fredag 19 oktober 2007

Krogen- Ett nödvändigt ont

När Mörbyligan i slutet av 70-talet sjöng Fredag: dags att supa. Lördag: samma sak! var det förmodligen en bitter kritik mot deras och andra ungdomars slentrianmässiga leverne. Det fanns liksom inget annat för unga människor att göra än att supa. I likhet med Mörbyligans textrad så har besök på krogen de senaste åren blivit slentrian för egen del. Det är svårt att bryta invanda mönster, trots att den inslagna vägen egentligen inte ger någonting.

När man i unga år fick beträda krogen för första gången var det något speciellt. Att träffa andra människor, att snacka skit och att roa sig var riktigt kul, spännande och häftigt. Livet lekte och krogen är de vuxnas sfär. Klart att man som ungdom, på väg in i vuxenvärlden tycker att kroglivet är exotiskt. Krogen var en social mötesplats där det förvisso söps ganska friskt, men där förhoppningen att hitta en vacker tös (eller pojk beronde på vad man har för kön och sexuell läggning) var den drivande motivation till krogbesöket. Åren har sedan dess gått, några av läsarna kanske är där idag, men det viktiga är att detta livsmönster ofta reproduceras. När man väl är invand att besöka krogen en eller flera gånger i veckan blir detta beteende en institution i ditt liv. Beteendet blir slentrian. Åren går (och några ligger som Eldkvarn sjunger som vrak på botten)

Krogen av idag är inte längre någon social mötesplats. På de allra flesta krogarna eller nattklubbarna är musiken så pass hög att man får skrika åt varandra för att överhuvudtaget göra sig hörd. Ändå börjar allt som oftast det bestående svaret på tilltal med ett VA? Vidare är de flesta på krogen (absolut inte undertecknad exkluderad) allt som oftast för druckna för att föra en civiliserad konversation, eller ett civiliserat beteende. För krogragg och one night stands kan krogen fungera, men ärligt talat, vem hittar numera sin käresta på krogen? Som social mötesplats har krogen spelat ut sin roll! Den rollen har istället övertagits av Internet. Det civiliserade nätdejtandet ökar medan dekadensen på krogen fortsätter. Att jag, och många av mina vänner, har varit av denna åsikt de senaste fem åren, har inte hindrat oss från att flera gånger i månaden besöka just krogen. Var eviga gång undrar man efteråt vad man egentligen hade där att göra.

Givetvis fyller krogen någon funktion, annars hade man kanske inte gått dit. Men den största anledningen att man upprepar krogbesöken tror jag just är att det är ett invant beteende. Möjligen också att det är för tidigt att bryta upp festandet vid midnatt (då grannar och dylikt vill sova) och därför knallar vidare ut. Det kan fortfarande vara roligt att träffa nytt folk, men i ärlighetens namn umgås man ju ändå med "sitt" klientel även på krogen.

Så gott folk, nästa gång ni festar eller har trevligt i goda vänners lag. Överväg om det verkligen är nödvändigt att bryta upp och dra vidare. I skrivande stund är det fredagkväll. Jag ska avnjuta någon öl med goda vänner. Bli inte förvånade om vi slutar vår kväll på...just det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det fanns en liten pojke
det fanns en flaska med ett skepp i
det var ett riktigt mästerverk
som nånting av Giacometti
Det stod svart med röda segel
på den vita spisens krans
det sa's att den som rörde den
fick resa någonstans
Jag sträckte ut handen
vad tror ni hände
båten la ut
och stjärnorna tändes
Vinden och vågorna gick stora
Kom och lyssna, gott folk
det är en sann historia


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är, när är det över
när får jag gå iland



Vi stod i morgonsolen
och motorvägen brann
hon hade cowboyboots
jag tror hon hette Marianne
Vi liftade till Stockholm
vi hamna i Blåsut
Hon gick på amfetamin
men det roliga va slut
Vi tog den gröna linjen
in till Centralen och City
Vi behövde någonting
som det var lite gift i
Hokus pokus—
vi stod på terrassen
Simsalabim—
nu kunde ingen stoppa matchen


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är, när är det över
när får jag gå iland


Och som dagarna blir kväll
så gav hon sig av
Hon tog ett jetplan för att fiska
med en man från Ottawa
Själv drack jag mig sjösjuk
i dimman på nåt kafé
Jag skrev ner allt i en sång
och sen börja vår turné
Varje sylta i norr
alla kineskrogar i söder
historien om mitt liv
pengarna och döden
Jag gav dom fingret
dom tog hela handen
dessa tjuvar som styr här i landet


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är
håller jag på att dö här i din famn

Det fanns en kvinna från Budapest
hon hette Barabas
hon hade lämnat Ungern
under falskt pass
Med en cirkus från Italien
reste hon från stad till stad
hon satte nålen i armen
en natt i Bogota
Herren ger och herren tar
den gamla vanliga dealen:
Ge och ta några dar
Nån tar bilen
och kör rakt ut i skogen
Man kan säga att Barabas
har gått under jorden


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är, när är det över
när får jag gå iland


Allting är spöklikt
här på M/S Alkohol
det är konstigt att vi flyter
fast min hjärna har ett hål
Kaptenen är från Afrika
Svensson är hans namn
Skeppet är förbannat
vi seglar utan hamn
Vi sjunger en sång
som glada sjömän gör
vi rider ut stormen
vi kan inte dö
Det är hårt, det är tufft, det är en dos
inget hjälper mot en sjömans blues


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är
är jag död nu i kaptenens famn


Moralen i historien
summan av min text:
Skall du göra samma resa
packa väskan rätt
Souvenirer och troféer
allt har spelat ut sin roll
Fast resan verkar evig
står bonusen på noll
Du har sagt vad du sagt
och du har gjort vad du gjort
Svaret är detsamma
det finns ingen bot
Du går runt som en tiggare
och ber om råd
Jag är ledsen, ingen bonus, ingen nåd


Kapten säg mig, var skall vi
och när kommer skeppet fram
Säg som det är, när är det över
när får jag gå iland

Kapten säg mig, var skall vi
Du som har rodret i din hand
Säg som det är
Är Svensson verkligen ditt namn

Anonym sa...

anledningen till varför man går ut egentligen är ju just för att man inte vill störa grannarna! Krogen är överskattat, tar ens pengar och sällskap hem får man aldrig ändå!

Anonym sa...

Du har aldrig vart DYNG!!! En dagsfylla på steves/hamlet är det absolut bästa, och om man går hem då så stör man inte grannarna nått nämnvärt heller. Jag menar, klockan är ju max 21 då ju. Jag vet att du gillart Anton!

Lorden sa...

Åren har gått
dom ligger som vrak på botten
En gång lämna du allt
du var ung, du var salt
det var en enkel resa mot toppen
Du gjorde orden till guld
nu skunker dom som stenar i vatten
Hjulen snurrade runt
du var allas kung
att känna dig var en fjäder i hatten
Nu är leken allvar och svart
och du fimpar cigaretten
du tänder en till, det är rätt
nu är allt mycket bättre
Hon kom som en drottning
hon bjöd dig till sitt bord
hon räckte dig giftet
och du kunde aldrig få nog
Man över bord
Man över bord

Minnena jagar dig från krog till krog
och när vakten bär ut dig
ropar han:
Man över bord
Man över bord
Man över bord

mrsuperior-->

Det är tunga grejer det där. Eldkvarn regerar!

Macke Holm-->

Haha! Inte dumt alls. Idén i sig är ju genialisk. Så slipper man dessutom må pest dagen efter också...