torsdag 4 oktober 2007

Gratis boklån på bibliotek: En folkbildande medborgerlig rättighet!

Inför det senaste valet propagerade "Alliansen" för att avgiftsbelägga (i mitt tycke) medborgerliga kulturrättigheter. Man ville införa obligatorisk entréavgift på landets muséer och man ville avgiftsbelägga boklån på våra bibliotek. Detta blogginlägg ska behandla det senare förslaget. Realpolitiskt finns det, enligt min mening, två avgiftsalternativ för boklån. Båda alternativen är kontraproduktiva utifrån ett samhällsekomiskt perspektiv. Jag ska nedan förklara varför.

Det första alternativet jag ska behandla är debitering för varje boklån. Man skulle kunna tänka sig att en debitering för varje boklån skulle vara rättvist ur ett samhällsekonomiskt perpsektiv. En fundamental regel inom ekonomin är ju att man betalar för de tjänster man tillhandahåller. I detta fall betalar låntagaren för tjänsten att få låna böcker. Egentligen skulle detta vara ett logiskt scenario. Men man kan vända på det. Historiskt har biblioteken fungerat som en medborgerlig rättighet. Bibiloteken ger människor tillgång till litteratur och tidskrifter gratis. Människor som aldrig annars skulle komma i kontakt med böcker har fått en naturlig kontaktpunkt med litteraturen via våra bibliotek. Det torde vara en allmänt vedertaget att litteratur är folkbildande. En debitering för varje boklån skulle förmodligen innebära att färre skulle låna böcker. Och om man ser bildning som samhällsekonomiskt positivt (som undertecknad gör) så torde en debitering för varje boklån därmed inte vara lämplig. Visst, en debitering skulle innebära mer inkomster till statskassan, men eftersom jag anser att biblioteken genrerar positiva externa effekter (bildning, kunskap) i samhället, borde samhället främja en sådan verksamhet istället för att hämma den.

Det andra alternativet för biblioteksavgifter skulle vara en fast kostnad för lånekort. Även om det tydligt framgått att jag anser att bibliotekens utbud ska tillhandahållas gratis, är en fast kostnad en bättre idé än att debitera varje boklån. Det är min övertygelse att att ganska många medborgare uppskattar biblioteken, och skulle förmodligen vara villiga att betala för ett lånekort. Och om man väl betalt avgiften, ligger det i människans natur att utnyttja tjänsten maximalt. För att förtydliga mitt resonemang kan jag jämföra hur jag personligen agerar när jag äter en buffé av modell "betala 85 kronor-ät hur mycket du vill". När man väl har betalat avgiften nyttjar man utbudet tills man är proppmätt. Ändå fyller man på tallriken ytterligare ett varv. Man vill få ut så mycket valuta som möjligt för pengarna. Samma effekt skulle avgiften få på lånekortet. Flera skulle låna större mängd böcker. Om gemene man däremot inte är villig att betala en avgift skulle biblioteken istället utnyttjas av en kulturelit. Det räcker inte med att ganska många nyttjar biblioteken. Flera av dessa skulle falla bort om lånekortet avgiftsbeläggs. Samhälls- och kunskapsklyftorna skulle öka ännu mera. I det långa loppet är en dylik utveckling ett såväl samhällsekonomiskt som välfärdsmässigt misslyckande. Därför bör gratis boklån på våra bibliotek vara obligatoriskt!

1 kommentar:

O sa...

Detta inlägg ställer jag mig bakom fullt ut. Och det är inte ofta det händer i Lordens fall. (guldstjärna i kanten)
/ Ola