onsdag 10 oktober 2007

Fungerande terapi!

Allting är givetvis relativt, men många upplever att vi idag lever i ett dystert samhälle. Visserligen är stress, ångest, depression och utbrändhet typiska I-landsprobelm, men det går inte att blunda för att dessa fenomen ökar i samhället. Speciellt är depression en utbredd problematik bland landets unga. Men även äldre drabbas givetvis. När vi nu går mot höst, vinter och mörkare tider tenderar denna typ av ohälsa att öka. Alla människor har sina "ups and downs" och ibland kan tillvaron kännas hopplös. Det tror jag att samtliga av oss upplever någon gång under vår livscykel. För vissa är "downperioden" extra lång. När en sådan permanent nedstämdhet uppstår är det brukligt att drabbade personer blir sjukförklarade. Botmedlet stavas allt som oftast medicinering och samtalsterapi. De personer som drabbas av stress, ångest eller depressionsfenomenet under kortare perioder behöver ingen sådan medicinering. Istället får dessa hitta alternativa metoder för att åter komma på fötter.

Personligen är mina "downperioder" väldigt sporadiska och kortvariga. När jag behöver terapi är det snarare för att lugna ner mitt heta temprament. Jag har emellertid hittat flera terapimetoder som verkligen fungerar på mig. Nu är terapifenomenet extremt subjektivt som är avhängigt med den personlighet man besitter eller de intressen man har. Nedan följer tre former av terapi som jag kan rekommendera er läsare att testa i hårda tider.

1. Träning: Köp ett gymkort eller införskaffa en egen träningsanläggning. 25 minuters styrketräning varje dag (med någon eller några vilodagar i veckan) får verkligen ut dina aggressioner, din ångest eller andra demoner ;). Efter styrketräningen drar du på dig löparskorna och kör ett varv i det lokala elljusspåret. Detta stimulerar din hjärnverksahet positivt. Efter träningen känner du dig fullkomlig, nyttig och duktig. Träningen är verkligen den bästa terapiformen (för mig). Enda nackdelen är att det innan (och ibland under tiden) kan upplevas som motigt. Men vilken frihetskänsla att ge sig in på åttonde kilometern med benen fulla av spring!

2. Musik:När du känner dig riktigt nere kan du dra på en riktigt bra platta/eller låt, lägga dig och lyssna och drömma dig bort. Bättre form av eskapism finns inte. Det kan tyckas logiskt att som deprimerad, nere eller bara arg bör lyssna på glad musik. Det är emellertid tvärtom. Lyssna på någon som har det ännu jävligare än vad du har. Vad du än har råkat ut för, så finns det alltid någon musiker som beskriver ett värre scenario. När du har lyssnat ordentligt har du nått botten och kan enbart ta dig uppåt. Vilken musik som passar bäst är givetvis beroende av din musiksmak. För mig fungerar för tillfället Caj Karlsson, Björn Afzelius, Neil Young, The Smiths, och Eldkvarn (för att nämna några) i tider då jag tycker extra synd om mig själv.

3. Skriv: Skriv ner dina känslor, i en dagbok, loggbok eller varför inte i en blogg. Skrivandet som terapiform ska inte underskattas. Genom skrivandet analyserar du ditt mentala tillstånd samtidigt som dina känslor formuleras till bokstäver, ord och meningar. För de som inte gillar att skriva, går det lika bra att prata med en god vän, förutsatt att vännen är en bra lyssnare.

Det är givetvis min förhoppning att ni som läser denna text mår bra, men om ni går och irriterar er över någonting, alternativt är ledsna över något: ta tillfället i akt och testa något av ovanstående tips!

5 kommentarer:

O sa...

Lordens blogg goes lifecoaching :)

Anonym sa...

Jag har terapi varje helg som oftast. Tar en kväll "ledigt från mig själv". Funkar bra för mig. En kväll utan bekymmer. Då ska jag bara ha roligt. Musik funkar också väldigt bra för mig måste jag säga. Skönt att drömma sig bort en timme eller två. Mycket bra skrivet måste jag säga

Lorden sa...

Heil dir Macke! Du festade inte när du skrev inlägget va? :) För alkohol är ingen bra terapi, eller är det? :) Skål!

Anonym sa...

träning är bäst!!!!

Anonym sa...

Nej jag hade inte druckit när jag skrev det och jag håller fast vid att det är en bra terapi. Skönt att komma bort från allt ett tag