onsdag 18 juni 2008

Eddie Meduza - Ett missförstått geni?

Eddie Meduza förknippas ofta med raggarmentalitet, antiintellektualism och drängbeteende. Ingen rök utan eld, givetvis. Eddie Meduza går oftast hem hos landsortsbefolkning och i raggarkretsar. Det få förstår är dock den syrliga, bittra och i viss mån genialiska samhällskritik som Eddie Meduza bakade in i sina, till synes, triviala låttexter.

Igår kunde man, i en av landets största dagstidningar, läsa att en ung tjej har blivit bötfälld för att ha spelat Eddie Meduza på för hög volym i sin bil. (http://www.corren.se/archive/2008/6/17/jri5qslmgt8ow5w.xml). Tidningen fokuserar givetvis på att det var Eddie Meduza som spelades. Som om det vore "farligt" eller just antiintellektuellt. Själv hade jag mer reagerat på om någon hade spelat exempelvis techno eller hip hop på för hög volym. Då hade böter varit mer berättigat. Men att spela Eddie Meduza på hög volym torde enbart vara folkbildande. Jag är medveten om att flera som läser denna blogg hyser agg mot Eddie Meduza. Anledningen är oftast de generella fördomar som presenterats ovan kring artisten. Eddie har skrivit och framfört en hel del tvivelaktiga låtar, men sammantaget är han ett missförstått geni.

Det kan tänkas att min uppväxt på landsbygden har präglat mitt synsätt på Eddie Meduza. Faktum är dock att jag under min ungdom knappast lyssnade på honom alls. Jag kan inte heller påpeka att jag gör det i större utsträckning idag. Däremot fascineras jag av hans underbart dolda agenda. Eddie Meduza dog tyvärr 2002 i sviterna av ett hårt leverne. Han verkade således före bloggarnas tid. Han valde emellertid en annan väg för att nå ut med sitt budskap. Han attraherade ett antiintellektuellt klientel med enkla refränger, och med ett till synes simpelt budkskap. Men inlindat i alla könsord (som ofta drar uppmärksamheten från det egentliga budskapet) finns en uppenbart genialisk samhällskritik. Givetvis förstår inte ens Eddies största fans detta faktum. Han körde sin image och tog det för vad det var.

Bert Karlsson, som upptäckte Errol Norstedt (som var Eddies riktiga namn), menade att han var en av de smartaste människor som han någonsin mött. Ända fram till sin död skrev Eddie Meduza låtar. Nedanstående klipp har inte jag klippt ihop. Låten kommer dock från Eddies sista studioplatta. Lyssna gärna på låten, se om ni fokuserar på det "töntiga" och "raggarmässiga" istället för att inse att just detta används för att nå ett högre syfte. Jag räknar emellertid inte med att ni ska förstå, ty, Eddie Meduza var, är och kommer förmodligen alltid att förbli ett missförstått geni. (rim och ranson!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller som oftast med Lorden här, fördomsfulla och trångsynta människor missar mycket av det goda i livet. Att förstå de intellektuella kvaliteterna som göms i tramset som framförs av exempelvis Onkel Kånkel, Binnike-Bengt och Roy Rövmuns Orkester och Eddie Meduza är tydligen få förunnat.

Eleganten ifrån vidderna, ja han e' ju min idol
För han bråkar å jävlas med höjdarna å ger dom vad dom tål
Eleganten ifrån vidderna, e' en fri å egen man
Å det skulle klart vara underbart om jag kunde bli som han
Å det skulle klart vara underbart om jag kunde bli som han.

Anonym sa...

LÄNGE LEVE ERROL NORSTHEDT (EDDIE MEDUZA) det är bara å lyssna och skratta åt ironin.

Anonym sa...

Jag tycker att dom som inte tycker att eddie meduza är rolig och samtidigt "grym" är massa morialister som kan TA SIG I SINA ARSLEN som en vis eddie meduza sa en gång.R.I.P EDDIE MEDUZA

Anonym sa...

Om ni gillar Eddie - kanske Sankte Meduza kan vara något för er? Ett försök att göra "nya" Eddie Meduza-grejor i stil med Radio Ronka.

Och ja, han var ett missförstått geni.

http://sanktemeduza.wordpress.com