrar han hur en medelålders man (polisman Duncnan Brady) börjar kräkas på dekadensen runtomkring honom. Det är en skildring av det ekorrhjul som de flesta hamnar i. Såväl teoretiskt som praktiskt. Den som förstår storheten, förstår det mesta.

5. Eldkvarn- M/S Alkohol
Ytterligare en episk skildring av en mans uppgång och fall. En 7:39 minuter lång blytung berättelse som hänger kvar i en vecka som en hjärnskakning. Lyssna gärna, som jag, tio gånger i rad, ta ner texten och få konstant hjärnskakning.

Lordens blogg stöder formellt ingen form av kriminella handlingar. Jag skulle endast i folkbildande syfte vilja upplysa er om att man relativt enkelt kan få ner ovanstående låtar från s.k. nedladdningsprogram!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lorden.
Kul att läsa dina tankar, jag gillar bättre när du skriver lite mer personligt som de två sista inläggen även fast du ju skriver mkt bra (håller dock inte med om allt men det är ju en annan sak). Det blir så mkt roligare att läsa då!!
Kram E

Lorden sa...

E-->

Jo, jag vet. Säkert många som håller med dig. Men syftet med bloggen är inte att vara allt för personlig jämt. Helst ska inläggen generera debatt eller eftertänksamhet kring samhälleliga fenom. Men ibland kommer det dock ett och annat inlägg av mer personlig karaktär. Kram kram!

O sa...

Lustigt att du lyckades glömma bandet som du tagit ditt smeknamn efter. Lordi!

Annars är det välskrivet som vanligt. Lite högtravande, men ändock läsvärt.

Anonym sa...

Högtravande var ordet

Lorden sa...

Anonym

1.Hade jag bett om en kvasintellektuells åsikt, så hade jag frågat.

2. Du som inte ens kan sätta punkt efter mening bör nog, istället för att ständigt kritisera, lära dig lite av Sveriges ledande retoriker, Lorden.

O sa...

Lordi, klarar du inte av att människor yttrar sin åsikt så är det nog att föredra att du stänger av kommentarfunktionen.

Du måste ju förstå att du blir ett tacksamt mål när du sätter dig på så höga hästar. Måste säga att jag är förvånad över hur ständigt nära tilten du är. :)

Lorden sa...

O och "anonym", vilket par ;)

Jag föreslår att ni båda går en kurs i hur man lär sig att förstå ironi. Blir lite pinsamt när man ständigt ska behöva förklara för er.

0-->

Och att jag skulle "tilta" för att någon har invändningar mot det jag skriver? Givetvis...Det är precis av den anledningen min favoritdevis lyder: "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem." Folkbildning är ordet sa Bill.

Ovanstående citat är kanske något du kan lära din stora förebild tågkonduktören! Folkbildning var ordet sa Bull.

Men nu har jag inte tid med dig på ett litet tag. Jag ska producera ett gäng ariska barn tänkte jag.

Vänligen

Sveriges i särklass ledande skribent.

manu propria

Lord Apgar

Anonym sa...

BATHORY kommer alltid att finnas i mitt liv..
R.I.P QUORTHON

Anonym sa...

BECK 10 av 10!!!!!!!!!!!!!när kommer film inlägg?

Lorden sa...

anonym-->

Om du kollar på van Veteeren på söndag, spelar in avsnittet och ser det tio gånger på måndagen också. Då kommer ett filminlägg ;)

Har också länge funderat på att skriva ett inlägg om Scott Glenns vanliga kalsonger i Puerto Vallarta Squeeze

herrström-> Verkligen. Hail Quorthon (RIP)

Anonym sa...

Kvasiintellektuellt var ordet....

Lorden sa...

Att tiden går snabbt, slentrian, att livet är bäst efter 50, den eskalerande brottsligheten etc. är bara några saker som har avhandlats på bloggen hittills. Jag tror att det är på sin plats att Björn Afzelius får berätta "Duncan Bradys" åsikter om detta. Det var en av de låtar jag rekommenderade. Som att ni skulle ha orkat letat upp texten själva...

Björn Afzelius- Duncan Brady

Polisman Duncan Brady kunde inte komma ihåg
Om han började i kåren -70 eller -72
Det kändes som om åren hade börjat flyta ihop
Och det var längese'n han tyckte att han fick nå't vettigt gjort
Han satt i sin patrullbil och muttra' för sig själv:
"Jag borde slutat för längese'n"

Tju'fem år på Manhatten, först till fots och se'n i bil
Var som en ändlös vandring i en tunna full med skit
Han kände inte längre någon glädje i sitt jobb
För hur polisen än försökte så gick brottsligheten upp
Han stanna' sin patrullbil och tänkte för sej själv:
"Vi har förlorat för längese'n"

Polisman Duncan Brady tog en kaffe på det fik
Där han fikat varje kväll i tjänst i drygt halva sitt liv
Han snegla' mot negressen bakom disken, där hon stod
Och sköljde glas och koppar som hon alltid hade gjort
Han tänkte: "Hon har aldrig nån'sin haft en ledig kväll;
Hon borde slutat för längese'n"

Han titta' ut mot gatan, och den drägg som levde där
Hit vallfärdade dom som måste stilla nå't begär
Det stod langare och hallickar och horor överallt
Och i rännstenen låg alkisar och trashankar som svalt
Han tänkte: "42:a Gatan är ett jävla träsk
Dom borde sprängt den för längese'n"

Duncan Brady hade hustru och en son på nitton år
Hans fru hade en älskare som hon träffa' då och då
Men det rörde inte Brady, han var less på kärringen
För hon tjatade från det hon vakna' upp på morgonen
Han skakade på huvudet och viska' för sej själv:
"Jag borde skilt mej för längese'n"

För Brady var hans ende som en främling i hans liv
Så blir det när man inte hinner ge sin unge tid
Om den ene går till jobbet när den andre går i säng
Så ser man först i efterhand hur tiden far iväg
Han knäppte uniformsjackan och sucka' för sej själv:
"Han gled ifrån mej för längese'n"

Duncan Brady reste sej försiktigt för sin onda rygg
Och knalla' in på muggen för att lätta på sitt tryck
Men just som han var färdig så hörde han ett skrik
Från baren, och ett ljud som om nå'n krossade porslin
Han lösgjorde revolvern och väste för sej själv:
"Här borde hänt nå't för längese'n"

I baren stod två ynglingar i mask och grova skor;
På golvet kröp negressen runt i pölar av sitt blod
Den längre utav rånarna fick syn på Brady först
Så han höjde sin pistol och siktade mot snutens bröst
Men Brady sköt direkt, och sedan sköt han om igen;
Han hade lärt sej för lenge se'n

När ambulanserna kom fram till fiket var allting försent;
Två vita unga män och en negress fanns inte mer
Och snart var baren fylld av journalister och polis
Men Brady ville inte säja nå't om tragedin
Han satt i sin patrullbil och muttra' för sig själv;
"Jag borde slutat för längese'n"

För vad ingen annan visste var att Bradys egen grabb
Var en av dom som döljdes bakom rånarmaskerna
Han såg det när man hade dragit av dom huvorna
Och befälet fråga' Brady om han kände mördarna
Då nickade han sorgset mot den ene ynglingen:
"Han var en jag kände för längese'n"

Anonym sa...

Eftersom Lorden hänvisar till "djupa" texter så rekommenderas följande texter till begrundan för Lorden: Har Du tillgång till världens mest spridda bok så ta gärna del av dessa texter: Ordspråksboken 6 kap verserna 6-11 och samma bok kap 3 verserna 1-8

Lorden sa...

6 Gå bort till myran, du late; se huru hon gör, och bliv vis.
7 Hon har ingen furste över sig, ingen tillsyningsman eller herre;
8 dock bereder hon om sommaren sin föda och samlar under skördetiden in sin mat.
9 Huru länge vill du ligga, du late? När vill du stå upp ifrån din sömn?
10 Ja, sov ännu litet, slumra ännu litet, lägg ännu litet händerna i kors för att vila,
11 så skall fattigdomen komma över dig såsom en rövare och armodet såsom en väpnad man.

Hur jag tolkar den där texten behåller jag nog för mig själv.
Subjeltiva tolkningar är alltid intressant. Det är givetvis så att den som arbetar och sliter, blir belönad i långa loppet och att den som inte gör det får mindre utdelning.

1. Min son, förgät icke min undervisning, och låt ditt hjärta bevara mina bud.

2. Ty långt liv och många levnadsår och frid, mer och mer, skola de bereda dig.

3. Låt godhet och sanning ej vika ifrån dig; bind dem omkring din hals, skriv dem på ditt hjärtas tavla;

4. så skall du finna nåd och få gott förstånd, i Guds och i människors ögon.

5. Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd.

6. På alla dina vägar må du akta på honom, så skall han göra dina stigar jämna.

7. Håll dig icke själv för vis; frukta HERREN, och fly det onda.

8. Det skall vara ett hälsomedel för din kropp och en vederkvickelse för benen däri.

Visst för den kristna är kristendomen sanning. Intressant onekligen, men knappast relevant. I ett kulturellt homogent samhälle kan bibeln möjligen fylla en funktion.

Här är Björn Azfelius (okristliga) uppmaning till sin nittonåriga dotter angående de vägvgal non bör göra i sitt liv. Afzelius visste här att han var döende.

"Var som du är, varthän du går. Det är mitt allra sista råd. Också nu när du är 19 år..."

Det sopar banan med alla bibelcitat jag någonsin har läst.

/Lord Apgar